سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۰
کد خبر: ۱۲۹۱۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش» نوشته محمدعلی نویدی توسط انتشارات دایره دانش منتشر شد.
کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش» منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش» به قلم محمدعلی نویدی، پژوهشگر، اندیشمند، نویسنده و استاد نظریه پرداز، به تازگی توسط انتشارات دایره دانش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

خبرگزاری مهر افزود: این کتاب که حاصل تدریس و مدیریت و تجربه نویسنده کتاب است در ادامه‌ کتاب‌های حوزه و رشته اندیشه ورزی و تفکر اثربخش تحقیق و تألیف شده است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است:

اندیشه و اندیشیدن اصیل‌ترین فعالیت و کار و مشغولیت آدمی ست که برای تولید و توسعه و ترویج به نهادمندی و نهاد سازی محتاج است؛ بدون نهاد و کانون اندیشه ورزی، اندیشوران و متفکران و اندیشه‌ها و اندیشیدن‌ها، بی خانمان خواهند بود. چرا والاترین و بالاترین موهبت وجود آدمی، یعنی خرد و اندیشه، بی خانمان است؟ آیا وقت آن نرسیده است تا خرد و اندیشه صاحب خانه و وطن و مکان‌ها و مجال‌ها باشد؟ اندیشه ورزی، نیاز به اندیشه گاه و کانون تفکر دارد.

برای تأسیس و راه اندازی کانون اندیشه ورزی، الگو و طرح و تعبیه و مدل ساختاری نیاز داریم. الگوی تأسیس ارائه شده در این کتاب، یک الگوی تجربه شده و ایرانی ست که سالیان متمادی اثرمندی آن به محک رسیده است. چرا برای بشر ورزشگاه و عبادتگاه لازم و ضروری است، اما، خرد گاه و کانون اندیشه ورزی، ضرورت ندارد؟ آیا بدون خرد و اندیشه زندگی انسان می‌تواند ارزش و اعتبار حقیقی خود را در یابد؟ خرد ورزی و اندیشه آوری و فرزانگی، بستر و زمینه مناسب و مساعد و آزاد نیاز دارند، کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش به دنبال چنین مقدمات و تمهیدات هستند. بنابراین، تأسیس و راه اندازی کانون‌های اندیشه ورزی، امری بنیادین و غیر قابل تقلیل و تحویل به امور دیگر است.

انسان برای تغییر و تحول و ساختن و پرداختن زندگی، چاره‌ای جز روی آوری به خرد و اندیشه ورزی ندارد. به تعبیر دیگر، انسان، ابتدا موجود اندیشه ورز است و آنگاه موجود اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی و نظایر آن. آزادی و آرامش آدمی در زندگی، بدون التفات و اعتنا به عقل و عقلانیت امکان پذیر نیست، و این رخداد زندگی ساز، به نهاد مندی و نهاد سازی محتاج است تا در جان و جامعه نهادینه شود. در قرن بیست و یکم وجود شهروندان اندیشه ورز، بیش از هر دانش و مهارتی ضرورت دارد. زیرا، زندگی انسان تنها با اندیشه و اندیشه ورزی تعبیر و معنی پیدا می‌کند. برای مدیریت تولید و توزیع و مصرف اندیشه‌ها و چگونگی اندیشیدن‌ها، به کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش نیاز پیوسته و آگاهانه داریم. خلاصه مطلب این است که اندیشه ورزی اثربخش لوازمی دارد که تأسیس کانون اندیشه ورزی و ایجاد مراکز اندیشگی از لوازم اولیه است.

کتاب «الگوی تأسیس کانون اندیشه ورزی اثربخش، سه فصل اصلی است:

۱- فصل اول در باره ضرورت تأسیس و راه اندازی کانون‌های تفکر و اندیشه ورزی، سخن می‌گوید و از لزوم و ضرورت کانون‌های اندیشه ورزی بحث می‌کند. در این فصل به نسبت عقلانیت و خردمندی با زندگی و آرمان‌های زندگانی انسانی پرداخته شده است و از نقش و اثر ویژه قوه عاقله و قوه عامله تحلیل‌ها و بررسی‌ها به میان آمده است.

۲- در فصل دوم با عنوان «ساختار و چارت تشکیلاتی کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش، به ارائه طرح و مدل پیشنهادی مؤلف کتاب پرداخته شده است و مراکز و مؤسسات و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که این طرح و نقشه تأسیس در آنها عرضه شده است، بصورت مختصر بیان گشته است. نگارنده که شاید، اولین شخصی باشد کانون‌های اندیشه ورزی را در ایران معاصر راه اندازی کرده است و نقد عمر در این باره مصروف داشته است، اندیشه و دانش و تجربه خود را در این فصل توضیح داده و استدلال آورده است. فرمول و مدل تأسیس کانون‌های اندیشه ورزی اثربخش با جزئیات کامل در این فصل بیان شده است.

۳- فصل سوم به همفکری‌ها و همکاری‌ها در اندیشه ورزی اختصاص دارد. تولید اندیشه و خرد جمعی یک فعالیت دسته جمعی و هم اندیشانه و هم کنشانه است. در این فصل به ارتباط بین همکاری در زمینه اندیشه ورزی با میزان بالندگی و شکوفایی در زندگی توجه و تفطن شده است و نقش تعاونی اندیشگی مورد دقت واقع شده است.

مخاطب این کتاب مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و علاقه‌مندان به اندیشیدن و شناختن و کوشیدن است و البته اهل مطالعه و دوست داران آگاهی و دانایی و مدیریت خردورزانه از مخاطبان اصلی هستند. این کتاب در ۱۷۲ صفحه عرضه شده است.
نظر شما