سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۱۷۷۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
با انتشار رمان «کلاس مخفی»، اثر جدید محمدکاظم اخوان، این نویسنده کودک و نوجوان از تکمیل سه‌گانۀ خود برای نوجوانان خبر داد.
سه گانه محمدکاظم اخوان تکمیل شد/ انتشار رمان «کلاس مخفی»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، با انتشار رمان «کلاس مخفی»، اثر جدید محمدکاظم اخوان، این نویسنده کودک و نوجوان از تکمیل سه‌گانۀ خود برای نوجوانان خبر داد.

اخوان این کتاب را به علاوۀ کتاب «دوست غارنشین من» و «سبیل سرگردان» سه‌گانۀ خود برای نوجوانان معرفی کرد و گفت: در این سه کتاب که من تَوسعاً مفهوم سه‌گانه یا تریلوژی را روی آن گذاشته‌ام، نقطه ثقل اصلی فرم و ساختار داستانی است که از شاخصه‌اش شکل متفاوت روایت است و طنز سیاه، جعل متون کهن ادبیات فارسی، مضامین نسبتاً مشترک، نوعی نگاه گروتسک به مسائل اجتماعی در ارتباط با نوجوانان و همین‌طور عدم قطعیت عناصر داستانی، نسبیت‌گرایی و نسبی‌دیدن هر چیزی و فضاسازی‌های گروتسک و شخصیت‌پردازی‌های خاص که خیلی نمی‌تواند قراردادی باشد.

خبرگزاری مهر نوشت؛ این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به اینکه کتاب «دوست غارنشین من» به انگیزۀ پروژه رمان نوجوان نوشته و چاپ شد، افزود: این کتاب مقدمه‌ای شد برای اینکه من فرم خاص روایت را در دو داستان بلند دیگر «سبیل سرگردان» و «کلاس مخفی» هم دنبال کنم؛ چرا که به نظرم آنچه در رمان نوجوان کمتر جایگاهی دارد توجه به فرم و ساختار است که شخصاً آن را از عوامل مهم وضعیت پیش‌آمده به لحاظ شمارگان کتاب و مخاطب و به طور کلی اقتصاد کتاب می‌دانم.

خالق «قصه‌های زی‌زی‌گولو» با تأکید بر این موضوع که دیالوگ می‌تواند نقش مهمی در فضاسازی و شخصیت‌پردازی‌های خاص رمان نوجوان داشته باشد، بیان کرد: معطوف‌کردن خواننده به نکاتی در داستان که سؤال و تأمل و کنجکاوی برانگیز است، رسالت و شاخص مهم ادبیات داستانی نوجوان است. چون در دوران مدرن، ادبیات داستانی جدا از فلسفه و تاریخ و روانشناسی نیست و من سعی کردم با توجه به این مهم در این سه‌گانه به نوعی قدم کوچکی بردارم و فضای تازه‌ای باز کنم.

نویسندۀ «شبحی با کلاه سیلندر» ضمن اشاره به بهره‌گیری از مفاهیم ابزورد و انتزاعی و پایان باز به عنوان شاخصۀ مشترک دیگر سه‌گانۀ اخیر خود اضافه کرد: داستان باید فضایی را فراهم کند که به ویژه مخاطب نوجوان بتواند در فضای داستانی آن غوص و غوطه‌ای داشته باشد. وقتی از ادبیات نوجوان صحبت می‌کنیم بعد از «شازده کوچولو» دیگر تکرار قالب‌های قدیمی چندان خوشایند نیست و نتیجه این می‌شود که مخاطب امروز ما را با این فضای وسیع مجازی که در اختیارش قرار گرفته از ادبیات دور می‌کند؛ در حالی که ادبیات باید با استفاده از تمام این تجربیات چه در رمان چه در داستان کوتاه چه در شعر دوباره خلق شود تا بتواند مخاطب خودش را نگه دارد و موضوع اصلی مکاشفه باقی بماند.

رمان نوجوان «کلاس مخفی» نوشته محمدکاظم اخوان توسط انتشارات پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما