سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
آیین رونمایی از کتاب «داعشی و عاشقی» به همت کتابخانه طوبی کرمانی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از کتاب «داعشی و عاشقی» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور مجید ملامحمدی نویسنده کتاب، محمود پوروهاب کارشناس و منتقد و حامد رضوی مدیر دفتر تهران انتشارات به‌نشر دوشنبه ۲۴ آبان ماه به همت کتابخانه طوبی کرمانی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.

حامد رضوی مدیر دفتر تهران انتشارات به‌نشر اولین سخنران این مراسم بود که ضمن تشکر از عوامل برگزاری برنامه گفت: همان‌طور که انجام کارهای بد هر چند کوچک ممکن است باعث بروز گناهان بزرگ‌تر و کوچک شمردن آن شود، انجام کارهای نیک و خیر کوچک هم هر چند با منطق دنیوی ما خیلی کوچک هستند ولی آثار شگرفی دارند. یکی از مشکلات تصمیم‌گیری‌های ما در سطوح فردی و اجتماعی این است که دائم دنبال کارها و برنامه‌ریزی‌های کلان و بزرگ هستیم، اما در واقع نیاز به کارهای خیر در سطح خرد داریم تا حال خوب ما از فرد به اجتماع سرایت کند.
 
وی اضافه کرد: مصداق بارز این سخن خانم طوبی کرمانی بودند که همواره در اهداف خود ثابت‌قدم بودند، حتی زمانی که دیده نمی‌شدند. ایشان این حرکت فردی را انجام دادند تا منتج به تاثیرات بسیار عظیم و گاه بین‌المللی شد و همین قدم‌های کوچک خوب هستند که باعث می‌شوند نسل آینده ما هویت و آگاهی پیدا کنند و اتفاقات خوبی در سطح کلان رخ دهد.

رضوی تصریح کرد: ما با آثاری همچون کتاب «داعشی و عاشقی» سعی می‌کنیم قدم خوب کوچک برداریم و در یک مسیر طولانی و بی‌انتها در کنار دیگر همکاران ناشر بتوانیم یک پدیده به نام داعش و اسلام تکفیری و متعصب را به نوجوانان معرفی کنیم. فارغ از اینکه تا چه حد موفقیت‌آمیز بوده، ما موظف به برداشتن قدم خوب کوچک هستیم و نیاز داریم در زندگی فردی و اجتماعی و در میان طوفان‌های بی‌انتهای زندگی به کارهای خوب کوچک فکر کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً نیکی به سمت ما خواهد آمد.

در بخش دیگر مراسم مجید پوروهاب کارشناس و منتقد نشست با اشاره به انتخاب هوشمندانه نام کتاب گفت: داعشی و عاشقی جمع اضداد است. شنیدن اسم داعش حس تنفر و انزجار را در شنونده ایجاد می‌کند و در کنارش کلمه عاشقی حس لطیف و روشن و تلفیق این دو خواننده را به چالش دعوت می‌کند که آیا داعشی عاشق شده است؟ پارادوکسی این میان ایجاد می‌شود. پس انتخاب نام کتاب بسیار مهم است و باعث می‌شود بیننده کنجکاو شده و در درون خود دچار چالش شود.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای ملامحمدی از بهترین‌های ژانر مذهبی هستند که هم در شعر و هم داستان کار کردند. مذهبی نویسی یک فن و تکنیک است و با فانتزی و رئال تفاوت دارد. در این گونه نویسنده باید محقق هم باشد و آقای ملامحمدی هم به زبان عربی تسلط دارد و هم تکنیک داستان را می‌شناسد و یک نویسنده تکنیکال است.

پوروهاب افزود: در این کتاب دو شخصیت وجود دارد؛ یکی اهل اروپا و دیگری اهل سوریه. نویسنده با استفاده از این دو شخصیت داعش را به صورت محققانه و علمی بررسی کرده و دلیل‌هایی که آورده قانع‌کننده است. شخصیت‌های کتاب بیانگر فرهنگ خانواده و سطح سواد و شعور آنهاست. اینکه تنها بودند و اهل مطالعه و فرهنگ نبودند و آقای ملامحمدی توخالی بودن و بی‌ریشه بودن شخصیت‌های داستان را به خوبی بیان می‌کند که با تشویق رهبرانشان فریفته شده بودند. ادبیات یعنی پرداخت اندیشه و احساسات و عواطف و نویسنده این کتاب به واسطه سال‌ها تجربه این توانایی و بیان لازم و کافی و قلم جذابی دارد.

مجید ملامحمدی سخنران دیگر مراسم بود که عنوان کرد: مهم‌ترین دغدغه نویسنده‌های کودک و نوجوان به‌روز بودن آنهاست و اینکه کودکان چه علایق و توقعی دارند. در موضوع کتاب، مخاطبان کودک به موضوع داعش و اینکه داعش چه بود، خیلی حساس شده بودند. خیلی وقت‌ها چیزهای اشتباه به آنها تفهیم می‌شد. این برای من دغدغه بود که چگونه بنویسم که بدون بیان خشونت، داعش را به کودکان و نوجوانان بشناسانیم. کتابی که هم جذاب و هم مستند باشد.

وی اضافه کرد: در این کتاب سعی کردیم از دو شخصیت استفاده کنیم با دو تفکر متفاوت و مراحل گرایش شخصیت مرد این داستان به اسلام واقعی و مذهب شیعه را به صورت جذاب به مخاطبان معرفی کنیم. 

رونمایی از کتاب «داعشی و عاشقی» پایان‌بخش این مراسم بود. 
نظر شما