دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۱۷۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
در هفته دوستي کودکان ايراني و سوئدي صورت مي‌گيرد؛
قصه‌گوي يزدي نواي دل‌نگيز موسيقي اصيل ايراني با همراهي سه تار و ني و با نقل قصه «پير چنگي» مولانا در سوئد را طنين‌انداز کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان،محمدمهدي آرايي اين قصه‌ برگرفته از ادبيات کهن ايراني را به دو زبان فارسي و انگليسي در هفته دوستي کودکان ايراني و سوئدي در استکهلم همه روزه اجرا مي‌کند.

او در سال‌هاي پيش در جشنواره‌هاي ادبيات کودک اروپا در تهران، جشنواره قصه‌گويي کانون و جشنواره قصه‌گويي هند اين داستان را اجرا کرده بود و اکنون مردم سوئد با شنيدن اين قصه از زبان او با فرهنگ اصيل و هنر ارجمند موسيقي سنتي ايران آشنا مي‌شوند.

همچنين در طول اجراي برنامه قصه‌گويي کتاب‌هاي مولانا به همراه بروشور فارسي و انگليسي داستان پير چنگي به ميهمانان هديه داده شد.

مراسم گشايش اولين هفته دوستي کودکان دو کشور به همت کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سوئد روز 18 اسفند در مرکز اسلامي شهر استکهلم آغاز شد.

شرکت کنندگان در اين مراسم در ادامه از بخش‌هاي نمايشگاهي اين برنامه بازديد کردند و با فعاليت‌هاي کانون از نزديک آشنا شدند.

در اين مراسم علاوه بر شماري از کودکان و نوجوانان ايراني و سوئدي، جمعي از هنرمندان و دست‌اندرکاران ايراني مقيم کشور سوئد، وابسته فرهنگي سفارت، مديران مدارس ايراني و سوئدي و مسوولان فرهنگي، اعضاي مرکز اسلامي سوئد (مجمع اهل بيت) و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ايران حضور داشتند.

شرکت کنندگان همچنين به تماشاي دو فيلم «بارون مياد جرجر» از توليدات کانون و «شکوه تخت جمشيد» نشستند.
کودکان حاضر در اين برنامه در پايان با همراهي والدين خود در کارگاه‌هاي هنري اين برنامه در رشته‌هاي نقاشي، سفال‌گري، کلاژ، ساخت قاب با آيينه و سفال و مهره‌هاي فيروزه ايراني و  آموزش خطوط معقلي، بازي‌هاي دسته جمعي، سرگرمي‌هاي آموزشي براي معرفي معماري اسلامي، کاغذ و تا، صورتک‌سازي، نقاشي با موضوع پيام صلح براي کودکان جهان و کودکان ايران و سوئد در رول‌هاي کاغذي و نمايش خلاق شرکت کردند.

معرفي 233 عنوان کتاب‌هاي فارسي، انگليسي، کتاب فيلم‌ آموزش زبان فارسي، کتاب‌هاي کانون زبان ايران و40 عنوان از سرگرمي‌هاي سازنده کانون، معرفي بخش رصد و نجوم كانون، ارايه 30 عدد از آثار تصويرگري کتاب‌هاي کودک کانون و برپايي نمايشگاهي از آثار عكاسي و نقاشي كودكان از برنامه‌هاي هفته دوستي كودكان دو كشور طي روزهاي 18 تا 24 اسفند است.

در همين حال در طول اجراي اين هفته دوستي، کودکان و نوجوانان شرکت کننده در برنامه‌ها از نزديک با نسل جديد عروسک‌هاي دارا و سارا در بخش ويژه‌اي آشنا مي‌شوند.

کتاب‌هاي گويا و كتاب‌هاي الكترونيك کانون نيز براي اولين بار در يک کشور خارجي در اين هفته دوستي عرضه مي‌شود.

هديه مربيان کانون به کودکان سوئدي نيز سفال‌هاي نقاشي شده است که در طول روزهاي اجراي اين برنامه به بچه‌ها اهدا مي‌شود.

نقاشي روي سفال ارمغان مربيان كانون است كه همراه با هدايايي به كودكان سوئدي اهدا مي‌شود.

نظر شما