يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، به پاس سالها فعالیت و تلاش علمی بی وقفه در عرصه مطالعات قرآن و اندیشه اسلامی، از دکتر «فرح محمد موسی» رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان تجلیل کرد.
تجلیل از رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  روز گذشته با حضور جمعی از شخصیت‌های آکادمیک، مراسم تجلیل از دکتر «فرح محمد موسی» رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان، و گرامیداشت تلاش خالصانه و بی وقفه این استاد برجسته در عرصه مطالعات قرآن و اندیشه اسلامی، در محل رايزني فرهنگي كشورمان در لبنان برگزار شد.
این مراسم با حضور دكتر «عباس خامه‌یار»، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، دكتر «اسعد الطفيلي»، دكتر «خضر نبها»، استاد فلسفه و کلام دانشگاه لبنان، «ولید جابر»، قاضی و استاد دانشگاه، و همچنین شماری از شخصیت‌های دانشگاهی و علمی برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم دكتر عباس خامه یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، ضمن خوش آمدگویی به حاضران، عنوان کرد که رویکرد مطالعاتی دکتر فرح موسی نقش مهمی در تبیین سیر تاریخ و اندیشه اسلامی ایفا کرده است.
خامه یار افزود: یادداشت‌های دکتر موسی درباره مساله طاغوت و فساد و بحران‌های کنونی که قرآن کریم پاسخ و راه برون رفت از آن را به صورت روشن بیان کرده؛ بسیار حائز اهمیت است.
خامه یار در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت مطالعه آثار و کتب فرح موسی ابراز داشت: دکتر فرح موسی پژوهش های مهمی در عرصه مطالعات قرآنی و اندیشه اسلامی به رشته تحریر در آورده است. ایشان با نگارش کتاب: حاکمیت فقها در اندیشه امام خمینی( سلطة الفقهاء وفقهاء السلطة عند الإمام الخميني) موضوع اصلاح دینی در اندیشه امام خمینی را به خوبی بررسی و تبیین کرده است. ایشان همچنین به صورت پیوسته سیر تحولات در ایران و کشورهای عربی را دنبال کرده که عصاره مطالعات خود در این زمینه را در کتابی با عنوان: (العرب و ایران و صراع النهایات)، بیان کرده است.
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان ضمن ستایش از فعالیت و تلاش علمی بی وقفه دکتر فرح محمد موسی در عرصه مطالعات سلامی، ابراز امیدواری کرد که این استاد برجسته به تلاش‌های خود در جهت نگارش مطالعات جدید برای برون رفت امت اسلامی از بحران های کنونی و حرکت در مسیر انبیا و قرآن ادامه دهد.
سپس دکتر فرح موسی در سخنرانی خود از رایزنی فرهنگی ایران به خاطر برگزاری این مراسم تشکر کرد و ضمن آرزوی توفیق برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، مراتب تقدیر و تشکر خود را از ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل حمایت از مسائل اسلامی ابراز کرد و گفت: امام خامنه ای پرچمدار دفاع از اسلام و احیاگر دین مبین اسلام در عصر حاضر است.
موسی با بیان اینکه جهان اسلام امروزه با مشکلات گوناگونی مواجه است، تاکید کرد که عدالت جویی و آزادی‌خواهی ملت های مسلمان مشوق اصلی وی برای ادامه مطالعات و پژوهش در زمینه علوم قرآنی است. 
رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان در ادامه یادآور شد که قرآن کریم ما را به سوی فضاهای جدید رهنمون می‌سازد و افق تازه ای را برای ارتقای جایگاه ملت‌ها ترسیم می‌کند.
استاد مطالعات قرآنی با بیان اینکه به تلاش‌های خود در راه بررسی و استخراج مفاهیم ارزشمند قرآن کریم ادامه خواهد داد گفت: راه برون‌رفت از سختی‌ها و مشکلات کنونی باید از مفاهیم قرآنی استخراج شود، بنابراین قرآن کریم افق آینده و مسیر پیشرفت جوامع بشری را روشن می کند.
وی در پایان سخنان خود نقش جمهوری اسلامی ایران در بیداری و وحدت مسلمان را ستود، و گفت: ایران همواره تلاش کرده که با محوریت اسلام، کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان را به مقابله با اهداف شوم استکبار دعوت کند.
در پایان مراسم، رایزن فرهنگی کشورمان، با اهدای لوح تقدیر به دکتر فرح محمد موسی، از تلاش‌ها و آثار ارزشمند ایشان تشکر و قدردانی کرد.

متذكر مي‌شود كه دكتر فرح موسي فرح محمد موسی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل لبنان است. بیشتر آثار وی در حوزه مطالعات قرآن و اسلام سیاسی است. فرح محمد موسی 21 کتاب به زبان عربی تألیف کرده است که به ان اشاره می کنیم.

 مدرك تحصيلى
‎• لیسانس فلسفه از دانشگاه لبنان1994 م)
‎• فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه لبنان (1997م)
‎• دکترای فلسفه سیاسی از دانشگاه اسلامی لبنان (2000 م)

‎مرتبه علمی و سوابق
‎• استاد تمام فلسفه
‎• رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان
‎• استاد تمام فلسفه سیاسی و علم کلام اسلامی در دانشگاه اسلامی لبنان)

 ‎فرح محمد موسی 21 کتاب تألیف کرده است كه عبارتند از:
‎امام علی(ع) و فلسفه زمانی
‎تحقق وجودی در اسلام
‎صلح مسلح میان عرب‌ها و اسرائیل
‎ضرورت‌های حکومتی و گزینه های امت
امام شمس الدین بین تابش نور اسلام و یخبندان مذاهب
‎فقیه و امت از منظر امام علی(ع)
‎حاکمیت فقها و حاکمان فقیه در اندیشه امام خمینی(قدس)
‎دین، دولت و امت در اندیشه سیاسی اسلامی(پژوهش تطبیقی)
‎پیامبران و مرفهان بی درد در قرآن کریم
‎امام خمینی و استراتژی آینده
‎اصل شورا بین ولایت فقیه و ولایت امت
‎ولایت و سیاست در فقه و فلسفه
‎انسان و تمدن در قرآن کریم
‎روابط عربی ایرانی
‎سکولاریسم و بحران تمدن
‎فتح مبین در اسلام
‎امام حسین(ع) و شاهدان امت- از بیعت تا شهادت
‎از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی- وعده آخرت در قرآن کریم
‎یهودیان و یهودی شدگان در قرآن کریم
‎اهل کتاب و كسانى كه كتاب آسمانى‌ به آنان داده شده، در گفتمان قرآن-مطالعه مورد پژوهانه: احبار و رهبان
‎پرتوهای قرآنی- خوانشی نقادانه از روش‌های تفسیر.

نظر شما