يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۱۴۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
نادر طالب‌زاده در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم عمار گفت که جوانان فیلمساز در برخی از موضوعات ورود نمی‌کنند و این بخاطر ترسی است که برخی مسئولان در آنها ایجاد کرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار، مجتبی نامخواه و سعید خورشیدی اعضای شورای سیاستگذاری و حمید صالحی دبیر اجرایی این جشنواره، پیش از ظهر روز گذشته (یکشنبه ۱۲ دی‌ماه) در حسینیه هنر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار گفت: در این جشنواره ما رشد به خصوصی در آثار ارسالی داشتیم. حدود ۳ هزار اثر در حوزه فیلم، فیلمنامه، داستانی، پویانمایی و نماهنگ و ۱۲ هزار اثر در حوزه متن و سیناپس به دبیرخانه جشنواره عمار ارسال شد که عمدتاً از استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بودند.

وی ادامه داد: افتتاحیه این جشنواره ۱۸ دی‌ماه در سالن اندیشه حوزه هنری و اختتامیه آن ۲۴ دی‌ماه برگزار خواهد شد. اکران‌های جشنواره عمار نیز ۱۹ دی‌ماه آغاز شده و همزمان آثار هم در سینما فلسطین و هم بستر آنلاین اکران مردمی نمایش داده می‌شود.

دبیر اجرای جشنواره عمار اعلام کرد: در افتتاحیه جشنواره امسال بزرگداشت مرحوم محمدسرور رجایی از اعضای جبهه افغانستان که چندی پیش بر اثر ویروس کرونا فوت شدند، برگزار می‌شود. همچنین در اختتامیه از مسعود جعفری جوزانی تجلیل به عمل می‌آید.

جشنواره عمار در بستر استخوان‌داری شکل گرفته است

بر اساس این گزارش به نقل از فارس در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار گفت: جای وحید جلیلی در این نشست خالی است و خوشحالم که یکی از سیاستگذاران جشنواره عمار، مسئولیت مهمی را بر عهده گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که جشنواره عمار در بستر استخوان‌داری شکل گرفته است. آقای جلیلی ماموریت دارند تا در صداوسیما تحول ایجاد کنند که این کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: متأسفانه مشکل بزرگ ما در کشور ایران، این است که نمی‌دانیم انقلاب اسلامی چیست، ما ابتدا باید برای خودمان روشن کنیم که انقلاب اسلامی چیست و چه اهدافی دارد. اگر از من بپرسند که بچه‌های جشنواره عمار از چه زمانی به وجود آمدند، من می‌گویم این بچه‌ها از ابتدای انقلاب وجود داشتند.

جوانان فیلمساز را می‌ترسانند

دبیر جشنواره عمار اظهار کرد: ما در حال حاضر در جشنواره فیلم عمار به معنای واقعی کلمه، فیلمسازان حرفه‌ای داریم. ویژگی اصلی جشنواره عمار این است که هویت انقلاب اسلامی درون آن وجود داشته و دارد. جای ناراحتی است که فیلمسازان جوان ما در برخی از حوزه‌ها و موضوعات اثر تولید نمی‌کنند، علت اصلی این موضوع هم برخی مسئولانی هستند که این جوانان فیلمساز را ترسانده‌اند. آقای شهبازی در تلویزیون برنامه داشتند، در دوره‌ای برنامه او را تعطیل کردند، من خطاب به آن‌ها می‌گویم «شما کی هستید که خوب و بد را تشخیص بدهید؟».

طالب‌زاده با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: ما باید انقلاب اسلامی را که حاصل تلاش 14 قرن تلاش زنان و مردان مسلمان است، حفظ کنیم. خوشبختانه در حال حاضر صداوسیمایی قوی داریم و امیدواریم که این سازمان بتواند روز به روز اوضاع فرهنگ و هنر را تغییر داده و بهبود بخشد. من زمانی برنامه تلویزیونی داشتم، دقایق آخر برنامه تهیه‌کننده برگه‌ای به من داد که بحث را جمع کنم؛ اما من آن موضوع را مهم دانستم و روی آنتن اعلام کردم باید قسمت بعدی برنامه هم به آن بحث بپردازیم. ما باید درباره انقلاب اسلامی صحبت و بحث کنیم، کار اصلی ما همین است، یادمان نرود که انقلاب اسلامی تنها برای ایران نیست و تمامی جهان را در بر می‌گیرد.

