سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۲
کد خبر: ۱۲۴۲۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
توجه به هنر معلولین ضروری است
نشست اکران و نقد فیلم «جنین » با موضوع خود باوری در توان یابان در ششمین روز از هفته سلامت به همت فرهنگ سرای سلامت عصر پنجشنبه 22 اردیبهشت در فرهنگ سرای ارسباران برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای سلامت، در این نشست فیلم«جنین»  پس از اکران با حضور هادی سروری کارگردان، میرکمال میرنصیری دکتر روانشناس  و کوروش جاهد منتقدسینما نقد و بررسی شد .
هادی سروری ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور خانواده ها در کنار فرزندان سندروم و پروانه ای هدف خود را از برپایی نشست   آگاهی و شناخت آنها از توانمندی و امکان فراهم شدن رشد و تربیت و خود باوری فرزندان آنها با هنردرمانی و حضور در جامعه توصیف کرد.

وی در ادامه گفت: با این که از شاگردان استاد سمندریان هستم و دوره نمایش را پیش ایشان گذراندم اولین بار که قرار بود با 30 کودک معلول با انواع مختلف کار نمایش داشته باشم واقعا خود را ناتوان دیدم اما آن نگاه ها، آن حرکات مرا راحت نگذاشتند و این شدکه 16 سال  با انگیزه برای کمک به این افراد در کنار خانواده آنها و تعامل با آنها فعالیت دارم .

سروری در بخش دیگر نشست خاطرنشان کرد: متاسفانه سازمان های متولی همانند بهزیستی کار را جدی نمی گیرند و مانند کارهای دیگر افراد غیر متخصص هم ورود پیدا می کنند و این کار را سخت تر می کند.
این کارگردان ضمن پیشنهاد دیدن دو فیلم روز هشتم و معجزه گر که زندگی توان یابان موفق را به تصویر می کشد گفت: استیون هابکینگ که پزشکان گفته بودند تا 7 یا 8 سالگی بیشتر زنده نمی ماند نه تنها یکی از نظریه پردازان بزرگ فیزیک شد حتی در باره نظریه انیشتین نیز انتقادکرد و تا هشتاد سالگی زندگی کرد.

چیزی به نام هنر معلولین نداریم
 
سروری گفت: چیزی به نام هنرمعلولین نداریم اما بین آنها افرادی هستند که باید استعدادیابی شوند با تمرین روی صحنه بیایند حتی اگر دیده نشوند باید همواره در مسیرحرکت کنند شاید روزشان برسد نباید از مخاطبان انتظار داشته باشیم آنها سلیقه هایشان متفاوت است اما باید مطمئن باشید روزی خواهد رسیدکه تلاشتان ثمر می دهد.
 مادر حامد راسخ بازیگرپروانه ای فیلم ضمن تشکر از هادی سروری برای ساخت فیلم از عدم پذیرش و مقایسه افراد دارای معلولیت به خصوص در کودکی گلایه کرد و گفت : همیشه شاهدیم پذیرش مادران دارای فرزند معلول بیشتر از پدرها ست .
32سال از سن فرزندم می گذرد ولی ای کاش از همان بدو  تولد یک روانشناس در کنار مادران باشد تا آزار نبینند و به آنها آگاهی بدهد اما معمولا مادران در بدترین شرایط تنها هستند و جامعه نه تنها به آنها کمک نمی کند بلکه مانع هم ایجاد می کنند.

 هنرهای موسیقی، نمایش و فیلم وسیله ی برای بروز  و استعدادیابی توان یابان هستند

میرکمال میرنصیری روانشناس در پاسخ به سوال مادرحامدراسخ عنوان کرد: اگر 7 میلیارد جمعیت در روی زمین باشد همه حق یکسان دارند اما به خاطر این که 76 نفر بهره هوشی بالاتر دارند و آنهایی که بهره هوشی کمتری دارند باید منزوی و بهره هوشی بالاتر دارند هم باید برگردند عقب و  و با آن 76 درصد همخوانی داشته باشند و بهره هوشی افراد سندروم 70 است .

