دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۸
کد خبر: ۱۲۸۲۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸
همه ساله روز 7 آوريل مصادف با 18 فروردين ماه به عنوان روز جهاني بهداشت ( سلامت ) در کشورهاي مختلف جهان گرامي داشته مي‌شود و شعار امسال اين روز " شهرنشيني و سلامت " است که تمام برنامه‌ها در راستاي اين شعار برگزار خواهد شد .
به گزارش شهر ، در چنين روزي در سال 1948 ميلادي در نيويورک ، نخستين اساسنامه کنفرانس بين‌المللي بهداشت از سوي سازمان بهداشت جهاني تدوين شد . در ژوئن همان سال هم نخستين مجمع عمومي سازمان بهداشت جهاني در ژنو با حضور نمايندگان بيش از 61 کشور جهان تشکيل شد . از آن سال به بعد همه ساله چنين روزي به عنوان روز جهاني بهداشت شناخته مي شود.

البته گفته مي‌شود نامگذاري روز جهاني بهداشت توسط يک پزشک ايراني صورت گرفته است . بر اين اساس در سال 1945 در اجلاس سانفرانسيسکو نمايندگان دو کشور چين و برزيل پيشنهاد تاسيس سازمان جهاني بهداشت را عنوان مي‌کنند و در هفتم آوريل 1948 با ارسال اساسنامه WHO (سازمان بهداشت جهاني) به سازمان ملل رسما اين سازمان شکل مي گيرد.اما در 12 آگوست 1946 ( دو سال قبل از هفتم آوريل 1948) نامه‌اي ازسوي مرحوم دکتر محمد حسين حافظي رييس هيات نمايندگي ايران در کنفرانس نيويورک نوشته مي‌شود که در آن پيشنهاد انتخاب روزي به نام روز جهاني بهداشت عنوان مي‌شود. بر اساس اين گزارش در کشور ما نيز روز جهاني بهداشت در روز 18 فروردين مراسم و مناسبت هاي بسياري در حوزه سلامت برگزار مي شود . ضمن اينکه از روز 18 تا 24 فروردين ماه که در کشور ما به عنوان هفته سلامت نامگذاري شده همه ساله برنامه هاي مختلفي به اين مناسبت برگزار مي شود. شعار امسال روز جهاني بهداشت "شهرنشيني و سلامت" است که تمامي برنامه ها در راستاي اين شعار برگزار خواهد شد . پيام روز جهاني بهداشت در سال 2010، به منظور تاکيد بر چالش هاي عظيم بهداشتي در مناطق شهري انتخاب شده است . سلامت شهري شامل عوامل اجتماعي مرتبط با سلامت ، سلامت محيط ، خشونت ، سلامت جاده‌اي ، شيوه‌هاي زندگي سالم ، امنيت و سلامت غذا ، سکونت‌گاههاي سالم و امکانات تفريحي مناسب و احساس تعلق افراد به جامعه است. متولي اصلي برگزاري برنامه هاي اين هفته در کشور وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي است که سازمان هاي همکار با وزارت بهداشت در اجراي اين برنامه وزارت آموزش و پرورش ، شهرداري تهران ، وزارت رفاه و تامين اجتماعي ، وزارت کشور ، وزارت مسکن و شهرسازي ، سازمان حفاظت محيط زيست ، سازمان تربيت بدني ، سازمان صدا و سيما ، نيروي انتظامي ، جمعيت هلال احمر ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، سازمان بسيج مستضعفان وستاد مبارزه با مواد مخدر هستند که برنامه هاي خود را مطابق با عناوين زير اجرا خواهند کرد :

چهارشنبه 18 فروردين 89 : «جامعه سالم ؛ مدارس مروج سلامت»
پنجشـنبه 19 فروردين 89 : «جامعه ايمن ؛ رانندگي ايمن»
جمــــعه 20 فروردين 89 : «شهر سالم ؛ ورزش، نشاط و رفتارهاي سالم»
شــــنبه 21 فروردين 89 : «جامعه سالم ؛ تغذيه سالم و امنيت غذايي»
يکشـنبه 22 فروردين 89 : «شهر سالم ؛ همکاري بين بخشي و همبستگي اجتماعي»
دوشـنـبه 23 فروردين 89 : «شهر سالم ؛ هواي سالم و عاري از دخانيات»
سه شنـبه 24 فروردين 89 : «جامعه سالم ؛ بسيج پيشگيري از اعتياد»

