دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۴
کد خبر: ۱۲۲۰۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
میزبانی مراکز فرهنگی از شهدای گمنام تا بدرقه توسط مادران چشم‌به‌راه؛
سال‌هاست مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میزبان شهدای تازه تفحص شده و گمنام است در این گزارش با مراکزی که میزبان شهدای گمنام هستند آشنا می‌شوید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، اغلب جوان هستند! از عملیات‌های مختلف و احتمالا از شهرهای متفاوت. اما حالا اینجا آرام گرفته‌اند؛ کنار فرهنگ‌سرا، کتابخانه و خانه فرهنگ؛ کنار مردمی که به هر بهانه‌ای به فرهنگ‌سرا بیایند حتما سری به آن‌ها می‌زنند. دست خیلی‌ها را گرفته‌اند و زائر پر و پا قرص زیاد دارند. نذرشان می‌کنند، به وقت دلتنگی پناه خیلی‌ها می‌شوند و اینجا، درست وسط شلوغی‌های تهران، از هر شهری هم که آمده باشند، دیگر غریب و گمنام نیستند! 

سال‌هاست مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میزبان شهدای تازه تفحص شده و گمنام است. فضای مناسب اطراف مراکز سازمان، حضور مستمر شهروندان در فرهنگ‌سراها و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در کنار یادمان شهدای گمنام موجب شده این مراکز همواره جزو گزینه‌های مناسب برای میزبانی از شهدای گمنام باشد. 

در ادامه گزارشی از مراکزی که میزبان شهدای گمنام هستند آمده است:

میزبانی شهید سردار سلیمانی از شهدای گمنام

گزارشی از یادمان شهدای گمنام در مراکز سازمان

منطقه ۱۷ تهران، معروف به دارالشهدای پایتخت است و فرهنگ‌سرای این منطقه که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است، اخیرا و همزمان با شهادت حضرت فاطمه (س)، میزبان 2 شهید گمنام تازه تفحص شده بود. این دو شهید بزرگوار ۲۴ ساله و ۱۹ ساله هستند و در عملیات‌های بدر و رمضان به فیض رفیع شهادت نائل شده‌اند.

همچنین در بوستان ابوذر و در نزدیکی کتابخانه دکتر حسابی، یادمان ۵ شهید گمنام قرار دارد. این شهدا که بین ۱۷ تا ۲۴ سال سن دارند، از سال ۹۴ میهمان دارالشهدای تهران هستند.

بدرقه شهدای گمنام توسط مادران چشم‌به‌راه

گزارشی از یادمان شهدای گمنام در مراکز سازمان

در منطقه ۷ و در نزدیکی فرهنگ‌سرای اندیشه ۲ شهید گمنام که در عملیات‌های خیبر و والفجر به شهادت رسیده‌‌اند، خرداد امسال و همزمان با روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در مراسمی با حضور خانواده‌های معزز شهدا و جمعی از شهروندان و مداحان اهل بیت در بوستان شهید منفرد نیاکی (اندیشه) آرام گرفتند.

پیکر پاک این ۲ شهید گمنام را دستان دو مادر شهید مفقودالاثر بدرقه کردند. 

منطقه ۸، میزبان شهدای غواص

گزارشی از یادمان شهدای گمنام در مراکز سازمان

در منطقه ۸ تهران و در مجاورت خانه فرهنگ فدک نیز پیكر مطهر هشت شهید غواص گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با سالگرد شهادت هشتمین حجت خدا علی‌ابن موسی الرضا(ع ) در آذرماه ۱۳۹۴ در بوستان فدك آرام گرفتند.

این فرزندان ایران اسلامی در هنگام شهادت از ۱۶ تا ۲۴ سال سن داشتند در عملیات‌های والفجر یك، كربلای چهار، والفجر ۲، خیبر، بدر و محرم به درجه رفیع شهادت رسیدند.

شناسایی شهید گمنام پس از ۳۵ سال چشم‌انتظاری

گزارشی از یادمان شهدای گمنام در مراکز سازمان 

در منطقه ۱۲ و در میدان آیینی امام حسین(ع)، در سال ۹۲ و مصادف با رحلت پیامبر اعظم (ص)، پنج شهید گمنام در مراسم با شکوهی تشییع و  به خاک سپرده شدند، اما پس از ۳۵ سال و با انجام آزمایش دی ان ای، یکی از شهدا، به نام «شهید محمدحسین لطفی بهادرانی زاده» شناسایی شد. 

در خاطرات مادر این شهید آمده است: «دو پسرم در منطقه بودند و یکی از پسرهایم نیز مفقودالاثر بود، نوبت محمدحسین شده بود و اصرار داشت که به میدان جنگ برود. همسرم را راضی کردم و خودم برگه رضایت‌نامه محمدحسین را برای رفتن به جنگ با دشمن امضا کردم، روزی که داشت می‌رفت و از زیر قرآن رد می‌شد به دلم افتاده بود که شهید می‌شود و دیگر برنمی‌گردد.

محمدحسین شتابان به سمت خیابان می‌رفت تا راهی خط مقدم شود، از او خواستم برگردد و دم رفتن بغلش کنم و دل سیر او را ببینم و ببوسم. این آخرین باری بود که او را در آغوش گرفتم.»

۵ شهید گمنام در منطقه ۲۰

گزارشی از یادمان شهدای گمنام در مراکز سازمان


در مقبره شهدای شهرری، جنب فرهنگ‌سرای ولاء، آرامگاه ۵ شهید گمنام قرار دارد. پیکر مطهر این شهدا، در سالروز شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهراء(س) در سال ۸۲ و با حضور مردم شهیدپرور منطقه، تشییع شد و در کنار فرهنگ‌سرا یادمان این شهدا سال‌هاست میزبان زائران شهدای دفاع مقدس است. از این شهدای گمنام اطلاعاتی مبنی بر سن، محل شهادت و ... در دست نیست. 

باغ موزه قصر، آرامگاه ۲ شهید گمنام

گزارشی از یادمان شهدای گمنام در مراکز سازمان

در باغ موزه قصر و در «نیایشگاه» این موزه، ۲شهید گمنام میهمان این منطقه هستند.
مراسم تشییع و خاكسپاری این ۲شهید گمنام، در اسفند ماه سال ۹۶ و با حضور خانواده شهدای مدافع حرم، در نیایشگاه باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

این شهدای ۲۰ و ۲۴ ساله در عملیات رمضان و  تك ۶۷ دشمن در منطقه زبیدات و شرق بصره تفحص شده بودند.

در پایان گفتنی است میزبانی مراکز فرهنگی از شهدا در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج روحیه ایثار و شهادت و همچنین یادآوری رشادت‌های این بزرگ‌مردان انجام شده و این راه ادامه دارد.


نظر شما