این روانشناس  در خصوص دیده نشدن این افراد در جامعه تاکیدکرد:
اشتباه است اگر بخواهیم به زور بگوییم آدم ها زمانی شریف می شوند که هنرمند شوند. آنچه در هنر درمانی هدف است اثر هنری نیست . هنر های موسیقی، نمایش، فیلم همه وسیله هستند برای این که افراد توان یاب خودشان را نشان دهند و هیچ چیز برای آنها بهتراز دیده شدن نیست. حتی اگر متنی را بخوانند که گفتارشان را هیچکس متوجه نشود همین که آنها تلاش کردند کافی است.
وی در  ادامه نشت خاطر نشان کرد: بچه های سندروم از تصاویر بیشتر تاثیر می گیرند و تا می توانید تو چشم آدم ها بروید، قرار نیست کسی برای ما قالی قرمز پهن کند پس سعی کنید با حضورتان، سهمتان را از جامعه و آدم ها طلب نمایید . دنیا برای همه ماست و هیچ کس سهم بیشتری ندارد ما حق داریم با هرتوانمندی در جامعه زندگی کنیم و  پیشنهادم برای خانواده های عزیز
این است که در وهله ی اول باید خود شما این شرایط  بپذیرید اگر از آن دسته افراد هستید که می گویید چرا جامعه ما را نمی پذیرد این مفهوم را می رساند که هنوز خودمان این شرایط را نپذیرفتیم و به طور مداوم حساسیت ما بیشتر می شود.بدانیم تنها اتفاقی که افتاده است این است که این افراد مثل اکثریت جامعه نیستند ولی این بدان معنا نیست که اکثریت جامعه بهترند.

کوروش جاهد منتقد فیلم گفت: ماهمه فیلم ها را هم از منظر هنر سینما هم از جنبه روانکاوانه مورد بررسی قرار می دهیم .
بسیاری از فیلم های دوبله فارسی در خصوص توان یابان وجود دارد که دیدن آنها می تواند در زندگی خانواده های دارای فرزند معلول و حتی افراد سالم تاثیر بگذارد مانند فیلم معجزه گر که دیدن آن را به همه شما پیشنهاد می کنم.

 ساخت فیلم برای معلولین  راهی برای انتقال خواسته های آنها از مسئولین و مردم است

کوروش جاهد فیلم جنین را با انتخاب نمایش فرم و موسیقی های جذاب از موسیقیدان ها و خوانندگان مطرح با حضور بازیگران سندروم و پروانه ای بسیار تاثیرگذار دانست و تاکیدکرد سینماگران چه در حوزه سرمایه گذاری فیلم چه ساخت فیلم باید با انتخاب موضوعاتی این چنین در رساندن صدای خانواده های دارای فرزند معلول و نیز خواسته های افراد توان یاب  به گوش مسئولین ، نهادهای مرتبط و افراد جامعه تلاش کنند. چراکه سینما، نمایش سهم بیشتری از مخاطبان را در برمی گیرد  و در زمینه فرهنگ سازی بسیار موثر است.

نمایش ، موسیقی و آوا درمانی در توانمند سازی توان یابان  موثر است
 
حبیبی دبیر کانون سفیران نشاط ضمن تشکر از کارگردان فیلم گفت: نمایش درمانی، موسیقی درمانی، آوا درمانی و سرودخوانی به خصوص همراه مادران بسیار تاثیرگذار است. زحمت مادران بیشتراست در تربیت و تردد و ایجاد امنیت روحی در فرزندان دارای معلولیت .
وی در ادامه یادآورشد: کسب موفقیت فرزندان توان یاب در رشد و بالندگی و خودباوری آنها تاثیردارد. صدای این افراد باید به گوش افراد عادی جامعه برسد و برای چنین فیلم ها و نمایش هایی بلیط فروشی شود.

تقدیراز عوامل فیلم جنین با حضور فریبا سجادی رییس فرهنگ سرای سلامت، هادی سروری کارگردان فیلم ، میرکمال میرنصیری روانشناس ، کوروش جاهد منتقد سینما، حبیبی دبیرکانون سفیران نشاط، محمدصالحین معاون اجرایی بخش پایانی این نشست بود.



نظر شما