دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۶۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
رئیس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تکمیل مراحل تدوین ضبط و ثبت تاریخ شفاهی از تجربیات زیسته فرهیختگان ایرانی در دوران کرونا خبر داد و گفت: تاکنون گفت‌وگوی‌های مربوط به تجربیات زیسته ۶۰ فرهیخته از این دوران به انجام رسیده است.
ثبت تجربه زیسته فرهیختگان ایرانی در کرونا
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر ، قربانعلی کناررودی در توضیح این خبر گفت: مصاحبه تاریخ شفاهی و ثبت تجربه زیسته برخی از فرهیختگان و اهالی علم و فرهنگ در ایام کرونا از جمله فعالیت‌های گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است.

او ادامه داد: مهم‌ترین بخش این طرح ثبت و ضبط چگونگی مواجهه فرهیختگان در عرصه علم و فرهنگ با این ویروس و تاثیر آن در سبک زندگی فردی، اجتماعی و پیشبرد و یا توقف فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنان در این دوران بوده است.

کناررودی سپس بیان کرد: مصاحبه‌های انجام‌شده بین ۲۰  تا ۶۰ دقیقه بوده و براساس شیوه‌نامه گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی، مصاحبه‌های ۶۰ فرهیخته کشور ثبت و ضبط شده است. این گفت‌وگوها با همت پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شده که امید است این پژوهش ارزشمند در قالب کتاب منتشر شود.

رئیس گروه تحقیقات تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی سازمان همچنین خاطرنشان کرد: تدوین تجربیات افراد از دوران کرونا برای آیندگان بسیار اهمیت دارد، زیرا امکان جمع‌آوری دریافت تجربیات همه مردم وجود ندارد؛ بنابراین تدوین تجربیات فرهیختگان که بسیار راهبردی و مفید است، می‌تواند برای پژوهش‌های اسنادی در حوزه تاریخ شفاهی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش‌تر در مهرماه سال ۱۳۹۹ شیوه‌نامه ثبت تجربه‌های کرونایی فرهیختگان را اعلام کرده بود. 


نظر شما