دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۲۱۲۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
برای معرفی بهترین آثار داستانی؛
رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج برای معرفی و گزینش بهترین آثار داستانی فارسی بیست‌وپنج‌سال اخیر برگزار خواهد شد
رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج آغاز به کار کردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مسعود بُربُر نویسنده و دبیر رویداد ادبی داستان و بیست و پنج گفت: این رویداد که برای معرفی و گزینش بهترین آثار داستانی فارسی در بیست و پنج سال اخیر طراحی شده، از اول دی ماه آغاز به کار کرده و داوری مردمی آن نیز از روز ۲۱ دی ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: وقتی از بهترین آثار داستانی فارسی صحبت می‌کنیم، اغلب به آثار سرشناس دهه‌های دور ارجاع می‌دهیم که از حدود صد سال پیش تا نهایتاً اوایل دهه‌ی هفتاد نوشته شده‌اند و رمان‌ها و داستان‌های کوتاه دو سه دهه اخیر آن طور که باید به چشم نیامده‌اند. در حالی که قطعاً آثار درخور توجه میان کتاب‌های منتشر شده در این سال‌ها نیز کم نیست. آثاری که بعضا حتی می‌توانند به عنوان کلاسیک‌مدرن‌های فارسی مطرح شوند و حتی جایگاه خاص خود را در فرهنگ و زبان روزمره فارسی‌زبانان پیدا کرده‌اند.

این‌داستان‌نویس در ادامه گفت: با مراجعه به کتابخانه ملی و خانه کتاب دریافتیم از سال ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۰ نزدیک به سی هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات داستانی منتشر شده است. تصمیم گرفتیم انتخاب اولیه حدود صد اثر برتر از میان این عناوین پرشمار را به داوری عمومی واگذار کنیم و سپس بیست‌وپنج اثر نهایی را با داوری کارشناسان و فعالانی با سلایق مختلف برگزینیم.

خبرگزاری مهر نوشت: دبیر رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج در پاسخ به این که با آغاز به کار این رویداد دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: ناشران می‌توانند تا ۲۱ دی که آغاز رای‌گیری عمومی است در معرفی آثار داستانی مهمی که در این بازه زمانی منتشر کرده‌اند رقابت کنند و مخاطبان را با بهترین رمان‌ها و داستان‌های کوتاه فارسی آشنا کنند. سپس به مدت پنج روز مخاطبان می‌توانند روی وبسایت رویداد به نشانی www.dastan۲۵.com تا سقف بیست و پنج اثر مورد علاقه خودشان را انتخاب کنند و به این ترتیب در معرفی بهترین آثار داستانی این بیست و پنج سال مشارکت داشته باشند.

بربر در پایان گفت: تاکنون ناشران مختلف ادبیات داستانی کشور، بنگاه‌های فعال در این‌حوزه و شماری از ناشران و مؤسسات فرهنگی مطرح کشور به این رویداد ادبی پیوسته‌اند و ناشران و نهادهای فرهنگی دیگر نیز می‌توانند به عنوان حامی این رویداد به آن بپیوندند. برگزارکنندگان امید دارند که این رویداد ادبی، از آغاز تا اعلام فهرست نهایی و حتی پس از آن، به محملی برای معرفی و شناخت هر چه بیش‌تر آثار فاخر داستانی این ۲۵ سال بدل شود و کمک کند که این آثار راه خود را در تاریخ ادبیات و در قرن جدید بهتر و بیش‌تر پیدا کنند.
نظر شما