شهرداري تهران نيز به عنوان يکي از متوليان امر ، با تشکيل ستادي در مجموعه مديريت شهري دستورالعملي براي مناطق ابلاغ شده و براي هر روز هفته سلامت برنامه هاي متفاوتي را در نظر گرفته ايم که اين برنامه ها در مناطق 22 گانه از طريق ادارات سلامت اجرا مي شود . افتتاح 6 خانه سلامت و اسباب بازي در سطح مناطق در هفته سلامت

به گفته معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ، افتتاح 6 خانه سلامت و اسباب بازي در سطح مناطق ، برپايي ايستگاه هاي سلامت شامل غرفه هاي متعدد ارائه خدمات سلامت در مناطق 22 گانه و نمايشگاه هاي سلامت در 14 منطقه از جمله اين برنامه هاست. دکتر ايازي با بيان اينکه اجراي نمايش هاي ميداني در سطح مدارس ، بوستان ها و اماکن عمومي از جمله برنامه هاي ديگر شهرداري تهران است ، اظهار داشت: زنگ سلامت هم در مدارس سطح مناطق با حضور مديران شهري نواخته مي شود. ضمن اينکه همکاري با وزارت بهداشت هم انجام شده که در يکي از مدارس منطقه 5 با حضور وزراي بهداشت و آموزش و پرورش زنگ سلامت نواخته شود. وي ادامه داد : در روز جمعه عيادت از بيماران در اکثر مناطق شهر تهران انجام مي شود.

از ديگر برنامه هاي هفته سلامت مي توان به برگزاري تورهاي آموزشي ؛ تفريحي براي اعضاي کانون هاي اجتماعي مثل کانون هاي سالمند و کانون هاي مادرو کودک اشاره کرد. معاون شهردار تهران در ادامه گفت : برگزاري جشنواره هاي غذاي سالم و صبحانه سالم در مناطق 22 گانه و برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و ورزشي از ديگر برنامه هاست . ايازي افزود : در طول هفته سلامت پايگاه هاي انتقال خون در 7 منطقه شهر تهران مستقر خواهند بود. در سطح خانه هاي سلامت دوره هاي آموزشي برگزار خواهد شد . ضمن اينکه اقلام آموزشي بسياري همچون سي دي ، بروشور و کتابچه هايي تهيه شده که در طول اين هفته از طريق خانه ها و پايگاه هاي سلامت بين شهروندان توزيع مي شود. وي ادامه داد: در روز 23 فروردين که روز «شهر سالم؛ هواي سالم و عاري از دخانيات» نام گرفته است با همکاري وزارت بهداشت و گروه گارد ايران که در خصوص بيماري هاي سل و ريوي فعاليت مي کند، با استقرار تيم هاي تخصصي سنجش رايگان ريه را داريم که فوق تخصص ريه در 10 خانه سلامت سطح شهر اقدام به معاينه ريه و مشاوره تخصصي ترک سيگار به مراجعه کنندگان خواهند کرد. به گفته معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران افتتاح هشتمين مرکز آموزش مهارت هاي رفتاري کودکان و نوجوانان در منطقه 19 از ديگر برنامه هاي هفته سلامت شهرداري تهران است.ضمن اينکه مقرر شده تا در هر منطقه يک همايش مرتبط با موضوع شهرنشيني و سلامت برگزار شود. ايازي اضافه کرد: همچنين در روز 19 فروردين ماه که به نام " جامعه ايمن – رانندگي ايمن" نامگذاري شده ، همايش بزرگي در منطقه 21 با عنوان " سلامت و رانندگي ايمن" برگزار مي شود.ضمن اينکه با فرهنگسراي مترو و معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران هماهنگي ها انجام شده تا پيام هاي مربوط به حوزه سلامت از طريق نمايشگرهاي مترو معاونت ترافيک پخش شود.


نظر شما