يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۷۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
محمدرضا شمس ، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان
محمدرضا شمس گفت : متاسفانه امروزه والدین به دلیل استفاده ازتلفن همراه فرصت قصه گویی برای کودکان را از دست داده اند.بنابراین نمی توان ازکودک توقع داشت که سراغ بازی های رایانه ای نرود و از فضای مجازی کمتراستفاده کند.
پدر و مادرها به طورغیر مستقیم اهمیت کتابخوانی را به فرزندانشان  آموزش می دهنداختصاصی پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر/مریم صالحی: محمدرضا شمس ،نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان درباره مسیر نویسندگی گفت: دوران ما تلویزیون و بازی های گیم و کامپیوتر نبود. شب ها  همه خانواده جمع می شدیم و عمه و پدربزرگ و مادربزرگ برای ما قصه می گفتند.

 به همین دلیل از همان  ابتدا با قصه و افسانه های کهن  آشنا می شدیم. با پیروزی شخصیت ها و قهرمان های داستان شاد و با شکست آن ها  ناراحت می شدیم. در واقع  سه نسل در کنار هم به داستان و قصه ها گوش می دادیم. این اتفاق  علاوه بر شنیدن داستان و تشویق به کتاب خواندن باعث می شد چند نسل کنار هم قراربگیرند و به هم نزدیکتر شوند.

او در ادامه افزود:من کتابخوانی را از کلاس دوم دبستان شروع کردم و  این کتاب خواندن بود که  مسیر زندگی ام را به سمت نویسندگی هموار کرد و امروز  به عنوان نویسنده در این حوزه  فعالیت می کنم. یکی از ابزارهایی که مرا به این سمت کشاند، خواندن کتاب بود.

داور جشنواره «داستان کوتاه قصه خانواده من» درباره انتخاب کتاب خوب برای  کودکان و نوجوانان گفت: راه های مختلفی برای انتخاب  کتاب کودکان و نوجوانان وجوددارد و چند فاکتور را می توانیم برای راه انتخاب خوب برای خرید کتاب استفاده کرد.

یکی از این فاکتورها راهنمایی گرفتن ازمربیان کانون و معلمان کتابخانه، مترجم یا تصویرگران کتاب است که با کمک آنها می توان کتاب های مناسب را شناخت. اگر به این افراد دسترسی نداشته باشید می توانید به فهرست کتابهای شورای کودک، انتشارات رشد و مدرسه به لاک پشت پرنده مراجعه کرد. ناشران برند نیز مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، امیرکبیر ، قدیانی، هوپا و..نیز می توانند در تهیه کتاب  کودک افراد را  یاری کنند.

این نویسنده حوزه کتاب کودک افزود:  از نام نویسندگان معروف و سرشناس نیز می توان  کتاب های آن نویسندگان را پیدا کنید. بهتر است کتاب ها را از کتاب فروشی های معتبر خریداری  کنید، کتاب هایی که در دکه ها و داروخانه ها فروخته می شود، معمولاً کتب های نازلی هستند.

همچنین گاهی اوقات از روی ظاهر کتاب، نوع  صفحه آرایی، چاپ کتاب، تصویر گری و حروفچینی و  استفاده از رنگ های مناسب می توان کتاب  مناسب کودک را تشخیص داد. 

محمدرضا شمس ادامه داد:  متاسفانه امروزه والدین و خانواده ها از تلفن همراه زیاد استفاده می کنند و فرصت قصه گویی در خانواده بسیار کم رنگ شده است. بنابراین نمی توان ازکودک توقع داشت که سراغ بازی های رایانه ای نرود و از فضای مجازی کمتر استفاده کند، لازم است پدر و مادرها به طورغیر مستقیم اهمیت کتاب خواندن  را به فرزندانشان  آموزش داده و یادآور شوند.

شمس در ادامه گفت: پدر و مادرها در خانه و مربیان مهد های کودک در زنگ کتابخوانی در مدرسه در سوق دادن  کودکان به سمت کتاب خواندن می توانند نقش موثری داشته باشند.

نویسنده کتاب کودک و نوجوان  ادامه داد: جشنواره داستان کوتاه اگر مستمر و دائمی باشد و تداوم  یابد، مطمئناً  راه خود را پیدا می کند. امسال من داور این جشنواره بودم و شاهد  ارسال کارهای خوبی  از سوی کودکان  بودم و قصه های خیلی خوبی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. این امر نشان می دهد که بچه ها در این زمینه علاقمندهستند و باید آن ها را حمایت کرد و در شناسایی استعدادهای آن ها کمک کرد. بهتر است هرسال این کار کامل تر شود و در این زمینه  اتاق فکر داشته باشیم و از نویسندگان و تسهیل گران و از کسانی که در زمینه نشر کتاب فعالیت دارند، دعوت شود  تا یک سری  روش ها و پیشنهادات کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهند تا  بر اساس آن بتوانیم این نوع ازجشنواره ها را پربارتر برگزار کنیم.

محمدرضا شمس ضمن استقبال از برگزاری جشنواره های ادبی اضافه کرد: مطمئناً برگزاری چنین جشنواره هایی توسط ارگان ها و سازمان ها می تواند به شناسایی استعداد ها و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه کمک کند.

اگر چنین جشنواره هایی نباشد، اگر مدارس کلاس های مخصوص برگزار نکنند، اگر کانون پرورش و فرهنگسراها و کانون های ادبی و نهادهای ادبی نباشند روز به روز شاهد این خواهیم بود که بچه ها از کتاب دور شوند.

محمدرضا شمس در خصوص شرکت کودکان در این جشنواره ادبی گفت: اجاره بدهید بچه ها خودشان بنویسند و به جای آن ها ننویسید دنیای بزرگتر ها و دنیای کودکان و نوجوان بسیار متفاوت است و  نیازها و  جهان بینی آن ها با ما  فرق دارد.

وقتی بزرگترها در دنیای کودکان دخالت می کنند، زیبایی  که در آن پر از معصومیت و زیبایی و خلاقیت است به وسیله بزرگترها خراب می شود. اگر قرار بر کمک کردن باشند باید به صورت هدایت کردن باشد و بصورت دستوری و امری نباشد این امر باعث متکی شدن کودکان به والدین می شود.
 
اگر قرار هست کودکان شعر و قصه ای بگویند، عیناً همان را منتقل کنید و متن آن ها را  ویرایش نکنید. تنها در این صورت است که  کودک   اگر برنده شود، از کار خودش راضی خواهد بود.     
نظر شما