سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۱۲۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کلر ژوبرت نویسنده کودک ضمن بیان اینکه ادبیات کودک نیازمند آشنایی با کودکی امامان معصوم است درباره کتاب «مثل تو، بانوی من، فاطمه» گفت: پرداختن به کودکی معصومان(علیهم‌السلام) به بچه‌ها کمک می‌کند تا انس و محبت بیشتری به آنها پیدا کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کلر ژوبرت نویسنده کودک در گفت‌وگو با روابط عمومی فرهنگ‌سرای گلستان درباره فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود گفت: فرانسوی الاصل هستم و سال ۱۳۴۰ در پاریس به دنیا آمدم. در یک خانواده تحصیل‌کرده کاتولیک بزرگ شدم و در ۱۹ سالگی بعد از پرس‌وجو و مطالعه بسیار در مورد اسلام، مسلمان شدم. مدتی بعد ازدواج کردم و با همسرم که ایرانی هستند به ایران آمدیم و ساکن تهران شدیم. تحصیلاتم کارشناسی علوم تربیتی، ارشد ادبیات کودک و سطح دوی حوزه است. داستان‌نویسی و تصویرگری برای کودکان را از حدود ۳۰ سال پیش آغاز کردم و به دو زبان فارسی و فرانسه می‌نویسم. اکثر داستان‌هایم را خودم تصویرگری می‌کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل علاقه‌مندی شما به نویسندگی چیست و اولین تألیف شما چه بود، گفت: از کودکی علاقه زیادی به مطالعه و نویسندگی داشتم و خیلی دوست داشتم نویسنده شوم. ولی آن زمان فکر می‌کردم قادر به این کار نیستم و فقط برای خودم می‌نوشتم. وقتی مادر شدم، کتاب‌های تصویری فراوانی را برای کودکانم تهیه کردم و خواندم و به ادبیات کودک بسیار علاقه‌مند شدم. آن وقت تصمیم گرفتم نوشتن برای کودکان را امتحان کنم و خدا را شکر تا امروز دارم این کار را ادامه می‌دهم. اولین داستانی که نوشتم خاطرم نیست، چون قبل از چاپ اولین کتابم داستان‌های زیادی را نوشتم که قابل چاپ ندانستم. عنوان اولین کتابم «درخت سوخته» بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره معرفی برترین اثر خود افزود: داستان‌های چاپ‌نشده خیلی زیادی دارم و تا رضایت کامل از داستانی نداشته باشم، اقدام به چاپ آن نمی‌کنم. اما نظر بچه‌ها برای من خیلی مهم است. با توجه به بازتاب‌هایی که توانستم بگیرم، متوجه شدم که تعدادی از بچه‌ها «خداحافظ راکون پیر» و «کلوچه‌های خدا» را دوست دارند و از این لحاظ این دو کتاب را برتر می‌دانم. در ضمن به کتاب «مثل تو، بانوی من، فاطمه» که چند ماه پیش منتشر شد تعلق خاطر خاصی دارم.

ژوبرت درباره اینکه آیا هنوز موضوعاتی در حوزه کودک هست که به آن پرداخته نشده باشد، اظهار کرد: موضوعات زیادی وجود دارند که حتی اگر در موردشان برای کودکان نوشته شده، نیاز است که خیلی بیشتر و بهتر به آنها پرداخته شود؛ مانند موضوع مرگ، احترام به تفاوت‌های دیگران، معلولیت، بیماری سخت یا علاج ناپذیر، حفظ حریم خصوصی، احترام به محیط زیست، همراهی و همیاری به جای رقابت، مسائل مربوط به فضای مجازی و...

این نویسنده درباره کتاب «مثل تو بانوی من فاطمه» و تأثیر آن در فکر و اندیشه کودک گفت: از طرفی به گمانم پرداختن به کودکی معصومان(علیهم‌السلام) به بچه‌ها کمک می‌کند تا انس و محبت بیشتری به آنها پیدا کنند. از طرف دیگر هم خواستم به ارزش دختر بودن از دریچه نگاه پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) در فضای زن‌ستیز آن زمان تأکید کنم. امیدوارم این داستان بتواند در این دو زمینه تأثیرگذار باشد.

نظر شما