يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۹۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
همزمان با دهه اول ماه محرم؛ کتاب «شرح اسم ماه؛ عاشقانه‌‌ای با مه‌پاره‌های کربلا» با حضور علی محمدی(مدیر موسسه ادبستان سواد رسانه) و نویسنده ی اثر حسین سروقامت و جمعی از دوستان شعر و ادب روز سه شنبه 11 مرداد 1401 در کتابخانه خانواده معرفی شد.
آیین معرفی کتاب «شرح اسم ماه» در کتابخانه خانواده برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛در ابتدای مراسم شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده گفت: نگرش دارای سه مؤلفه است؛ شناخت، عاطفه و عمل این سه مؤلفه بر یکدیگر تاثیر گذاشته و به یکدیگر نیز تبدیل می‌شوند آنچه در ایجاد یا تغییر نگرش مهم است، «نقطه عزیمت» تغییر نگرش است. 
تعیین نقطه شروع تغییر نگرش، اینکه تبیین یا تغییر نگرش را از جنبه های شناختی شروع کنیم یا از جنبه های عاطفی و هیجانی، پر اهمیت است مثلا اگر بخواهیم تغییر نگرش را در نوجوانان جاری کنیم، تجربه نشان داده است که شروع تغییر نگرش از جنبه عاطفی و هیجانی آن، موثرتر است.
 وقتی بین نوجوان و «سرمشق» یا «الگو» پیوند عاطفی به وجود بیاید، نوجوان، به تدریج اندیشه الگو را هم می پذیرد و سپس گرایش و اندیشه او را در رفتار خود نیز درونی می سازد یا اگر مخاطبان تغییر نگرش اهل اندیشه و معرفت باشند، بهتر است تغییر نگرش را از مؤلفه شناختی شروع کنیم وقتی جریان متقاعد سازی و استدلال به خوبی صورت پذیرد، در پی آن «پیوند عاطفی» و «همدلی» نیز به وجود می آید.

مقدم در ادامه گفت: در فرهنگ عاشورا و برگزاری مراسم‌های عزاداری در تکیه ها و حسینیه ها حوزه شناختی را داریم «واعظ و سخنران» و هم بخش عاطفی و هیجانی رو روضه خوانی و مرثیه سرایی و برگزاری دسته‌های عزاداری به همین دلیل که در حسینه ومراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) است که نسل های مختلف را در کنار هم می بینیم، این مطالب که بعضاً در فضای مجزای ما می‌بینیم «اول شعور حسینی بعد شور حسینی» به هم ریختن ترکیب جمعیتی در مراسم‌های است؛ جوانان از شور به شعور می‌رسند این دسته‌هایی که نسل کودک و نوجوانان را جذب می‌کند از نگاه عاطفی به الگو پذیری می‌رسد.

وی افزود: کتاب شرح اسم ماه با معرفی یاران امام حسین (ع)  و قلم زیبا وروان حسین سروقامت با بهره‌گیری از منابع معتبر  سرگذشت شهدای کربلا را مورد بررسی قرار داده و شرح حال برخی شهدا به علت نقش تاثیرگذارشان مبسوط‌تر پرداخته است.
در ادامه این مراسم علی محمدی(مدیر موسسه ادبستان سواد رسانه) گفت: یکی از آثار این کتاب تقویت سطح میراث فرهنگی مخاطب است میراث فرهنگی ما دارای ظرفیت بی‌شمار عاشورا است هر چه قدر قدرت انتخاب مخاطب را در این زمینه بالا ببریم توانستیم سطح میراث فرهنگی مخاطب را افزایش دهیم یکی از بسترهایی که ما الگوهای فرهنگی شناخته‌ شده داریم ظرفیت کربلا است که برخی از ظرفیت ‌ها و کارکترهای کربلا جز الگوها شناخته شده است که هرچقدر این الگوها بیشتر معرفی شود توانسته ایم سطح میراث فرهنگی را افزایش دهیم، نویسنده با استفاده از منابع دست اول عقلانی به دور از خرافه‌های اضافه درباره عاشورا این الگوها را معرفی کرده است.
محمدی تصریح کرد: یکی از شاخص های اکولوژی فرهنگی مذهب و آداب دینی است که محتواهای فاخر و جامعی در این کتاب می بینیم که اصالتاً نشر این کتاب جزو محتوای دینی است ما در این کتاب شاهد هستیم مانند سایر کتاب های سروقامت زبان در نهایت به درستی استفاده شده است، متنی روان را می بینیم که کمتر در آن واژه های تکراری استفاده شده است.
در ادامه مراسم حسین سروقامت اظهار داشت: این کتاب دارای دو جلد است در جلد اول به شرح حال شانزده تن شهدای بنی هاشم و دو تن شهدای نماز ظهر عاشورا پرداخته شده است جلد دوم نیز توصیف سی و دو تن شهدای حمله نخستین است کسانی که در صبح روز عاشورا و پیش از جنگ تن به تن به صورت جمعی مورد هجمه دشمن قرار گرفته، مظلومانه شهید شدند توصیف زندگانی سی و شش تن شهدای معرکه کربلا که یک به یک میدان آمده سخت جنگیدند و آن گاه به سعادت شهادت نائل شدند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر، بحث پردامنه تعداد شهدای کربلاست؛ که در این کتاب تعداد شهدای کربلا و یاران سیدالشهدا نه هفت و دو تن که هشتاد شش تن ذکر شده است.
نویسنده کتاب شرح اسم ماه در ادامه گفت: ۱۳۸۲ سال از واقعه کربلا می‌گذرد و ما شاهد هستیم هر زمان که می گذرد نهضت امام حسین جاودان‌تر می‌شود سروقامت در ادامه گفت: در این کتاب به دنبال این موضوع بودم از یاران امام حسین(ع) یک معرفی به جامعه داشته باشم اول به خاطر اینکه آنها مظلومند بعضی‌ها را ما حتی یکبار هم اسمشان را نشنیده‌ایم و دوم اینکه قابلیت اینکه این افراد توانستند اصحاب امام حسین ع باشند بسیار شیرین و مرموز است به خاطر همین وارد این موضوع شدم.
سروقامت در پایان اظهار داشت: در حادثه کربلا نقش مادران بی‌بدیل بود، چراکه نقش زنان و خانواده‌ها در دفاع از حق و احیای دین خدا، نقش جنبی و حاشیه‌ای نیست، بلکه نقشی محوری و مانند نقش مردان است. همین مورد در قیام عاشورا دقیقاً نشان داده شد. به این صورت که پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانش در سرزمین کربلا، رسالت دفاع از دین و بازگویی معرفت واقعه بزرگ عاشورا بر عهده خانواده آن حضرت قرار گرفت و ایشان به خوبی پیام عاشورا و اصلی‌ترین محور حادثه کربلا و مظلومیت امام حسین علیه‌السلام و یارانش را به تصویر کشیدند.
کتاب «شرح اسم ماه» در سال 1398 توسط نشر معارف به چاپ رسید و در قالب برنامه «گنجینه کتاب» در دوازدهمین نشست «خانواده با کتاب» معرفی شد.
کتابخانه فرهنگسرای خانواده(زنده یاد دکتر مهری سویزی) در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.
نظر شما