يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۲۲۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت با اشاره به افزايش موارد ابتلا به آنفلوآنزاي نوع A در برخي كشورها به مسافران نوروزي هشدار داد كه آخرين گزارش‌ها حاكيست كه ممكن است اين ويروس دچار تغييرات ژنومي شده و از نظر بيماري‌زايي شدت يابد، از اين رو افراد در سفرها توجه خاصي به رعايت بهداشت فردي داشته باشند.

دكتر محمود سروش در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" با بيان اين كه «ممكن است انتقال ويروس آنفلوآنزاي نوع A در دنيا جا‌به‌جا شود و در اين صورت با  توجه به افزايش سفرها بويژه به سفرهاي خارجي بايد تا حدي نگران باشيم»، تأكيد كرد: افراد به هر نقطه از دنيا كه سفر كردند، صد در صد مراقب سلامتي و بهداشت فردي خود باشند و آداب شستن دست‌ها، تردد كمتر در اماكني كه احتمال آلودگي وجود دارد و ... را رعايت كنند.

 

وي با هشدار به اين كه «ويروس H1N1 در دنيا در گردش است و مردم بويژه مسافران به خارج از كشور بايد همواره حفاظت فردي خود را جدي بگيرند»، تأكيد كرد: اين درحاليست كه همه افراد بويژه گروه‌هاي در معرض خطر در اين ايام بايد ايمني بدن خود را با انجام واكسيناسيون نسبت به اين ويروس افزايش دهند.

 

دكتر سروش همچنين اعلام كرد كه زنان باردار مي‌توانند در سه ماهه دوم و يا سوم از واكسن بدون افزودني H1N1 استفاده كنند تا نگراني‌ها نسبت به ابتلا به اين بيماري را به حداقل برسانند، اما گروه‌هاي ديگر مي‌توانند از هر دو نوع واكسن استفاده كنند.

 

وي تصريح كرد: افرادي كه نسبت به پر كردن رضايتنامه حساسيت خاص دارند، لزوما نيازي به امضاي اين فرم  وجود ندارد، اما قبل از واكسيناسيون به طور حتم دستوالعمل را مطالعه كنند تا در صورت بروز عوارض احتمالي بموقع به پزشك مراجعه داشته باشند.

 

مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت به افرادي كه قصد سفر به كشورهاي آسياي جنوب شرقي همچون ويتنام، تايلند، اندونزي، فيليپين و ... را دارند، نيز توصيه كرد: با توجه به اين كه ويروس «آنفلوآنزاي پرندگان» بومي اين كشورهاست، از اين رو افراد نبايد بي‌توجهي كنند و سعي كنند حدالامكان روابط خود را كم و از تردد در مكان‌هاي فروش پرندگان در اين كشورها خودداري كنند.

نظر شما