دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۴۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۵
با توجه به اينكه نيمي از تعطيلات نوروزي به پايان رسيده و تقريبا مجموعه هاي تلويزيوني به ميانه راه يافته اند، استقبال مخاطبان از سريال هاي شبانه نوروزي همچنان ادامه دارد.

طبق هر سال مجموعه هاي  پربيننده نوروزي هر شب از هر شبكه اي پخش مي شود و از بين چند مجموعه تلويزيوني اخير، سريال « زن بابا» كه سعيد آقاخاني آن را  كارگرداني كرده روي آنتن رفته و مورد توجه مخاطبان تلويزيون قرار گرفته است.

مجموعه «زن بابا» برگرفته از يك داستان روتين و قديمي است كه دو قسمت ابتدايي اين مجموعه اين تصور را ايجاد مي كند كه نقش اصلي اين مجموعه تنها سيروس گرجستاني نباشد اما دقيقا بعد از قسمت دوم بود كه گرجستاني تبديل به بازيگري شد كه كل داستان بر روي شخصيت بازي اين بازيگر چرخيد؛ در واقع  پدري كه شبانه تصميم به ازدواج مجدد مي گيرد و حالا همه خانواده به نوعي آستين بالامي زنند تا پدر را زن دهند و اتفاقات يكي يكي سر مي رسد...

اين مجموعه آخرين سريالي است كه در شبانه روز بعد از ديگر سريال ها پخش مي شود و تقريبا اگر در طول روز مخاطبان موفق به ديدن مجموعه هاي تلويزيوني  نشوند با توجه به زمان پخش اين مجموعه كه تا نيمه شب ادامه دارد و برنامه هاي ديگر شبكه ها موضوعيت خاصي ندارد، حتما «زن بابا» را مي بينند.

در اين مجموعه15 قسمتي علي صادقي، حديث ميراميني، محمد كاسبي، شقايق دهقان، رامين ناصرنصير، محمود بهرامي و فريبا حيدري بازي مي كنند و فيلمنامه آن را هم عليرضا كاظمي پوروسعيد جلالي به رشته تحرير درآورده اند.

اما شبکه تهران که البته بودجه، امکانات و مخاطباني بسيار فراتر ازيک شبکه صرف استاني دارد ، نيز در يک اقدام جالب کارگرداني سريال نوروزي اش را به مسعود ده نمکي کارگردان جنجالي سينما سپرده است.

قضاوت در مورد سريال «دارا و ندار» به كارگرداني ده نمكي به كارها و ساخت فيلم هاي قبلي اين كارگردان تازه از راه رسيده سينما برمي گردد. كارگرداني كه به تازگي با مديوم تلويزيون آشنا شده و بنا به درخواست و موافقت مدير شبكه امسال مجموعه تلويزيوني «دار و ندار»  را براي شبكه 5 سيما ساخته است.

 مجموعه «دار و ندار» با حضور زيادي از بازيگران ساخته شده كه هر كدام به نوعي همان شخصيتي هستند كه بيش از اين مجموعه، از آن ها بازي هاي متفاوتي را ديده ايم. ده نمكي با ساخت اين مجموعه نشان مي دهد كه اين فضا را براي بازيگران سريال اش باز مي گذارد تا با ايده ها و نظرات خود وارد داستان شوند و اين مسئله باعث مي شود تا كنترل شخصيت پردازي مجموعه «دارو ندار» از دست كارگردان رها شود و  كار با عجله و بي هدف پيش رود. در حالي كه دست گذاشتن روي سوژه اي با مضمون دارنده ها و ندارنده ها مي تواند بهتر از اين باشد. به هر حال اين مجموعه هم به خاطر حضور بازيگران به نامي چون فتحعلي اويسي، رضا رويگري، نگار فروزنده، مرجانه گلچين، سام درخشاني، رضا توکلي، بهنوش بختياري، نفيسه روشن، مريم سلطاني، سيدجواد هاشمي، مريم کاوياني، يوسف صيادي، يوسف تيموري، رامين راستاد، شهاب عباسي و ... از جمله مجموعه هاي تلويزيوني است كه پخش آن همچنان از شبكه 5 سيما همچنان ادامه دارد.

مجموعه نوروزي شبكه يک سيما هم «چارديواري» نام دارد كه سعيدآقاخاني و محسن طنابنده ( برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد از جشنواره اخير فجر) آن را به رشته تحرير درآورده اند و اميرجعفري ، سعيدآقاخاني ، آتيلا پسياني ، مهران رجبي ، مريم اميرجلالي وبهنوش بختياري در آن بازي مي كنند. اولين مجموعه طنزي كه مقدم كارگرداني کرد - پيامك از ديار باقي - چندان چنگي به دل نزد و در ميان مجموعه هاي طنز تلويزيوني كه تا امروز روي آنتن رفته اند ، جايگاه مهمي ندارد. «چار ديواري» هم مي خواهد كه طنز باشد، اما بيشتر در قالب و گويش لهجه تاكيد دارد و اگر بخواهيم به يك جمع بندي از كليت مجموعه هاي تلويزيوني امسال برسيم، شايد «چار ديواري» از داستاني به طبع جمع و جورتر از مجموعه هاي ديگر برخوردار است كه حداقل مي توان روي خط داستاني آن حساب كرد و آن مجموعه را هر شب دنبال كرد.

البته هر سال مجموعه‌هاي طنز خوبي به کارگرداني مهران مديري، رضا عطاران و ... توليد و پخش شده که مورد توجه بينندگان قرار گرفته است و شايد همين موضوع سطح سليقه مخاطبان و بينندگان تلويزيون را بالا برده و حالا منتظر اتفاق هاي جديدي در ميان مجموعه هاي تلويزيوني نوروز هستيم كه مخاطب را به نوعي راضي كند.

با اين حال هنوز هفته اول از نوروز و سريال هاي نوروزي گذشته و بايد منتظر ماند تا ببينيم كدام سريال مي تواند در راس مجموعه هاي تلويزيوني نوروز 89 قرار بگيرد.در نتيجه رقابت ميان سه مجموعه «زن بابا»، «چار ديواري» و «دار وندار» اين هفته به اوج خواهد رسيد.

نظر شما