دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۹
کد خبر: ۱۳۰۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴
نظر به اهميت هويتي براي تهران
سازمان زيباسازي شهر تهران با هدف احيا و حفظ هويت تاريخي شهر تهران، بازپيرايي و مرمت چهار راه مخبرالدوله را آغاز کرده است.

به گزارش «شهر» به نقل ازسازمان زيباسازي، مهدي گلشني، معاون فني و مهندسي اين سازمان با بيان اينکه باز پيرايي و مرمت چهار راه مخبرالدوله با شروع سال نو و در تعطيلات نوروزي آغاز شده است، گفت: يکي از مامويت‌هاي مهم سازمان زيباسازي احيا و حفظ هويت تاريخي شهر تهران است که در همين زمينه نيز تا کنون پروژه‌ها و طرح‌هايي از سوي اين سازمان به انجام رسيده است که از جمله مي‌توان به احيا و مرمت بازار تجريش، ميدان حسن آباد، گذر مروي، سردر دانشگاه تهران، سردر دانشگاه تربيت مدرس و ميدان آزادي اشاره کرد.

 

گلشني با اشاره به اينکه چهار راه مخبرالدوله از لحاظ هويتي اهميت بسياري براي تهران دارد که متاسفانه بدنه ارزشمند آن دستخوش کارکرد چهار راه قرار گرفته و مغفول مانده است، گفت: جداره‌هاي اطراف اين تقاطع، مانند جداره‌هاي ميدان حسن آباد، داراي ارزش تاريخي ‌و از نظر سيماي شهري بسيار ارزشمند است، به همين دليل سازمان زيباسازي تصميم به مرمت و باز پيرايي اين چهار راه گرفته است.

 

وي افزود: در احيا و بازپيرايي جداره‌ها، بخش‌هاي از بين رفته بناي اطراف چهار راه نيز مجدداً احداث و بازپيرايي مي‌شوند.

 

معاون فني و مهندسي سازمان زيباسازي شهر تهران با بيان اينکه طرح مرمت و باز پيرايي چهار‌راه مخبر الدوله با سازمان ميراث فرهنگي استان تهران هماهنگ شده و به تاييد آنها نيز رسيده است، گفت: زمان پيش‌بيني شده براي عمليات اجرايي اين پروژه 6ماه در نظر گرفته شده است.

 

گلشني با اشاره به پل عابر پياده اين محدوده گفت: احداث پل‌روگذر عابر پياده، فضاي هويتي چهارراه مخبرالدوله را مخدوش کرده بود، بنابراين پل‌هاي عابر در تعطيلات نوروزي برداشته شد تا انسجام فضاي چهارراه به لحاظ تاريخي حفظ شود.

 

وي همچنين افزود: پل‌هاي عابر چهارطرف چهارراه کارايي لازم را نداشتند و با وجود علائم ترافيکي کافي و چراغ راهنما براي هدايت تردد عابران دراين چهار راه نيازي به احداث پل در اين تقاطع احساس نمي‌شود.

 

چهارراه مخبرالدوله(استقلال‌) قسمتي از بافت تاريخي شهر تهران در نزديکي ميدان بهارستان است که بخشي از خاطرات تاريخي را در خود گنجانده است. در ميدان مخبرالدوله، در چهار طرف ميدان‌، سه نوع معماري از دوره‌هاي مختلف وجود دارد. بناهاي آجري ضلع غربي ميدان مربوط به دوران قاجاريه است‌. انتشارات اميرکبير در ضلع جنوب شرقي ساختماني با مشخصات دوره پهلوي است‌.

 

هم اکنون بخش هاي تاريخي ميدان سابق مخبرالدوله در ضلع شرقي، غربي و شمال آن به شکل پيشين حفظ شده که سازمان زيباسازي در نظر دارد به شکل قديم بازسازي و مرمت کند. چهارراه مخبرالدوله که تا پيش از اين در قالب يکي از ميدان‌هاي قديمي شهر مورد بهره برداري قرار مي‌گرفت، تبديل به چهار راه شده و در چهارسوي آن، روگذر عابر پياده، بدون ‌توجه به قدمت و ارزش تاريخي آن احداث شده بود.

 

مخبرالدوله هدايت، رييس الوزرا دوره رضا شاه پهلوي بود و اين چهارراه را به ياد او نام گذاري کرده‌اند که بعد از وقوع انقلاب اسلامي به نام ميدان استقلال نامگذاري شد.

 

مخبرالدوله هدايت» در اواخر سال 1289هجري قمري در تهران متولد شد و در زمان حکومت پهلوي دوم از دنيا رفت. به اين ترتيب او حکومت ناصرالدين شاه، مظفرالدين شاه، محمدعلي شاه، احمد شاه ، رضا شاه و محمد رضا شاه را تجربه کرد.

در زمان مشروطيت او در ميان کساني که قانون اساسي را تصويب کردند حضور داشت و در کابينه رضا شاه پهلوي به سمت رييس الوزراء و وزير علوم رسيد.

 

ساختمان مخابرات ايران که اکنون در ميدان امام خميني(ره) قرار دارد، توسط مخبرالدوله السلطنه هدايت ساخته شد.

نظر شما