شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۱۷۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۹
مقام ها و مسئوليت هاي متعدد و البته متفاوتي که به رحيم مشايي رسيده به خوبي گواه بر اين است که او بيش از هر کس ديگر در مجموعه دولت و حلقه نزديکان به رئيس جمهور، اعتماد احمدي نژاد را به خود جلب کرده است. قضاوت در مورد اين سوال که «براستي يک فرد چه ميزان توانايي و تخصص براي فعاليت در مسئوليت هاي مختلف دارد؟» را خود مخاطبان به خوبي تشخيص خواهند داد.

اگر تا پيش از آغاز به کار دولت دهم،‌غلامحسين الهام را دست راست احمدي نژاد و مرد چند شغله دولت مي‌دانستند، حال بي شک اين عنوان به اسفنديار رحيم مشايي، رئيس دفتر رئيس جمهور اختصاص دارد.

 

به گزارش سرويس سياسي«فردا» طرفداران و حاميان دولت اعم از بدنه اجتماعي يا گروه هاي سياسي و چهره هاي مذهبي و علمي، چه بخواهند و چه نخواهند، رحيم مشايي يارگرمابه و گلستان و مورد وثوق احمدي نژاد است. مقام ها و مسئوليت هاي متعدد و البته متفاوتي که به رغم مخالفت و اعتراض بسياري از اصول گرايان و حتي برخي همکاران احمدي نژاد، به رحيم مشايي رسيده به خوبي گواه بر اين است که او بيش از هر کس ديگر در مجموعه دولت و حلقه نزديکان به رئيس جمهور، اعتماد احمدي نژاد را به خود جلب کرده است.

 

اين اعتماد در حدي است که بنا بر برخي گمانه هاي نسبتا قوي و قابل تاييد، برخي از همکاران سابق همچون غلامحسين الهام، صفار هرندي، محسني اژه اي و باقري لنکراني به خاطر انتقاد و مخالفت با حضور پررنگ مشايي در دولت، از ادامه همکاري با دولت در دوره جديد باز ماندند.

 

در درجه اول غلامحسين الهام بود که بر خلاف انتظارات عمومي و پيش بيني هاي رسانه ها، نه تنها معاون اول رئيس جمهور نشد که اساسا عضويت در شوراي نگهبان را بر حضور در دولتي که رحيم مشايي معاون اول آن باشد، ترجيح داد.

 

صفار هرندي يکي ديگر از مجموعه مخالفان رحيم مشايي در توضيحي به روز معرفي همکاران دولت دهم در مشهد اشاره کرده و تصريح کرده که اعضاي هيات دولت در مشهد بعد از معرفي تک تک افراد عضو در کابينه جديد صلوات مي فرستادند تا اينکه نام اسفنديار رحيم مشايي هم خوانده شد و صلوات ها در گلو خشکيد.

 

گروه سياسي «فردا» در زيرليست کامل مسئوليت ها و سمت هاي اسفنديار رحيم مشايي که در طول عمر دولت نهم و دهم به وي داده شده را به معرض ديد مخاطبان قرار مي دهد و قضاوت در مورد اين سوال که« براستي يک فرد چه ميزان توانايي و تخصص براي فعاليت در مسئوليت هاي مختلف دارد؟» را به عهده خود مخاطبان مي گذارد.

 

1- رييس دفتر رئيس جمهور (3 مرداد 1388)؛ رييس جمهور طي حکمي مشايي را انساني مؤمن و فداكار و مورد اطمينان كامل دانست و ابراز اميدواري کرد که مشايي با همراهي همه همكاران و با توكل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب الامر(عج) همچون گذشته در تلاش براي خدمتگزاري به ملت بزرگ و نظام ولايي جمهوري اسلامي موفق و سربلند باشد.

 

2- سرپرست نهاد رياست جمهوري ( 28 شهريور 1388)؛ احمدي نژاد با نظر به اهميت امور مربوط به نهاد رياست جمهوري در اين حکم آورده است: با اعتمادي كه به شما دارم، جنابعالي را با جفظ سمت به سرپرستي نهاد منصوب مي نمايم. توفيقات جنابعالي را در سايه توجهات حضرت ولي عصر(عج) از درگاه ايزد سبحان مسئلت مي كنم.

