شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۲۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۱
در نشست رسانه‌اي معاون سينمايي حوزه هنري مطرح شد؛
معاون سينمايي حوزه هنري و مديرعامل مؤسسه سينمايي سوره گفت: غفلت از اجزاي مختلف سينما ، روند کلي توليد را مختل مي کند و در اين حوزه بايد به دنبال رفع مشکلات باشيم.

به گزارش خبرنگار شهر، «محمد حسين نيرومند» در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران با اشاره به مشکلات پيش روي سينماي ايران، افزود : سينما به عنوان يک پروسه ، يک کليت ارگانيک است و همه اين موجود بايد باهم ديده شود.

وي ادامه داد: اگر مي خواهيم در سينما به موفقيت برسيم بايد کلي نگري کنيم و بخشي نگري را کنار بگذاريم زيرا اين مسئله آسيب زا است.

وي با انتقاد از روند تشکيل ايده هاي سينمايي در کشور گفت: آنچه در سينماي ما به عنوان ايده مطرح مي شود، نه تنها ايده هاي بديع نبوده بلکه مناسب با نياز هاي جامعه ما نيز نخواهد بود.

نيرومند تصريح کرد:در دنياي امروز افرادي هستند که با بررسي آينده ، نيازها را شناسايي و مطابق با آنها برنامه ريزي مي کنند اما اين مسئله در کشور ما وجود ندارد.

مديرعامل موسسه سينمايي سوره افزود : اينکه ايده هاي سينماي ما بر چه اساسي شکل مي گيرند نياز به بررسي و کار کارشناسي دارد و در اين حوزه بايد مشکلات مرتفع شود.

 

تخصص گرايي بايد در حوزه فيلم نامه مورد توجه قرار گيرد

نيرومند در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه " تخصص گرايي بايد در حوزه فيلم نامه مورد توجه قرار گيرد" ، گفت : بايد نگارش فيلم نامه توسط يک تيم تخصصي انجام شود تا هر کسي بر مبناي تخصص خود بخشي از کار را انجام دهد.

وي تاکيد کرد: يکي از مشکلات ما در حوزه فيلم نامه نويسي عدم ارتباط جدي ميان دانشگاه و سينما و بخش توليد فيلم است و اين مشکل اگر مرتفع شود مي توان نيروهاي متخصصي را در اين عرصه شاهد باشيم.

معاون سينمايي حوزه هنري با اشاره به اينکه در کشور ما ارتباطي ميان ادبيات داستاني و فيلم نامه نويسي وجود ندارد ، تصريح کرد : اينکه سالي يک يا دو فيلم اقتباسي ساخته شود اصلا قابل قبول نيست و بايد ارتباط منطقي ميان ادبيات داستاني و فيلم نامه برقرار شود.

 

کارگردانان ما براي خودشان فيلم مي سازند نه مردم

مديرعامل موسسه سينمايي سوره با انتقاد از روند توليد فيلم در کشور گفت : متاسفانه مشکل اساسي ما در حوزه کارگرداني بحث شخصي سازي است و اصولا برخي از کارگردانان ما بجاي اينکه براي مردم فيلم بسازند براي خودشان فيلم مي سازند.

وي تاکيد کرد : برخي کارگردانان ما سينما را با نقاشي اشتباه گرفته اند و فکر مي کنند نقاش هستند که هر طرحي دلشان مي خواهد بسازند بلکه اينها بايد توجه جدي به نياز مخاطب داشته باشند.

نيرومند با بيان اينکه " نسبت سينما با تعداد کارگردانان متناسب نيست" ، تصريح کرد : بيش از 450 کارگردان در کشور وجود دارد که با توجه به آمار توليد 70 فيلم در کشور ، با اين حساب هر 4سال نوبت ساخت فيلم به يک کارگردان مي رسد که اين نسبت نياز به اصلاح دارد.

 

در سينما کمبود ستاره داريم

نيرومند با اشاره به اينکه براي جذب مخاطب به سينما نياز به ستاره وجود دارد ، گفت : يکي از مشکلات سينماي ايران کمبود ستاره است .

وي ادامه داد : امروزه بسياري از بازيگران به تهيه کننده پول مي دهند تا در نقشي فرعي بازي کنند و اين روند بايد در سينماي ما درست شود .

مديرعامل موسسه سينمايي سوره تاکيد کرد : اگر دستمزدها را در سينما درست کنيم اين مشکل نيز برطرف مي شود.

 

حوزه هنري فيلم «يك حبه قند» را به كارگرداني سيدرضا ميركريمي در سال آينده توليد مي كند

بنابر اين گزارش محمدحسين نيرومند در ادامه نشست مطبوعاتي صبح امروز خود ضمن اعلام اين خبر افزود: توافقات نهايي در خصوص توليد اين فيلم با آقاي ميرکريمي صورت گرفته و توليد آن با سرمايه گذاري حوزه هنري بزودي آغاز خواهد شد.

وي اضافه کرد: همچنين حوزه هنري امكاناتي را براي ورود كارگردان هاي جوان به عرصه فيلمسازي مهيا كرده است كه در راستاي اين هدف عطاا... سلمانيان فيلمبرداري اولين فيلم خود با نام «پرنده باز» را چندي پيش به پايان برد كه در سال آينده اكران خواهد شد.

