يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۸۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
جدیدترین قسمت از مستند «چونان سرو» به پخش مستند پرتره دکتر محمد معین اختصاص دارد. او کسی است که در تکمیل لغت‌نامه دهخدا نقش مهمی داشت.
پخش مستند پرتره محمد معینبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، «چونان سرو»، مجموعه مستندهای پرتره درباره چهره‌های نام‌آشنای معاصر در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات است که به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی در شبکه مستند سیما تولید شده است.

 ایسنا افزود: جدیدترین قسمت از این مجموعه با عنوان «زندگی میان واژگان» به کارگردانی حنیف شهپرراد تولید شده است. این مستند پرتره‌ای از محمد معین، استاد ادبیات، شاعر و لغت‌نامه‌نویس است. این مستند یکشنبه ۲۲ خرداد ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

شهپرراد، کارگردان این فیلم مستند گفت: در مجموعه «چونان سرو»، کارگردانی سه مستند پرتره از استادان علامه قزوینی، دکتر معین و سیدجعفر شهیدی را برعهده داشتم که هر سه سوژه به دلیل قرابت تاریخی و زمانی برایم بسیار جذاب بودند.

وی ضمن معرفی محمد معین گفت: دکتر معین فرد بسیار فرهیخته‌ و نابغه‌ای در ادبیات فارسی است. او خیلی زود وارد دانشگاه شده و به چند زبان دنیا مسلط بوده است. همراه با دهخدا روی لغت‌نامه‌ای کار می‌کند که تبدیل به یکی از گنجینه‌های ماندگار ادبیات فارسی می‌شود. هم‌چنین «فرهنگ معین» دیگر اثر ماندگاری است که از او به یادگار مانده است. جالب است بدانید که دکتر معین اولین ایرانی است که موفق به دریافت مدرک دکترای ادبیات می‌شود. با این حال، دکتر معین خیلی زود از دنیا می‌رود. او به دلیل بیماری ناشناخته‌ای نزدیک به پنج سال در اغما بوده و جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کند.

این مستندساز اضافه کرد: نکته قابل توجه در زندگی دکتر معین که اوج فرهیختگی او را نشان می‌دهد این است که نیما یوشیج در وصیت‌نامه‌اش اختیار چاپ آثارش را به وی می‌دهد و علی‌اکبر دهخدا نیز تکمیل لغتنامه دهخدا را به دکتر معین محول می‌کند. خاطرم هست روزی در آرشیو کتابخانه ملی مشغول بررسی اسناد درباره دکتر معین بودم که ناگاه با مقدمه لغت‌نامه دهخدا روبه‌رو شدم. مطالعه این مقدمه برای تحقیق و پژوهش این مستند کارگشا بود و آن را به عنوان یکی از نقاط مهم فیلم انتخاب کردم.

وی ضمن بیان شیوه روایت در این فیلم مستند گفت: در این مستند هم مصاحبه داریم، هم تصاویر آرشیوی و نریشن. خوشبختانه کسانی که جلوی دوربین ما آمدند چهره‌های بزرگ و نام‌آشنایی در عرصه ادبیات هستند و مصاحبه‌های خوبی با آنها انجام شد. اساتیدی هم‌چون عبدالله انوار، امیربانو کریمی، محمدعلی سجادی، حسن انوری، مهدی محقق و ... از جمله افرادی بودند که در این مستند درباره ابعاد علمی و اندیشه‌ای دکتر معین سخن گفتند. همچنین گفت‌وگوی بسیار خوبی با نوه دکتر معین، آقای کارمین صراف داشتیم. علاوه بر این، خانم مهدخت معین، دختر دکتر معین کمک‌های بسیار زیادی به ما کردند، او همه اسناد درباره پدرش را در اختیار ما گذاشت.

شهپرراد در پایان بیان کرد: ساخت این مستند به دلیل اینکه تاریخی بود، برایم بسیار جذاب بود و فرصت مطالعاتی بسیار خوبی برایم فراهم شد تا درباره کسانی که در حوزه لغت‌نامه‌نویسی و تصحیح کار کردند، تحقیق کنم.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: حنیف شهپرراد، تهیه‌کننده: مصطفی رزاق‌کریمی، فیلمبردار: علی زاهدی، تدوین: روح الله رضایی، دستیار برنامه‌ریز: فاطمه کلانتری، مجری طرح: سعید وزیری، گوینده: وحید نفر، گفتار متن و دستیار فیلمبردار: مجتبی حسینی و بازیگران: حمیدرضا برزو، امیر افشار و مهدی عابد.

بر اساس این گزارش، مستند «زندگی میان واژگان» یکشنبه ۲۲ خرداد ماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن دوشنبه ساعت ۱۰، پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۹:۳۰ و جمعه ۲۷ خرداد ساعت ۱۲ است.


نظر شما