دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۲۰۱۵۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
سعید تشکری گفت: این‌روزها که اولین‌بار شاهد معرفی کتاب در نقاط مختلف شهر تهران هستیم، نویسندگان و کتاب‌خوانان تجربه شادی‌بخشی را پشت سر می‌گذارند.
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سعید تشکری نویسنده و نمایشنامه‌نویس، درباره هفته کتاب و تبلیغ کتاب‌ها و نویسندگانشان در سطح شهر گفت: در گذشته ماکت کتاب‌های من در سطح شهر مشهد در معرض دید عموم قرار گرفتند و کتابخانه‌ای از کتاب‌های من روی یک‌دیوار نقاشی شد. بعدها از ماکت آثار نویسندگان دیگری نیز در شهر مشهد به‌عنوان المان‌های بصری شهری استفاده شد. بنابراین با معرفی کتاب‌ها در سطح شهر آشنا هستم. هم‌اکنون هم برای اولین‌بار شاهد معرفی کتاب در نقاط مختلف شهر تهران هستیم و طبیعتا این‌موضوع برای نویسندگان و کتاب‌خوانان شادی‌بخش است.

وی افزود: هر کسی که ایده اجرای طرح عرشه کتاب در سطح شهر تهران را مطرح کرده، فردی خلاق بوده و کاری خلاقانه انجام داده است. ما امروز با تماشای برنامه‌هایی که صداوسیما با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تولید و پخش می‌کند، متوجه می‌شویم این‌برنامه‌ها برای کتاب تولید نشده‌اند و در اکثر مواقع پس از دعوت از یک‌نویسنده و معرفی کتابهای او، نقد و بررسی غیر عالمانه‌ای انجام می‌دهند. در چنین شرایطی ممکن است حضور نویسنده برای مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی با توجه به رفتاری که یک‌مجری که اکثرا خود کتاب‌ها را نخوانده، به چالش تبدیل شود و این‌امر چندان خوش‌آمد مخاطب نباشد و در واقع کتاب است که قربانی این‌مساله شود.

این‌نویسنده در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: این‌کار مخاطب را از کتاب زده می‌کند. مجریان طرح عرشه کتاب به متن آثار معرفی شده ورود پیدا نمی‌کنند. آن‌ها کتاب را به‌عنوان یک‌محصول فرهنگی به اقشار مختلف کشور معرفی می‌کنند و بهتر است چنین کارهایی تداوم داشته باشند. طرح و اجرای ایده عرشه کتاب یک کار نخبگانی است و بهتر است جای برگزاری جشنواره‌های مختلف کتاب، طرح‌هایی چون عرشه کتاب را اجرا کنیم.

تشکری گفت: پیشنهاد می‌کنم داستان‌های ۳خطی و کتابک‌های رایگان از آثار موجود تهیه شوند. به‌این‌ترتیب می‌توانیم کتابک‌هایی را که شامل داستان‌های ۳خطی چند کتاب هستند، در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دهیم. در نهایت با این‌کتابک ها می‌توان آلبومی از آثار نویسندگان کشور فراهم کرد.
نظر شما