همچنين وي ابراز كرد: در سال آينده كتاب «او سلمان شد» نوشته سيدناصر هاشم زاده در صورت كمك مجلس شوراي اسلامي در اختصاص بودجه به صورت يك فيلم فاخر به فيلمنامه تبديل و توليد خواهد شد.

نيرومند ساخت فيلمي با موضوع دستگيري «عبدالمالك ريگي» را از فعاليت هاي ديگر حوزه هنري در سال آينده اعلام كرد.

نيرومند همچنين خاطرنشان كرد: برنامه هاي «درس هاي سينما» با طرحي از مسعود فراستي براي رسيدن به اهداف آموزشي سينما علي الخصوص در شهرستان ها توليد شده كه براي علاقه مندان بسيار جذاب خواهد بود.

 

حوزه هنري براي بازسازي سالن هاي سينمايي خود در سال آينده بودجه اي ندارد

اين گزارش مي افزايد نيرومند در ادامه نشست با اهالي رسانه  ضمن اعلام اين مطلب گفت: حوزه هنري بزرگترين سينما در كشور با 83 سينما است كه عمده اين سينماها عمري 40 ساله دارند و نيازمند نوسازي و بهينه سازي هستند.

نيرومند در ادامه يادآور شد: در سال 72، 65 ميليون نفر به سينما رفته اند كه اين آمار در سال گذشته به 14 تا 15 ميليون نفر تقليل يافته كه اين امر به دليل كيفيت نامناسب و نامطلوب سالن هاي سينما در كشور است.

نيرومند اضافه كرد: حوزه هنري 45 سينماي فعال دارد كه 20 سينما ظرف 15 سال بازسازي شده كه امروز مجدد نياز به بازسازي دارند و 37 سينماي آن غيرفعال بوده و از چرخه نمايش خارج شده اند.

نيرومند تأكيد كرد: بازسازي سينماهاي حوزه هنري نيازمند يك عزم ملي است و اين مسئله به بخش خاصي محدود نمي شود.

نيرومند تصريح كرد: براي بازسازي سالن هاي سينماي حوزه هنري يك طرح توجيهي به كميسيون فرهنگي مجلس تقديم كرديم كه كميسيون تلفيق به آن عنايت خاصي نكرد.

نيرومند عنوان كرد:‌ حوزه هنري در بهترين نقاط شهرهاي مختلف زمين هاي مناسبي براي ساخت سينما در اختيار دارد كه به دليل نداشتن بودجه امكان ساخت و ساز سينما در آنها مقدر نيست و اين زمين ها بلاتكليف مانده اند.

نيرومند ادامه داد: بسياري از نمايندگان مجلس از تخريب وضعيت نامناسب سينماهاي شهرهايشان گلايه دارند اما تا زماني كه بودجه اي در اختيار حوزه هنري قرار نگيرد نمي شود تغييري در اين شرايط ايجاد كرد.

معاون سينمايي حوزه هنري و مديرعامل موسسه سينمايي سوره  در ادامه  گفت : توليدات حوزه هنري منحصر به افراد خاصي نيست و ما به دنبال شکستن اين محدوده هستيم.

"محمد حسين نيرومند" در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران،افزود:حوزه هنري به دليل سياست ها موظف است با افرادي کار کند که اين سياست ها را قبول داشته باشند.

وي تاکيد کرد : با تمام کساني که ارزش هاي اسلامي و انقلابي را قبول داشته و با حوزه نيز همسو هستند ، مي توانيم کار کنيم و اين حوزه منحصر به افراد خاصي نيست.

 

به مافياي اکران اعتقادي ندارم

عضو شوراي صدور پروانه نمايش فيلم، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري با بيان اينکه " به مافياي اکران اعتقادي ندارم" ، تصريح کرد : ما متناسب با سياست ها و نيازهاي جامعه فيلم ها را براي اکران انتخاب مي کنيم.

وي اضافه کرد: بايد پذيرفت که تعداد فيلم ها بيشتر از سينماهاي موجود است و اين حق سينمادار است که فيلمي را انتخاب کند برايش سودآور باشد.

نيرومند ادامه داد : مافيا در سينماي ما وجود ندارد زيرا بايد به سينمادار حق داد که از اکران هر فيلمي استقبال نکند.

 

حوزه هنري آمادگي اکران فيلم هاي با مخاطب خاص را دارد

معاون سينمايي حوزه هنري در بخش ديگري از اين نشست مطبوعاتي با اشاره به ضرورت اکران فيلم هايي با مخاطب خاص تصريح کرد : ما بايد سينماهايي داشته باشيم که داراي شخصيت در پخش آثار مختلف باشند.

وي گفت:اگر سينماهايي را براي پخش فيلم هاي با مخاطب خاص يا حتي مستند اختصاص دهيم در يک پروسه دو يا سه ساله مي توانيم انتظار داشت که با حضور مخاطبان خاص آن سينما به درآمد زايي برسد .

نيرومند به فيلم مستند «تهران انار ندارد» اشاره کرد و افزود:برخي فيلم هاي با مخاطب خاص و حتي مستند اين ظرفيت را دارند که فروش خوبي داشته باشند و به سوددهي برسند.

وي تاکيد کرد:حوزه هنري و سينماهاي آن آمادگي دارند تا فيلم هاي با مخاطب خاص را اکران کنند.

نظر شما