دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۲۴۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸
متن کامل سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجلاس شانگهاي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درهفتمين اجلاس وزيران فرهنگ سازمان همکاري شانگهاي در چين با بيان به هجوم تاريخي دنياي غرب و بيگانگان به کشورهاي شرق گفت: بهترين راه مبارزه با اين ظلم فاحش همکاري، همدلي و همراهي است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متن کامل سخنان سيد "محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران بدين شرح است :
بسم الله الرحمن الرحيم
باسلام ، صميمانه ترين درودهاي رهبري ، رييس جمهوري و ملت ايران را در فصل شکوفايي طبيعت تقديم شما انديشمندان مي نمايم.
قبل ازهرچيز مايلم درود قلبي خودم را همراه با تبريک ايام خجسته نوروز ، تقديم شما کنم و مراتب خوشحالي خود را از حضور در جمع شما وزراي فرهيخته و مسئولين فرهنگي کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي ابراز نمايم.
از برنامه ريزي خوب وزارت فرهنگ جمهوري خلق چين بخصوص جناب آقاي " چاي وو " تشکر نموده به مهمان نوازي هاي صميمانه مردم ريشه دار و تاريخ ساز شما اشاره کنم و امتنان خود را از اين هم حسن برخورد و سلوک ابراز دارم.
عاليجنابان و انديشمندان
عبارتي از رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران را بيان مي دارم. حضرت ايشان فرموده اند:
" اقتدار حقيقي هر ملت ، اقتدار فرهنگي آن کشور است و انزواي حقيقي ، انزواي فرهنگي است."
اين نشست ؛ بي ترديد در تبيين اصالت هاي فرهنگي شرقيان و نزديکي نظرات تاثير گذار بر فرهنگ جهان ، نقش آفرين است."
اسلام که دين صلح و دوستي است، توصيه اش برادري و برابري است و قران که منشور حقيقي دين و کتاب قانون جمهوري اسلامي ايران است مي فرمايد: " يا ايهاالناس انا خلقناکم من ذکروانثي و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقيکم ان الله عليم خبير"
خداوند مي فرمايد : اي مردم ما شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد. گرامي ترين شما نزد خداوند باتقواترين شماست . خداوند دانا و آگاه است.
پس رابطه بين ملت ها يک رابطه الهي است . فرهنگ ، سنن و آداب مشترک به عنوان رشته هاي ناگسستني پيوند ملت هاي منطقه مي تواند در همه حوزه ها ، عامل نزديکي ملتها و منشاء ثمرات نيکي باشد.
صنعت توريسم همراه اين پيوند ، رشد خواهد کرد و جهت و سمت اين صنعت به تراز مثبت و مطلوب کشورهاي شرقي سوق خواهد يافت.
رياست محترم اجلاس ، مقامات محترم :
کشورهاي شرقي در طول تاريخ و حتي تاريخ معاصر هميشه مورد هجوم بيگانگان و خصوصا غرب جهانخوار بوده و براي مبارزه با اين ظلم فاحش راهي بهتر از همکاري و همدلي و همراهي نيست.
هويت شرقي که درس انساندوستي و لطافت را به جهان داده است شايسته نيست دستخوش فرهنگ آلوده جهانخواران گردد.
شما از نقش صهيونيسم در تخريب اصالت هاي ملت هاي جهان آگاهيد . حفظ و تقويت هويت ملي و اعتبار نياکان درستکارمان و پس از آن تعميم فرهنگ شريف و ارزشهاي اصيل کشورهايمان با نزديک فرهنگ ها و جلوه فرهنگ شرقي ، کاريست که بر عهده اين اجلاس مي باشد.
تاريخ باستاني اين گيتي بدون حضور نام چين مانند پازلي است که قطعاتي را کم دارد همانگونه که اين شناسنامه بدون نام ايران اعتبارش را از دست مي دهد که اين مطلب در مورد ساير کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي صدق مي کند و همه اعضاي اين سازمان ، کشورهاي باشکوه و بزرگي مي باشند.
لازم است بگويم ايران مردان بزرگي همچون سعدي ، حافظ ، مولانا ، ابوعلي سينا ، زکرياي رازي و فارابي را منشاء تحولات علم و فرهنگ و هنر در جهان مي داند که همگان به آن اعتراف دارند .
تاريخ ايران باستان و شاهنامه فردوسي و از آن مهم تر ايران پس از اسلام که در تمامي دانشها منشاء اثر بوده است ، اعتبار دنياي شرق است.
جمله اي از پيامبر عظيم الشان اسلام در تعظيم علم و دانش برايتان عرض مي کنم.
ايشان مي فرمايند: اطلبو العلم ولو بالصين " اين جمله متعلق به 1400 سال پيش است. چين از دور افتاده ترين نقاط دنيا تلقي مي شد و پيامبر گرامي اسلام فرمودند : علم را طلب کنيد اگر چه در چين باشد.
کدام حکمت در دنيا وجود دارد که متاثر از شرق و خصوصا جهان اسلام نباشد؟
عاليمقامان ، فرهيختگان :
بجاست که ما در ابتدا خود را بشناسيم و پس از آن ، دنيا را متوجه عظمتمان نماييم . امروز با کمال تاسف قدرت غالب رسانه اي در دست دشمنان حقيقت و منافع طلبان زشت خوست.
مستحضريد که اغلب شبکه هاي ماهواره اي به ترويج فساد و تباهي و تخريب اخلاق پاک انساني همت گماشته اند. اين تازه جدا از فضاهاي فاسد مجازي و سايبري است .
در اين برهه از زمان چه کسي مي تواند قدمي بردارد؟!
بدانيد که چشم اميد مردمان شرقي ، نيم نگاهي به سوي اين اجلاس دارد.
دولت ها موثرترين نقش را در ايجاد روابط بين الملل ايفا مي کنند.
من و شما عزيران ، به رسالتمان ايمان بياوريم .
برايتان بهترينها را آرزو مي کنم .



نظر شما