يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۲۲۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
بسته برنامه «ترمیم زندگی پس از خیانت» با اجرای دکتر مجید کاظم‌نژاد متخصص روانشناسی خانواده، در شش فایل فتوکلیپ/پادکست تهیه‌، تولید و منتشر می‌شود.
انتشار بسته برنامه «ترمیم زندگی پس از خیانت» در فضای مجازیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این بسته برنامه با هدف بازگشت به رابطه‌ی پس از خیانت همسر و بهبودی آن با اجرای دکتر مجید کاظم‌نژاد متخصص روانشناسی خانواده، که در شش فایل در قالب فوتوکلیپ/پادکست به موضوعات مطروحه می‌پردازند. کتابخانه سراج فایل‌های مذکور را با نامواره «شهرفردا» برای استفاده‌ی مخاطبان در فضاهای مجازی تهیّه، تولید و منتشر می‌کند.
از بین رفتن روابط زناشویی بعد از خیانت همسر اتفاقی است، که این روزها بیش از پیش زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
دکتر کاظم نژاد در یکی از فایل‌های صوتی با عنوان «چرا خیانت اتفاق می‌افتد» می‌گوید: خیانت بخاطر وجود یک وسوسه در ذهن فرد اتفاق میفتد. اغلب خیانت بخاطر وجود یک ترومای روانی یا ضربه روانی اتفاق میفتد. خیانت دلایل دیگری هم دارد مثل عزت نفس پایین، اختلالات روانی مثل دوقطبی و از همه مهمتر اختلال مرزی نمایشی. اختلال مرزی نمایشی به بیماری روانی گفته می‌شود که فرد خیلی سریع عاشق فردی می‌شود و بعد خیلی سریع از او می‌برد و به دیگری پناه می‌برد. درواقع فرد چون نمی‌تواند از همسرش لذت ببرد فکر می کند همسرش مشکل دارد و به همین سادگی با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند که البته معمولا در کمتر از سه ماه به فرد دیگری پناه می‌برد.
وی در بخش دیگری با عنوان «خیانت بخشیدنی است؟» توضیح می‌دهد: این سوالی است که خیلی از من پرسیده می‌شود. خیانت را ببخشم یا نه؟ این سوال یک سوال کاملا اشتباه هست. بگذارید اینطور توضیح بدم که مگر ما سرماخوردگی همسرمان را می بخشیم که بخواهیم خیانت را ببخشیم. نه؟ سرماخوردگی با دارو درمان می‌شود نه با بخشیدن. به همین دلیل باید ویروس خیانت را در ذهن فرد خیانتکار درمان کنیم، نه اینکه ببخشیم. درواقع خیانت بخشیدنی نیست. درمان کردنی است. وقتی اجازه داریم دوباره به زندگی با فرد خیانتکار برگردیم که خودش را زیر نظر روانشناس درمان کرده باشد. نه اینکه قول بدهد که دیگر این کار را انجام نمی‌دهد. هیچ کس با قول دادن نتوانسته حتی سیگار کشیدن را ترک کند. سیگار را باید درمان کرد. الکل و مواد مخدر هم همینطور. پس خیانت درمان کردنی است نه بخشیدنی.
دکترکاظم نژاد در فایل دیگری با موضوع «درمان فرد خیانتکار» توصیح می‎دهد: درمان خیانت به صورت استاندارد با یک اتفاق شروع می‌شود و آن پذیرش است. یعنی فرد خیانتکار باید بپذیرد که اشتباه کرده، بپذیرد که به خودش آسیب رسانده، بپذیرد که به همسر قانونی خودش آسیب زده و همینطور به نفر سوم رابطه هم آسیب زده است. پذیرش مهمترین قسمت درمان خیانت محسوب می‌شود. مرحله بعد به کمک یک روانشناس باید ریشه‌های وسوسه خیانت را پیدا کنیم و از ریشه خشکش کنیم. در گام آخر هم باید ذهن فرد خیانت کار به وسیله روانشناس طوری قفل بشود که اصلا نتواند دوباره به خیانت رو بیاورد و نتواند تکرار کند. پس درمان خیانت به صورت خلاصه سه قسمت داره: پذیرش، درمان ریشه‌ای و تثبیت سلامت روانی.
