شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۲۸۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷
مشاور وزير بهداشت و دبير هفته سلامت بر اصلاح دانش مردم در رابطه با نوع تغذيه تأكيد كرد و گفت: در شرايطي كه كشور در حال مواجه شدن با اپيدمي بالاي بيماري‌هاي غيرواگير است، تنها كاهش 2 گرم نمك از ميزان مصرف روزانه، كاهش 16 درصدي سكته‌هاي قلبي و فشار خون را در پي دارد.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر آقاجاني در نشست تشريح برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي هفته سلامت اظهار كرد: اين درحاليست كه افزايش ميزان فعاليت بدني افراد نيز مي‌تواند حدود 35درصد از وقوع سكته‌هاي قلبي بكاهد. همچنين كاهش سرانه مصرف سيگار نيز از ابتلا به حدود 14 نوع سرطان كشنده پيشگيري مي‌كند.

وي گفت:  متأسفانه 25درصد مصرف‌كنندگان سيگار پس از 20سال مصرف مداوم جان خود را از دست مي‌دهند و ساير مصرف‌كنندگان نيز به طور حتم به يك بيماري غيرواگير مبتلا خواهند شد.

به گفته آقاجاني در  رابطه با مصرف سيگار 21درصد جمعيت مردان و يك درصد جمعيت زنان در كشور به اين عامل خطر (risk factor) مبتلا هستند كه عامل درصد بالاي مرگ‌و مير است.

 

بر اين اساس، مشاور وزير بهداشت اذعان كرد كه اگر دانش و انگيزه حفظ سلامتي در ميان مردم ارتقاء يابد از بروز بسياري از بيماري‌ها پيشگيري خواهد شد.

 

وي افزود: با موج مدرنيته و مدرنيزه شدن، جوامع مختلف دستخوش تغيير و تحول در همه زمينه‌ها شده و در شرايط گذار، بشر ناچار است با عواقب و عوارض ناشي از تغييرات دست به گريبان شود.

 

آقاجاني خاطرنشان كرد: در بحث سلامت هم گذار از زندگي روستايي با تحرك و تغذيه طبيعي و تازه همراه با مصرف ميوه و سبزيجات مختلف به شهرنشيني در هواي آلوده، كاهش فعاليت فيزيكي با توجه به بعد مسافت‌ها، استرس‌هاي شغلي كه منجر به اضافه وزن و چاقي شده، استفاده از غذاهاي آماده و كنسرو شده و فست‌فودها و ...، سازمان بهداشت جهاني را بر آن داشت كه بعنوان يك مسأله بسيار مهم شعار «شهرنشيني و سلامت» را شعار سلامتي سال 2010 اعلام كند.

نظر شما