سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۲۶۶۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
مریم راهی در کارگاه داستان نویسی مسابقه «بانوی بی مثال»؛
سومین کارگاه داستان‌نویسی، از برنامه‌های جنبی مسابقه «بانوی بی مثال» با حضور مریم راهی، دبیر بخش داستان کوتاه و مدرس داستان‌نویسی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
حفظ وجه قدسی شخصیت، دشوارترین بخش داستان نویسی آیینی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این کارگاه مریم راهی به مبحث «داستان کوتاهِ تاریخی-آیینی و بازآفرینی حوادث تاریخی در داستان‌های امروزی» پرداخت.
مریم راهی داستان کوتاه را به سه بخش آغازین، میانی و بخش پایانی تقسیم کرد و با تشریح ویژگی‌های مربوط به هر بخش، گفت: توجه به ارتباط بین شروع و اوج داستان حائز اهمیت است و چگونگی کشمکش داستان به اوج داستان کمک می‌کند.
وی در ادامه به اهمیت تخیل، صحنه‌پردازی، تعلیق، روایت و زاویه دید اشاره کرد و گفت: چنانچه این عناصر داستانی در نوشتار ما وجود نداشته باشد، متن مورد نظر ساده‌نویسی تاریخی محسوب می‌شود و با داستان به معنای فنی آن رو به رو نیستیم. 
این مدرس داستان‌نویسی تصریح کرد: داشتن محتوای خوب یک نوشتار را به داستان تبدیل نمی‌کند و باید رابطه فرم و محتوا را در این راستا ارزیابی کرد؛ به عبارت دیگر موقعیت داستانی، زبان داستانی و مولفه‌های فرمی داستان است که یک نوشتار را به داستان تبدیل می‌کند.
راهی با اشاره به اهمیت پرداختن به شخصیت داستان، گفت: در داستان کوتاه تاریخی-آیینی با شخصیت‌های مقدس سر و کار داریم؛ این شخصیت‌ها باید طوری در داستان بازنمایی شوند که وجه قدسی آن‌ها از بین نرود و این موضوع دشوارترین بخش داستان‌نویسی تاریخی و آیینی است.
وی یکی از وجوه تمایز داستان کوتاه تاریخی _آیینی با داستان کوتاه را استفاده از زاویه دید دانست و گفت: انتخاب زاویه دید در چینش عناصر داستان نقش اساسی دارد؛ به همین دلیل باید در داستان کوتاه تاریخی_آیینی از زاویه دید سوم شخص مفرد استفاده کرد؛ چراکه استفاده از زاویه دید اول شخص مفرد و دانای کل مشکلاتی اساسی در داستان به وجود می‌آورد.
مسابقه «داستان بانوی بی‌مثال» به همت مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود. 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با واحد آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری به شماره ۹۶۶۵۳۵۲۵ تماس بگیرند یا به صفحه این مسابقه در اینستاگرام به نشانی banooye_bimesal مراجعه کنند.

نظر شما