شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۲۴۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی که از‌جمله فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است در نظرسنجی ارای مردمی در پایان دهمین روز جشنواره چهلم از بین 22 فیلم حاضر در جشنواره با کسب 3/59 درصد میانگین رای، رتبه هشتم آرای مردمی را به خود اختصاص داده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از وبسایت چهلمین جشنواره فیلم فجر، فیلم های ملاقات خصوصی به کار گردانی امید شمس(فیلم اولی) با میانگین رای 4/48 و فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر (فیلم اولی) با میانگین رای 4/44 و همچنین فیلم علفزار به کارگردانی کاظم دانشی با میانگین رای 4/33 به ترتیب جایگاه اولی تا سومی نتایج ارای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر را برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برگزیده این جشنواره را به خود اختصاص داده اند.

فیلم بدون قرار قبلی پنجمین فیلم بلند بهروز شعیبی به تهیه‌کنندگی محمود بابایی و با مشارکت سازمان فرهنگی هنری و بنیاد سینمایی فارابی است.

بدون قرار قبلی در رتبه 8 آرای مردمی/ 3 فیلم اولی در صدر بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

این فیلم دارای مضمونی اجتماعی بوده و با نگاهی به رمانی از مصطفی مستور نوشته شده است. شعیبی در این فیلم نیز مانند ساخته‌های قبلی خود به سراغ مسائل روز جامعه رفته است.

پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، صابر ابر، امین میری‌، حامی ترابی، رضا صابری گروه بازیگران «بدون قرار قبلی» را تشکیل می‌دهند.

روزنامه جام جم اخیرا درباره این فیلم نوشته است: فیلم بدون قرار قبلی ظریف و انسانی، بحث هویت، خودشناسی و بازگشت به ریشه‌ها را مطرح می‌کند و چه محمل و ظرفیتی بهتر از حرم امام رضا (ع) و شهر مقدس مشهد برای پیوند میان باورهای ملی و مذهبی. فیلم که برداشت آزادی از یکی از داستان‌های مصطفی مستور است، به‌تدریج نشانه‌ها و عناصر احیای هویت را در شخصیت اصلی‌اش گسترش می‌دهد و در طول قصه تقویت می‌کند.

بازگشت دکتر یاسمین لطفی (پگاه آهنگرانی) که ساکن برلین است ظاهرا بنا به وصیت پدرش که سال‌ها و از کودکی او را دیده، برای مراسم خاکسپاری به ایران می‌آید و باوجود این‌که در ابتدا میلی به این سفر چه به تهران و چه به مشهد ندارد، براساس تقدیری محتوم و نیرویی نامحسوس سر از جاهایی که نمی‌خواهد درمی‌آورد. این حضور ناخواسته با هدایت از قبل برنامه‌ریزی شده پدر مرحوم که دو سال با هویتی پنهان با دخترش در ارتباط بوده و وصیت‌نامه عجیبش، یعنی اهدای قبری در صحن حرم امام رضا (ع) به یاسمین و البته با همراهی مهندسی جوان (مصطفی زمانی)، مسیر و معنای دیگری می‌یابد و ریشه‌های شخصیت غبارروبی می‌شود.

معجزه نرم نرمک اتفاق می‌افتد، یاسمین که خاطره محوی از صدای نقاره‌خانه در کودکی دارد، حالا با حضور در حرم، مشهد و روستای زادگاهش کَنگ، دیگر آن زن دلمرده سابق نیست و پسر خردسال و مبتلا به اوتیسم‌اش الکس هم با حضور در حرم و مواجهه با آن عظمت معنوی و معماری است که آرام می‌شود و بیقراری و بی‌تابی‌اش به پایان می‌رسد. بدون قرار قبلی یعنی همین، یعنی همان حکایت آشنا برای خیلی‌ها، یعنی طلبیده شدن به یک‌باره بدون هیچ برنامه و حساب و کتابی.

انتهای پیام/
نظر شما