شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰
گزارش «شهر» از مراسم اختتاميه جشنواره تصوير سال88؛
عصر روز جمعه 21 اسفند،اختتاميه جشنواره تصوير سال با گرفتن عكس يادگاري هر ساله اين جشن در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر ، عصر جمعه 21 اسفند ماه هنرمندان عكاس ففيلمساز و كاريكاتوريست دور هم جمع شدند تا در كنار حوض فيروزه اي خانه هنرمندان عكس يادگاري جشنواره تصوير سال را ثبت كنند.

پس از گرفتن عكس يادگاري با استقبال هنرمنان مراسم اختتاميه جشنواره با قدري تاخير آغاز شد.

محمود كلاري ،فيلمبردار سينماي ايران ،اجراي مراسم را برعهده داشت.مراسم اختتاميه امسال با يادي از عكاسان در گذشته ،بهمن جلالي و ابوطالب امام آغاز شد.

او از بهمن جلالي يادكردو گفت: شخصيت نجيب و سرشار از انر‍ژي بعد و تاثيرگذار آموزشي‌ او در نسل جوان عكاسي ايران قابل توجه بود.

كلاري ادامه داد: تكثير انديشه‌هاي اين معلم با اخلاق اكنون وظيفه شاگردان او خواهد بود.

 

سپس فيلم كوتاهي ساخته فرزاد خوشدست نمايش داده شد كه روز خداحافظي دوستان، هنرمندان و دانشجويان با بهمن جلالي را نشان مي‌داد و در پي آن فيلم ديگري از كوروش ابوطالب امام كه تصويري از روزهاي بيماري اين هنرمند عكاس بود و آخرين پروژه‌‌ي زندگي او با عنوان «تصوير سقف من و دوستانم».

 

سيف‌الله صمديان – برگزاركننده تصوير سال - به‌خاطر حضور محمود كلاري در اجراي اين برنامه تنها گفت:هفت پله را بالا آمديم؛ اميدواريم نيافتيم .«تصوير سال»مامن هنرمنداني است كه فارغ‌ از هياهو و التهاب‌هاي سياسي دورهم جمع شده‌اند.

 

صمديان با اشاره به تجهيزشدن خانه هنرمندان به چهار گالري ديگرگفت: اميدواريم امكانات خانه هنرمندان به‌عنوان محلي در خور براي بازتاب آفرينش‌هاي هنرمندان و حركت‌هاي مستقل فرهنگي و هنري به زودي تجهيز و به روز شود و در اين راه سازمان‌ها و نهادهاي ديگري ازجمله موسسه سينما شهر كه تاكنون در تجهيز سينماهاي كشور نقش ارزشمندي را ايفا كرده است، بتواند با تجهيز و آماده سازي خانه ‌هنرمندان ايران فضايي مناسب و حرفه‌يي‌تر ايجا كند.

 

صمديان،با سپاس از مجيد جوزاني، از نقش تاثيرگذار بهروز غريب‌پور ياد كرد كه  نخستين ميزبان و حامي تصوير سالي‌ها در خانه هنرمندان ايران بود.

 

دبير تصوير سال همچنين از حضور دايمي موزه‌ي هنرهاي معاصر در كنار تصوير سال و انجمن طراحان گرافيك و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و شركت هاكوپيان كه همراه اين دوره تصوير بودند تشكر كرد و گفت:در هفتمين برنامه‌ي تصوير سال 830 هنرمند حضور داشتند كه از مجموع 1673 نفر، متقاضي شركت در اين رويداد انتخاب شده بودند. در بخش 871 عکس با 569 تابلو از مجموع 45 هزار فريم عکسي که رسيده بود، در نمايشگاه به ديوار رفت.

