دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۲۴۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳
آمادگي ايران براي برگزاري هفته هاي فرهنگي در چين
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي که به چين سفر کرده است ، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي برگزاري هفته هاي فيلم، کتاب، موسيقي و برپايي نمايشگاه هاي فرهنگي و هنري با هدف تقويت و توسعه مناسبات فرهنگي ميان ايران و چين اعلام کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سيد محمد حسيني روز پنجشنبه در آيين "جشن نوروزي" که با حضور گروهي از دانشجويان و اساتيد زبان و ادبيات فارسي و ايرانشناسان چيني در تالار مولاناي سفارت ايران در پکن برگزار شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين آمادگي دارد گام هاي بلندي در شناساندن فرهنگ کهن و درخشان ايران به ملت چين و متقابلا شناساندن فرهنگ غني چين به ملت ايران بردارد.

وي با قدرداني از تلاش هاي ده ها مترجم زبان فارسي که آثار ارزشمندي از زبان و ادبيات فارسي به چيني ترجمه و منتشر کرده اند، گفت: روابط ايران و چين ريشه در تاريخ دارد و بايد بکوشيم سطح مناسبات و مبادلات فرهنگي ميان دو کشور را ارتقا دهيم.

حسيني وجود جاده ابريشم با بيش از دو هزار سال قدمت را بيانگر ارتباط ميان دو ملت ايران و چين دانست و گفت : جاده ابريشم، تنها مسير همکاري هاي تجاري و بازرگاني نبوده است، بلکه علما و دانشمندان دو کشور از اين جاده براي انتقال فرهنگ و مفاهيم بهره جسته اند.

ايران حضور فعال فرهنگي در اکسپوي شانگهاي خواهد داشت

وي در بخش ديگري از سخنانش به برگزاري نمايشگاه بين المللي اکسپوي 2010 شانگهاي اشاره کرد و گفت: ايران در اکسپوي 2010 شانگهاي که ارديبهشت ماه آينده گشايش مي يابد، حضور فعال فرهنگي خواهد داشت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فراگيري زبان فارسي از سوي ده ها دانشجوي چيني، وجود چهار هزار تحقيق و پايان نامه دانشجويي درباره ايران را بيانگر علاقه مندي دانشجويان چيني به زبان و ادبيات فارسي دانست.

وي از سال 2010 ميلادي به عنوان سال "تقارب فرهنگ ها" که از سوي يونسکو نامگذاري شده است، ياد کرد و گفت: ايران و چين به عنوان دو کشور با تمدن کهن و درخشان مي تواند با بهره گيري از اشتراکات فرهنگي و تکيه بر هويت آسيايي خويش، مناسبات دوجانبه را در همه عرصه ها گسترش دهند.

*** آمريکا اعتقادي به شعر "بني آدم اعضاي يکديگرند ... " ندارد

حسيني در بخش ديگري از سخنانش درباره پيام نوروزي "باراک اوباما" رييس جمهوري آمريکا که در آن به شعر " بني آدم اعضاي يکديگرند ... " اشاره کرد، گفت: اکنون اين پرسش مطرح است که آيا آمريکا به محتوا و مضمون اين اشعار اعتقادي دارد يا خير؟

وي گفت : آيا رييس جمهوري آمريکا به مردم بي دفاع غزه، فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان با نظرداشت اين ابيات مي نگرد يا خير؟

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي لشگرکشي آمريکا در کشورها و مناطق يادشده را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به نظر مي رسد آمريکا و همپيمانان اين کشور آنجا که لازم باشد بي رحمانه به ملت هاي مظلوم حمله مي کنند و مقاصد خود را به پيش مي برند.

حسيني در پايان سخنانش ابراز اميدواري کرد، روابط فرهنگي ايران و چين که در سال هاي اخير از رشد خوبي برخوردار بوده است، توسعه بيشتري يابد.

در مراسم "جشن نوروزي" که با حضور دانشجويان و اساتيد زبان و ادبيات فارسي در چين برگزار شد، همچنين دو تن از استادان زبان فارسي در سخناني ابراز اميدواري کردند با گسترش زبان فارسي و تربيت دانشجويان آشنا به اين زبان، زمينه توسعه مناسبات پکن - تهران فراهم شود.

"شي گوان" مسوول بخش فارسي دانشگاه پکن و خانم "مو هونگ يان" از محققان و مترجمان زبان فارسي در چين در سخنان خود خواستار حمايت دولت هاي ايران و چين از فعاليت هاي مرتبط با زبان فارسي و ايران شناسي شدند.

در اين جشن نوروزي، گروه سرود دانشجويان زبان فارسي دانشگاه زبان هاي خارجي شهر پکن و همچنين گروه موسيقي سنتي "حنانه" از ايران به اجراي سرود و موسيقي اصيل ايراني پرداختند.



نظر شما