شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۱۹۵۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
رییس فرهنگ‌سرای مترو گفت: گسترش فرهنگ اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی است تا آن فرهنگ به رفتار در جامعه تبدیل شود تا خانواده‌هایی‌ که در شرایط حساس تصمیم‌گیری برای رضایت به اهدای اعضای عزیزشان هستند راحت‌تر نسبت به آن اقدام کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سعید گل اندامی رییس فرهنگ‌سرای مترو گفت: انسان زمانی به واژه سلامت پی می‌برد که هر اتفاقی موجب در خطر افتادن این سلامتی شواد، مرگ اتفاق غم انگیزی است. در هر سن و سالی که اتفاق بیفتد، برای نزدیکان بسیار سخت است. مادری که جان فرزندش در خطر است حاضر است هر کاری برای حیات دوباره او انجام دهد. اهدای عضو، دادن فرصتی برای حیاتی دوباره و امید به فردای بیماران است و کور سوی امید دوباره می‌تواند اطرافیان را شاد کند و اهدا و بخشش عضوی می‌تواند به آنها را زندگی دوباره ببخشد.

وی افزود: در واقع اهدای عضو و نجات افراد بدون تردید برای همیشه ماندگار باقی می‌ماند. از منابع تخصصی مطالعه کردم که با مرگ مغزی فرد به زندگی باز نمی‌گردد و ادامه حیات وجود ندارد. اهدا عضو کار سخاوتمندانه ای‌ است که لازم است با فرهنگسازی برای آن  صورت پذیرد. انجام این برنامه‌ها در تصمیم‌گیری راحت‌تر برای خانواده‌ها کمک  می‌کند، پیوند عضو تنها راه ادامه حیات برای بیماران است. 

گل اندامی بیان کرد: اطلاع رسانی کامل در زمینه اهدای عضو ادامه حیات و ارتقای کیفیت زندگی بیماران، وابسته به این فرایند درمانی است. نقش و وظیفه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگساز را در پرداختن به این موضوع بسیار مهم است و آگاهی سازی و افزایش آگاهی عموم در زمینه اهدا عضو در همه ارگان‌ها و سازمان‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی هنری و اجتماعی را بر عهده دارند امری ضروری است. 

وی بیان کرد: همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی در صدا و سیما  اهمیت اهدای عضو را می‌تواند خاطر نشان سازد. کاری که به زبان ساده است اما در نهایت ممکن است نتیجه‌ای مطلوب دارد، در بسیاری از کشورها افراد به راحتی راضی به اهدای عضو نمی‌شوند، ولی تبلیغات صحیح و اطلاع رسانی به موقع می‌تواند افزایش آمار اهدای عضو را در پی داشته باشد.

مدیر فرهنگ‌سرای مترو  تجلیل از خانواده‌های اهدا کننده و خانواده‌های بیماران مرگ مغزی اقدامی در راستای ارتقاء سواد سلامت جامعه و راه اندازی ایستگاه های سلامت به منظور آموزش در امر اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم را برای ترویج این امر ضروری دانست.

گل اندامی  خطاب به خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند گفت: خانواده‌هایی که اعضای عزیز مرگ مغزی‌شان را اهدا کرده‌اند والا‌ترین و عالی‌ترین صورت عطا و بخشندگی، ترجیح دادن دیگران بر خود است. اینکه منفعت او را بر منفعت خود و آسایش او را بر آسایش خود ترجیح دهی. بنابراین ایثار بهترین عبادت و بالا‌ترین درجات ایمان است. فرقی ندارد با چه مذهب و آیینی به این موضوع نگاه کنید.
 
وی خطاب به خانوادهایی که برای اهدا اعضا رضایت نمی‌دهند نیز گفت:  این باور غلط در بسیاری از خانواده‌ها درباره پدیده مرگ مغزی وجود دارد و دل کندن از عزیز کار سختی است.  اهدا عضو سالم می‌تواند ناجی جان بیماران رنجور از عضو معیوب باشد.
 
رییس فرهنگ‌سرای مترو در پایان تاکید کرد : هدیه دادن خیلی با ارزش است چه هدیه‌ای می‌تواند بالاتر و گران‌بهاتر از این باشد که به دیگری جان دوباره هدیه داده شود. گسترش فرهنگ اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی است تا آن فرهنگ به رفتار در جامعه تبدیل شود تا خانواده‌هایی‌ که در شرایط حساس تصمیم‌گیری برای رضایت به اهدای اعضای عزیزشان هستند راحت‌تر نسبت به آن اقدام کنند.

مدیریت فرهنگی هنری مترو به‌عنوان نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انجمن اهدای عضو تعامل و همکاری خوبی را در طی این سال‌ها دارد و تفاهم نامه‌ای نیز بین دو نهاد فرهنگی منعقد شده است.

نظر شما