 

در بخش عكس آزاد 318 نفر و در بخش جوان 164 نفر، در بخش كاريكاتور و گرافيك كه در دو بخش آزاد و جوان زير 25 سال، از مجموع 1276 اثر رسيده از 296 هنرمند،  40 اثر از 40 کاريکاتوريست و 58 گرافيست هنرمند انتخاب شده‌اند كه علاوه بر هنرمندان مدعو اين دو بخش بود.

 

هم‌چنين در بخش فيلم 286 نفر، در بخش آزاد و 124 نفر در بخش جوان شركت كردند كه از مجموع آنان 255 فيلم از ميان بيش از 400 فيلم به جشنواره راه يافت و به نمايش درآمد.

 در ادامه مدير بنياد فرهنگي هنري محسن رسول‌اف باني برگزاري جايزه جوانان زير 25 سال، گفت:از اين پس هر ساله آثار برگزيدگان جايزه محسن رسول‌اف خردادماه در گالري محسن نمايش داده مي‌شود، تا امكان فروش آثار آنان نيز فراهم آيد و نيز امكان نمايش آثار برندگان تنديس تصوير سال «جايزه محسن رسول‌اف»، در گالري محسن در اولويت خواهد بود.

 پس از آن دو انيميشن «قايق كاغذي» و «دلقك‌ها» ساخته‌ي کامبيز درم‌بخش به نمايش درآمد و اعلام نتايج برگزيدگان بخش‌هاي مختلف در حالي آغاز شد كه همزمان با تالار بتهوون، در تالار ناصري و نمايشگرهاي داخل راه‌روهاي خانه هنرمندان پخش مي‌شد.

 

در بخش کاريکاتور با داوري کامبيز درم‌بخش، حسن کريم‌زاده و هادي حيدري، حسين يوزباشي برگزيده نخست و برنده تنديس جايزه محسن رسول‌اف شناخته شد و ديپلم افتخار و سكه بهار آزادي به اميرارسلان احمدي‌نژاد و محمود آزادنيا تعلق گرفت. هيات داوران، از قاسم الهي و شاهين کلانتري با اعطاي تقديرنامه قدرداني كردند.

 

در بخش گرافيک نيز فيروز شافعي، ساعد مشکي و مريم خونساري داوري بودند؛ بر اين اساس آراي ايشان، مهدي مختاري برگزيده نخست و برنده تنديس جايزه محسن رسول‌اف شناخته شد. ديپلم افتخار و سكه بهار آزادي به علي رزم‌پا، حسين يوزباشي و محمدصابر شيخ‌رضايي تعلق ‌گرفت.

 

هيات داوران، از محمدعلي خفاجي، اميرحسين نوري‌فرد، محمدحسين جعفري، مسعود آقايي و يحيي پاکدل تقدير كردند.

 

اما در بخش فيلم با داوري فرزاد مؤتمن، حميد جبلي، مرتضي پورصمدي، تورج اصلاني و شهرام مکري آراء در دو بخش جداگانه اين چنين اعلام شد: در بخش فيلم‌هاي نيمه‌بلند از 15 تا 45 دقيقه تنديس جشنواره فيلم تصوير به ميلاد ثابت کار براي فيلم همه‌چيز سر جاشه تعلق گرفت و آيدين افخمي كارگردان فيلم سيانور ديپلم افتخار گرفت.

 

انوشيروان مسعودي براي فيلم اينجا تهران است صداي...، عطيه عطارزاده براي فيلم ايمان بياوريم و هادي آفريده براي فيلم خاطره ني‌آوران تقدير شدند.

 

در بخش فيلم‌هاي کوتاه تا 15 دقيقه نيز تنديس به محمد جواد قاسم‌پور براي فيلم  "تير" رسيد و  هدي اصفهاني براي انيميشن چتر رنگي، ميلاد شاه‌جاني براي فيلم شاه گفت نزن و عکاسي آغاز شد، ميلاد مرتضي‌پور براي فيلم جايي مثل بهشت ديپلم افتخار و سكه بهار آزادي گرفتند. حسين براتي براي فيلم نزديک‌تر، داريوش نهداران براي فيلم با مورچه‌ها مي‌رقصد لوح تقدير و آرمان فياض، ميثاق نزهت‌شعار و ياسر شعباني نيز تقديري‌هاي گارگاه چاي بودند.