این متخصص روانشناسی خانواده در فایل صوتی دیگری با عنوان «درمان قربانی خیانت» عنوان می‌کند: جلسه قبل درباره درمان فرد خیانت کار صحبت کردیم و گفتیم که باید توسط روانشناس سه مرحله پذیرش، درمان ریشه ای و تثبیت را طی کند. اما فرد قربانی هم مثل کسی می‌ماند  که توسط یک چاقوکش آسیب دیده و در بدنش گویا چاقوی خیانت وجود داره، که باید توسط روانشناس این چاقو از بدن خارج بشود و زخم خیانت پانسمان شود. یعنی به زبان خودمانی، فرد قربانی باید خاطرات خیانت را از ذهنش پاک کنه. اما اولین قدم اینه که فرد قربانی باید تصمیم بگیره آیا می‌خواهد با خیانتکار دوباره زیر یک سقف برود یا نه؟ و درصورتی که بپذیرد که زندگی جدیدی را شروع کند همزمان با درمان خود فرد خیانتکار، فرد قربانی هم باید از روانشناس کمک بگیرد. مهمترین قدم در درمان فرد قربانی خیانت، رسیدن به این اطمینان هست که دیگر به او خیانت نخواهد شد و قدم بعدی هم پذیرش اشتباه همسر و خودداری از تحقیر و برخورد نامناسب هست. در قدم بعد فرد قربانی به کمک روانشناس باید به مرحله‌ای از بینش و درک برسد که بتواند همسر خیانتکار را ببخشد. به همسرش فرصتی برای بازسازی مجدد زندگی بدهد و اجازه بدهد که دوباره پس از درمان اشتباهات گذشته را جبران کند. درآخر هم فرد قربانی باید به همراه همسرش مهارت‌های اساسی زندگی زناشویی را یاد بیگرند که مهمترین آنها درک متقابل، شنیدن فعال و همدلی است.
وی همچنین درباره «مراحل درمان قربانی خیانت» اظهار می‌کند: وقتی به فردی خیانت می‌شود معمولا قربانی خیانت، پنج مرحله را طی می کنه تا به مرحله پذیرش برسد. اولین اتفاقی که برای قربانی خیانت می‌افتد، مرحله شوکه شدن است. در این مرحله فرد قربانی از حرکت عجیب همسرش بهت زده می‌شود. این مرحله ممکن است یک روز تا یک ماه طول بکشد. مرحله دوم، مرحله چانه زنی هست، فرد قربانی هنوز باور نمی‌کند که این اتفاق وحشتناک رخ داده و به شدت اصرار دارد که ثابت کند اتفاق نیفتاده به همین دلیل مثل کارآگاهها موبایل و لوازم شخصی همسرش را می‌گردد تا ردی از نفر سوم رابطه پیدا کند و ببیند که همسرش با چه کسی در ارتباط بوده تا شاید بتواند ثابت کند اتفاقی نیفتاده بلکه یک سوء تفاهم بوده. این مرحله هم ممکن است یک روز تا چند ماه طول بکشد. مرحله سوم، فرد قربانی وقتی می‌فهمد که دیگر خیانت اتفاق افتاده، به شدت خشمگین می‌شود و از روی خشم ممکن است دست به هر حرکتی بزند. خودکشی کردن یا پرخاش شدید به همسرخیانتکار یا تهدید کردن به طلاق در این مرحله کاملا طبیعی هست. مرحله چهارم فرد قربانی به شدت افسرده می‌شود چون می‌فهمد که با خشم کاری از او برنمیاد. و در گام آخر بعد از مدتی به مرحله پذیرش می‌رسد. البته نود درصد افراد قربانی هرگز به این مرحله نمی‌رسند مگر اینکه از یک روانشناس کمک بگیرند تا مراحل را درست طی کنند.
دکتر مجید کاظم نژاد در بخش دیگری با عنوان «تکنیک‌های بخشیدن خیانت» می‌گوید: اولین قدم برای بخشیدن دیگران، بخشش خود هست. اغلب افراد با شنیدن این جلمه خیلی تعجب می‌کنند و می‌پرسند همسر من به من خیانت کرده، من باید خودم رو ببخشم! عجیب است ولی واقعیت دارد. برای اینکه بتوانیم دیگران را ببخشیم اول باید با خودمون کنار بیاییم. افرادی که خودشون را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی به تمام و کمال پذیرفته‌اند خیلی آسانتر دیگران را می‌پذیرند. این همان عزت نفس بالاست. عزت نفس یعنی پذیرفتن خود و دیگران همانگونه که در واقعیت هست. اگر ما می‌خواهیم برای لذت بردن از زندگی دیگران رو تغییر بدهیم، معنی اش این است که ما خودمون را به حد کافی دوست نداریم. اگه ما خودمون را دوست داشته باشیم اصلا نیازی نداریم که دیگران تغییر کنند تا ما از زندگی‌مان لذت ببریم. معمولا فرد قربانی به شدت از رفتارهای همسر خشمگین می‌شود و اصلا قبول نمی‌کند که باید اول خودش را ببخشد. بخاطر چی؟ بخاطر تمام مشکلات ریز و درشتی که خودش آنها را در زندگیش بوجود آورده تا بتواند به تدریج از خودش لذت ببره و آماده بشود که بتواند اشتباه همسرش را ببخشد و به او فرصت دوباره برای زندگی مشترک بدهد. امیدوارم اگه چنین اتفاقی برای شما افتاده، از روانشناس متخصص بالینی با گرایش خانواده کمک بگیرید. موفق و پیروز باشید.
https://aparat.com/v/QjHT4
نظر شما