شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۲۰۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
ميزگرد بررسي يک‌سال عملکرد شبکه بي بي سي فارسي در فرهنگسراي رسانه برگزار شد،در اين نشست اکبر نبوي (منتقد سينما،دبير سابق جشنواره فيلم كودك و نوجوان همدان و کارشناس رسانه)،مهدي فضائلي (دبيرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان) و جمعي از خبرنگاران حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار شهر،حاضرين در اين نشست اقدامات شبکه بي بي سي طي يک سال گذشته در ايران و جهان بررسي کردند.

 

اكبر نبوي:

توجه زياد به شبکه بي بي سي فارسي به معناي حذف صورت مسئله است

اکبر نبوي ، کارشناس رسانه ، عصر ديروز  در ميزگرد بررسي يک سال عملکرد بي بي سي فارسي در فرهنگ سراي رسانه با بيان اينکه شبکه بي بي سي فارسي از قدرت زيادي برخوردار نيست،گفت:توجه بيش از حد به شبکه بي بي سي فارسي به معناني حذف صورت مسئله است.

نبوي با بيان اين‌که قدرت يافتن شبکه بي بي سي فارسي در کشور به دليل ضعف‌هاي رسانه‌اي کشور است،اضهار داشت:اشتباهات رسانه‌اي ايران بسيار زياد است که اين امر باعث شده اين شبکه نفوذ زيادي در بين مردم ايجاد کند.

وي خاطرنشان کرد:شبکه بي بي سي فارسي يک شبکه کاملا وابسته به دولت انگلستان است که هوشمندي فعاليت رسانه اي خود را در غالب يک رسانه بي طرف به مردم عرضه کرده است .

اين کارشناس رسانه اضافه کرد : اين شبکه طي ساليان گذشته به گونه اي عمل کرده که خود را در ذهن مخاطب به عنوان يک شبکه قابل اعتماد و بي طرف معرفي کرده است .

وي اضافه کرد : شبکه بي بي سي فارسي از طريق هنر رسانه اي توانسته است نفوذ زيادي در بين افراد جامعه ايراني از قبل از انقلاب تاکنون ايجاد کند .

نبوي با بيان اينکه شبه روشنفکران در کشور انفعال را گسترش مي دهند افزود : راه حل مقابله با شکبه هاي بي گانه شناسايي منافع ملي ، شناسايي کارکرد و اقتضاي رسانه ها ، ايجاد دانش عمليات رواني در رسانه ها و ايجاد برنامه ريزي هاي کلان است .

وي با بيان اينکه شبکه بي بي سي فارسي هنر صحبت کردن با مخالفان خود را داراست افزود : رسانه ملي بايد با معترضين و مخالف ها در غالب خبر و گزارش گفت و گو کند .

اين کارشناس رسانه بسته هاي خبري موجود در رسانه هاي کشور را نوعي بولتن ارزيابي کرد و گفت : رسانه ملي بايد توانايي رويارويي با مخالفان وضع موجود در کشور را داشته باشد .

وي با بيان اينکه مديريت فرهنگي در کشور نيازمند بازنگري است اضافه کرد : بازنگري در مديريت فرهنگي نيازمند ايجاد يک عزم ملي در کشور است .

نبوي رسانه ها را همسايه امنيت ملي عنوان کرد و گفت : بايد باورهاي جامعه در خصوص رسانه تجديد شده و رسانه در کشور جدي گرفته شود .

وي اضافه کرد : رسانه هاي ايران به ماهيت اصلي رسانه نزديک نبوده و بخش عمده اي از فعاليت رسانه‌هاي داخلي نوعي بولتن خبري است.

اين کارشناس رسانه بيان داشت:عملکرد شبکه بي بي سي فارسي تا روز انتخابات بسيار معمولي بود که رسانه‌هاي داخلي به خصوص صدا و سيما با رفتارهاي خود ميزان نفوذ اين شبکه را در کشور افزايش داده‌اند .

 

دبير کل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان :

 مقابله با ارسال پيام هاي ضد منافع ملي به نفع کشور است

دبير کل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به گسترش شبکه بي بي سي فارسي در کشور گفت : مقابله و جلوگيري از انتشار پيام هايي که منافع ملي را به خطر مي اندازند يک امر مفيد و موثر در کشور است .

مهدي فضائلي عصر گذشته در ميزگرد بررسي يک سال عملکرد بي بي سي فارسي در فرهنگ سراي رسانه اضهار داشت : مقابله و جلوگيري از انتشار پيام هاي ضد منافع ملي فرصت را براي برنامه ريزي مديران فرهنگي کشور افزايش مي دهد .

وي با بيان اينکه امروز فعاليت در عرصه رسانه اي کشور يک تکليف ديني است اضافه کرد : سرمايه گذاري در بخش رسانه ازتکاليف شرعي به شمار مي  رود .

دبيرکل سابق انجمن روزنامه نگران مسلمان تصريح کرد : تا زماني که جامعه رسانه اي کشور نتواند از تمام توانمندي خود در عرصه خبر و اطلاع رساني استفاده کند بايد از ورود رسانه هاي بيگانه به کشور جلوگيري شود .

وي با بيان اينکه تصوير ذهني مردم از رسانه هاي غربي غير واقعي است گفت : شبکه بي بي سي فارسي طبق اسناد و مدارک موجود جزء وابسته ترين شبکه هاي جهان به شمار مي رود .

فضائلي اضافه کرد : مردم انگلستان موظف هستند در قبال استفاده از تلويزيون ماهانه 11 پوند به شبکه بي بي سي اهدا کنند .

 وي با بيان اينکه اين شبکه در تحکيم منافع کشور انگلستان توجه ويژه اي دارد تصريح کرد : شبکه بي بي سي با هنرمندي جهت گيري و طرفداري خود را از آحاد مردم پنهان مي کند .

دبيرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان مشکل رسانه هاي داخلي را ادبيات مستقيم عنوان کرد و گفت : شبکه بي بي سي فارسي در برنامه هاي خود از ادبيات محترمانه استفاده مي کند که اين امر موجب فريب افکار عمومي مي‌شود.

نظر شما