دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۹
کد خبر: ۱۲۲۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
مروری بر شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری
۱۵ شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه‌های گوناگون در حال فعالیت هستند که در ادامه گزارشی درباره آن می‌آید.
«یک نکته دیگر این است که گفتیم هیئت‌های اندیشه‌ورز؛ من اصرار دارم این کلمه «اتاق فکر» را که فرنگی‌ها می‌گویند به کار نبرم. اتاق فکر یک تعبیر فرنگی است، می‌آیند آقایان می‌نشینند کلمات فرنگی را تبدیل می‌کنند به ترجمه تحت‌اللفظی فارسی، همان‌ها را مدام با افتخار به کار می‌برند؛ نه، ما خودمان زبان داریم، واژه‌سازی کنیم. «هیئت‌های اندیشه‌ورز» از «اتاق فکر» خیلی گویاتر هم هست. ما هیئت‌های اندیشه‌ورز لازم داریم. کجا؟ در دو نقطه: یکی در رأس، یکی در لایه‌ها.» آذرماه ۱۳۹۵ بود که رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار ترکیب «هیئت‌های اندیشه‌ورز» را به کار بردند و با این کار، راه تازه‌ای پیش روی مدیران و نهادهای مختلف کشور باز شد؛ به ویژه سازمان‌های فرهنگی که نیاز ویژه‌ای به تشکیل شوراهایی با حضور اندیشمندان و برنامه‌ریزی فرهنگی بر اساس نظرات آنان دارند.

قصه از کجا شروع شد؟

حجت‌الاسلام میثم امرودی، رییس سازمان فرهنگی هنری، در آبان ماه ۱۳۹۸ در دهمین دوره جشن «کتاب‌یار» در حالی که فقط ۱۰ روز از انتصابش می‌گذشت، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل شوراهای اندیشه‌ورز، برنامه‌ریزی بهتری برای هدفمندتر شدن فعالیت‌های سازمان صورت گیرد. حدود یک ماه از این صحبت گذشت و در آغاز دی ماه همین سال، سازمان فرهنگی هنری به عنوان یکی از نخستین سازمان‌های فرهنگی به این دغدغه مهم مقام معظم رهبری پاسخ داد و شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رسماً اعلام موجودیت کرد. حجت‌الاسلام میثم امرودی به عنوان رییس، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور به عنوان دبیر و مریم بیرامی به عنوان دبیر اجرایی هیئت‌های اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری آغاز به کار کردند. دبیرخانه این شوراها نیز در دفتر ترویج سبک زندگی معاونت فرهنگی واقع شده است. 

شوراهای اندیشه‌ورز؛ پشتوانه اجرای برنامه‌های فرهنگی

فاطمیان‌پور این شوراها را محملی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانسته و درباره اصلی‌ترین اهداف آن گفته است: «تقویت روحیه مشارکت، روابط و کار گروهی، بالا رفتن اعتماد، همسو شدن اهداف، رشد مسئولیت‌پذیری و خلاقیت و نوآوری، رشد قدرت تصمیم‌گیری، پویایی، شکوفایی استعداد، افزایش توانمندی‌ها و... از مزیت‌های این شوراها خواهد بود.» او یکی از نکات مهم در این شوراها را پشتوانه بودن آن برای برنامه‌های سازمان دانست و اضافه کرد: «از این پس تمامی محتواهای مورد استفاده در تمامی برنامه‌های مناسبتی مذهبی و ملی در مراکز فرهنگی و هنری برگرفته از این شوراهای اندیشه‌ورز و محتوای آن خواهد بود.» دبیر شوراهای اندیشه‌ورز سازمان، پیش‌بینی راهکارهایی برای جذب بیشتر جوانان به برنامه‌های فرهنگی هنری را دیگر کارکرد این شوراها ذکر کرد.

استفاده از بدنه کارشناسی سازمان فرهنگی هنری

در دو سالی که از آغاز به کار شوراهای اندیشه‌ورز سازمان گذشته، در مجموع ۱۵ شورا تشکیل شده که سعی شده در آن از مطرح‌ترین چهره‌های هر حوزه استفاده شود. بین‌الملل، خط امام(ره) و ولایت، حقوق شهروندی، غدیر و نهج‌البلاغه، عفاف و حجاب، خانواده، اندیشه اسلامی، قرآن، یاریگران زندگی، سالمند، ایثار و مقاومت، مهدویت و عدالت، حافظان محیط زیست، کتاب و کتابخوانی و زنان، ۱۵ موضوعی است که تا کنون برای آن شورای اندیشه‌ورز تشکیل شده است. هر شورا یک رییس دارد که از میان کارشناسان مطرح هر حوزه انتخاب شده و یک دبیر اجرایی نیز از مرکزی که دبیرخانه هر شورا در آن واقع شده، مسئولیت دارد. این ۱۵ شورا تا کنون ۸۰ نشست با حضور اعضا برگزار کرده‌اند. نکته دیگری که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته بود، محدود نشدن به رأس و توجه به لایه‌های پایین‌تر بود. در شوراهای اندیشه‌ورز سازمان نیز ذیل هر یک از موضوعات، میزهای تخصصی در هر یک از فرهنگ‌سراها تعریف شد و ۱۴ وبینار آموزشی که در مجموع ۱۱۲ ساعت به طول انجامید، برای همکاران برگزار شد.


آشنایی با سه عضو فقید شوراهای اندیشه‌ورز
آه از آن رفتگان بی‌برگشت

در طول این دو سال، سه نفر از اعضای شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درگذشتند که در ادامه مروری بر سوابق و فعالیت‌های آنان خواهیم داشت. 

حسین شیخ‌الاسلام

شیخ‌الاسلام در سال ۱۳۳۱ در اصفهان چشم به جهان گشود. او در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ به عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه فعالیت می‌کرد و در دوره‌ای هم سفیر ایران در سوریه و همچنین نماینده مردم تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. این دیپلمات کارکشته یکی از اعضای شورای اندیشه‌ورز بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری بود که در ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. 

فاطمه رهبر

او متولد ۱۳۴۳ در تهران و نماینده مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم بود. رهبر همچنین منتخب مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود که پیش از آغاز آن و در ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت. این بانوی سیاستمدار عضو شورای اندیشه‌ورز عفاف و حجاب سازمان فرهنگی هنری بود.
 
مهری سویزی

سویزی در سال ۱۳۳۹ متولد شد و در ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ بر اثر بیماری درگذشت. سه حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی، مطالعات زنان و معارف اسلامی عمده‌ترین زمینه‌های فعالیت وی بود. سویزی که در دوره‌ای ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را بر عهده داشت، در دهه پایانی عمر خود بیشتر با سخنرانی‌هایش در زمینه خانواده شناخته می‌شد و عضویت در شورای اندیشه‌ورز خانواده سازمان فرهنگی هنری یکی از آخرین اقدامات او بود.

نظر شما