 

در ادامه تيزر فيلم «بدرود بغداد» ساخته مهدي نادري با تصويربرداري تورج اصلاني نمايش تعدادي از فيلم‌هاي برگزيده و تقديري هر دو بخش بر پرده نمايش رفت.

 

اما به رسم هرساله، پرسروصداترين بخش اين شب به عكاسان اختصاص داشت. بخش عكس را محمود کلاري، محسن راستاني و شهريار توکلي داوري كرده‌اند.

 

 در بخش مستند اجتماعي، تنديس تصوير سال "جايزه محسن رسول‌اف" به سعيد عامري به اهدا شد. بابک بردبار و عرفان دادخواه کوچکي برگزيده شناخته شدند که به ايشان ديپلم افتخار و سکه بهار آزادي تعلق گرفت. از علي جورابچي، آزاده کرم‌بارنگي و غزال مفاخري قدرداني شد.

 

در بخش عکاسي ورزشي، تنديس را وحيد سهرابي ابد از آن خود كرد و ديپلم افتخار و سكه بهار آزادي به محمدرضا سلطاني تهراني و اميرحسين خيرخواه رسيد. محسن رضايي، نعيم احمدي، هادي آبيار و بابک بردبار تقديري‌ها بودند.

 

در بخش عکاسي خبري، بنا بر نظر هيات داوران، امسال كسي شايسته دريافت تنديس نبود، اما روشن نوروزي و حسين عليزاده‌موحد ديپلم افتخار و سکه بهار آزادي دريافت كردند. به مرجان احمدي و رضا عنصرسيار با اعطاي تقديرنامه اعطا شد.

 

در بخش هنر و هنرمندان، تنديس تصوير سال به آويده نجفي رسيد. مجيد اديبي و حسين گليا ديپلم افتخار و سكه بهار آزادي گرفتند و از علي جورابچي، محمدرضا سلطاني تهراني و محسن رضايي با اعطاي تقديرنامه، قدرداني شد.

 

در بخش عکاسان از نگاه عکاسان هم  داوران تنديس را به منا هوبه‌فکر و ديپلم افتخار و سكه بهار آزادي را نيز به ترانه اردکاني و نازنين زنگي‌آبادي اعطا كردند. ارسلان امانتي نيز تقديرشده اين بخش بود.

 

اما بخش پرتعداد خلاقه (نگاهي ديگر) دو تنديس داشت. اين تنديس‌ها جداگانه به غزاله غضنفري و صمد قربان‌زاده رسيد و هادي فلاح‌پيشه، مجيد شقايي فلاح و نفيسه مشعشعه برگزيده شناخته شدند که ديپلم افتخار و سکه بهار آزادي به آنها اعطا شد. براساس آراي هيات داوران، از محسن بايرام نژاد، آي‌تاي شکيبافر، شکوفه بياتي، نازنين طباطبايي و طناز امين با اعطاي تقديرنامه قدرداني شد.

 

نمايش ويژه فيلم اين مراسم به اکران "اشکان و انگشتر متبرک و چند داستان ديگر" اختصاص داشت. اين فيلم ساخته شهرام مكري، برنده جايزه بهترين کارگرداني جشنواره فيلم فجر در سال 88 و  فيلم برگزيده انجمن منتقدان سينماي کشور در سال 88 بوده که در جشنواره‌هاي بوسان، سان پائولو، سانتا باربارا، بمبئي، تفليس و... نيز نمايش داده شده‌ است.

 

نمايشگاه تصوير سال و جشنواره فيلم تصوير تا 24 اسفند ماه جاري ادامه دارد.

نظر شما