 

3- نمايندگي ويژه رئيس جمهور جهت تصميم‌گيري در مورد نحوه اجراي اختيارات هيات وزيران در امور نفت (30 مهرماه 1388).

 

4- رياست شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ( 10 آبان 1388)؛ هيئت وزيران بنا به پيشنهاد رئيس جمهور و به منظور ايجاد هماهنگي ميان سازمانهاي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي تصويب كرد، شورايي متشكل از رئيس دفتر رئيس جمهور به عنوان رئيس شورا و با حضور وزيران امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني و صنايع و معادن و معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و رئيس مركز مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي به عنوان دبير تشكيل شود.

 

5- دبير کميسيون‌ فرهنگي دولت ( 19 آذرماه 1388)؛ با تشکيل کميسيون تخصصي فرهنگي دولت دهم، وزير ارشاد بر خلاف رويه معمول به عنوان دبير کميسيون فرهنگي انتخاب نشد. دکتر حسيني وزير ارشاد جاي خود را در اين زمينه به رئيس دفتر رئيس جمهور داد و خود تنها به عنوان يک عضو عادي در اين کميسيون شرکت مي کند.

 

6- رياست گروه مشاوران جوان رياست جمهوري ( 6 اسفند 1388 )

 

7- مسئوليت انتصاب مدير عامل صندوق مهر امام رضا (ع) ؛ شوراي عالي اداري تصويب کرد مدير عامل و اعضا هيات مديره صندوق با پيشنهاد سرپرست نهاد رياست جمهوري و حکم رئيس جمهور تعيين مي شوند. پيش از اين، مدير عامل و اعضا هيات مديره صندوق با پيشنهاد معاون اجرايي رياست جمهوري و حکم رئيس جمهور تعيين مي شدند.

 

8- مسئوليت كنترل و نظارت مرکز امور حقوقي بين‌المللي رياست جمهوري ؛ با تصويب شوراي عالي اداري دفتر خدمات حقوقي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران به عنوان «مرکز امور حقوقي بين‌المللي رياست جمهوري» تغييرنام يافته و به عنوان يکي از واحدهاي تابعه نهاد رياست جمهوري مستقيماً زير نظر سرپرست نهاد (مشايي) فعاليت مي کند.

 

9- نماينده تام الاختيار رئيس جمهور در ستاد مرکزي راهيان نور ؛ رييس جمهور در اين حکم خطاب به مشايي آورده است: نظر به شايستگي و تجارب مفيد و عنايات ويژه جناب عالي در امر احياي فرهنگ دفاع مقدس و نشر ارزش‌هاي گرانسنگ و جاودانه آن، به موجب اين حكم به عنوان نماينده تام‌الاختيار اينجانب در ستاد مركزي راهيان نور منصوب مي‌شويد.

 

10- رئيس كارگروه زيارت و فرهنگ رضوي هيئت وزيران کارگروه زيارت و فرهنگ رضوي را به رياست رئيس کميسيون فرهنگي دولت (مشايي) تشکيل داد.

 

11- عضويت در شوراي فرهنگي دولت با حكم رئيس جمهور

 

12- رييس کميته ‏عالي در مورد طرح خط لوله گاز ايران – پاکستان - هند

 

13- نمايندگي رييس‌جمهور در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با حكم رئيس جمهور

 

14- جانشين رييس جمهور در شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور ( 8 مرداد 1385)؛ احمدي نژاد در اين حکم مشايي را از عناصر مومن، شايسته وتوانمند دانسته و بر همين اساس وي را به عنوان جانشين رئيس شوراي مذكور منصوب کرد.

 

15- رييس مرکز مطالعات جهاني شدن ( 9 ديماه 1386)؛ رييس جمهور در اين حکم با تاکيد بر تعهد و آگاهي و اشراف مشايي به مباني فرهنگي و نگاه ارزشمداري كه به تحولات جهاني دارد، وي را به عنوان رييس اين مرکز منصوب کرد.

 

16- عضو کميسيون‌ اقتصادي دولت

 

17- رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با حکم احمدي‌نژاد در دوره نهم رياست جمهوري

نظر شما