آنچنانی که باید برای شهید سلیمانی کار نکرده‌ایم

وی درباره آثار تولید با موضوع شهید سلیمانی، بیان کرد: متأسفانه ما تاکنون آنچنانی که باید نتوانستیم درباره شهید والا مقام قاسم سلیمانی کاری انجام دهیم. از زمان شهادت حاج قاسم تاکنون مقالات مهمی در سراسر دنیا درباره این شهید نوشته شده‌ است، بروید و این مقالات را بخوانید، آن موقع متوجه می‌شویم که آنچنانی که باید درباره حاج قاسم بحث و گفت‌وگو انجام نداده‌ایم.

دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم عمار، تصریح کرد: ما اعلام می‌کنیم که برای زنده‌نگه‌داشتن هویت انقلاب اسلامی، محکم ایستاده‌ایم. در دولت قبل که تا توانستند سعی کردند ما کار نکنیم، استوار بودیم، حال که اوضاع بهتر است نیز بر استواری و ایستادگی خود می‌مانیم.

بازنمایی بخش مغفول مانده جامعه

سپس سعید خورشیدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: در تمام سال‌های جشنواره عمار همواره تلاش کردیم عدالت رسانه‌ای را سر لوحه کار خود قرار دهیم. متأسفانه سینمای ایران در وضعیتی است که در آن بخش عظیمی از جامعه به وسیله آن بازنمایی نمی‌شوند. البته جشنواره عمار طی سال‌های گذشته توانست بخشی از این ناعدالتی را برطرف کند.

وی افزود: وقتی گزارش دبیرخانه جشنواره را بررسی می‌کردیم نکته‌ای خوشحالمان کرد و آن روستایی بودن بسیاری از لوکیشن‌ فیلم‌های ارسالی بود، این یعنی فیلمسازی به وسیله جشنواره عمار به میان مردم رفته است. جشنواره عمار طی چند سال اخیر موضوعات مهمی را برجسته کرد که پیش از این فرصت مطرح کردن آن موضوعات و دغدغه‌ها به وجود نمی‌آمد. جشنواره عمار می‌خواهد گسل‌های موجود میان هنر و اندیشه را کم کند و به همین منظور امسال نخستین دوره جشنواره علوم انسانی عمار را در کنار جشنواره فیلم، برگزار می‌کنیم.

جشنواره‌ای با تجربه جشنواره‌ای دیگر

مجتبی نامخواه دیگر عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار، درباره برگزاری نخستین جشنواره علوم انسانی عمار گفت: این جشنواره از میان تجربه‌هایی که طی ۱۲ سال برگزاری جشنواره فیلم عمار به دست آورده‌ایم، به وجود آمد. ما طی ۱۰ سال گذشته بیش از هزار ساعت جلسه برگزار کردیم تا بتوانیم از تجربه‌های جشنواره فیلم، در جهت برگزار جشنواره علوم انسانی استفاده کنیم، خروجی این جلسات عزم ما را بیشتر کرد که این جشنواره را هرچه سریع‌تر برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ما در جشنواره عمار با گونه‌ای جدید از قهرمانان مردمی رو به رو شدیم و این موضوع اتفاق بزرگی است. به نظرم باید روایت‌هایی که در جشنواره فیلم عمار طی سال‌های گذشته ارائه شده را مورد کندوکاو قرار دهیم. در جشنواره علوم انسانی عمار ما برای اولین‌بار گفتارهای علمی را هم در کنار مقالات و یادداشت‌های علمی مورد توجه قرار داده‌ایم. در کشورمان پژوهشگران جوانی هستند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند، جشنواره علوم انسانی عمار فضایی خوبی برای این پژوهشگران جوان است.

در پایان این نشست صالحی اعلام کرد: بزرگترین سرمایه جشنواره عمار در طی این سال‌ها، شبکه اکران مردمی جشنواره عمار است که چند سالی می‌شود وارد فاز اقتصادی شده و به تازگی توانست بیش از یک میلیارد تومان برای فیلم سینمایی «منصور» بلیت فروشی کند.
نظر شما