شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۹۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
برنامه‌های توسعه هفتم با رویکرد جمعیتی تا چه اندازه در موانع ازدواج و فرزندی‌آوری موثر خواهد بود؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،  طبق پیش‌بینی‌ جمعیت‌شناسان به‌علت کاهش آبشاری نرخ باروری کشورمان، تا سال 1430 ایران یکی از سالمندترین کشورهای جهان خواهد بود! سالمندی جمعیت پیامدهای اجتماعی فراوانی دارد که علاوه بر ابعاد ملی، دارای عوارضی است که متوجه خانواده‌ها و تک تک افراد جامعه خواهد بود. مسئله‌ جمعیت چند وجهی است و متغیرهای آن خیلی زیادند،  این که "چرا جوان تمایلش به ازدواج کم است؟ مشکلاتش برای ازدواج چیست؟"، بله، بخشی از آن اقتصاد است اما همه آن اقتصاد نیست؛ "بعد از این که زوج‌ها ازدواج می‌کنند، چرا تمایل دارند فرزندآوری را به تأخیر بیندازند؟ چرا بین فرزندان فاصله می‌اندازند؟ چرا به این باور رسیده‌اند که خانواده تک‌فرزندی، یک خانواده است؟ چرا ناباوری زیاد است؟ چرا سقط این شکلی می‌شود؟"و ...   مسایلی اساسی است که باید در مرود آن پاسخگو بود. انگاره‌های ذهنی یک فرد 19 تا 24 ساله مجرد با یک فرد 40ساله‌‌ مجرد، خیلی فرق دارد؛ پس ما باید زاویه ورودمان را ناظر به مخاطب طراحی کنیم.

طرح- به مناسبت روز ملی جمعیت

دکتر صالح قاسمی پژو هشگر جمعیت معتقد است: مردم مطالباتی دارند، چه مجردها و چه متأهلین، چه خانواده‌هایی که دوست دارند فرزنددار شوند اما نمی‌توانند و چه راه‌اندازی پرسش‌هایی که خیلی می‌تواند به گفتمان‌سازی و تقویت گفتمان کمک کند, فکر می‌کنم این دو کار اصلی در رسانه بتواند اتفاق بیفتد. به گفته وی به نقل از خبرگزاری تسنیم اگر تا به حال یک سند بالادستی به‌نام سیاست‌های کلی جمعیت داشتیم که قانون برای آن نداشتیم، در زمان حاضر این سند در حال تبدیل شدن به قانون است (طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده)، او می‌گوید اتفاقات خوبی در حال افتادن است و من فکر می‌کنم که در طلیعه دولت جدیدی که هستیم باید امیدوار باشیم؛ به این جهت که ما تا به حال سند بالادستی داشتیم و قانون نداشتیم و به‌زودی قانون پیدا می‌کنیم.
وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه در حال تمام شدن است و در جریان هستم که برنامه توسعه هفتم با رویکرد جمعیتی در حال نوشتن است.




نظر شما