دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۳۰۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۱
شهرداري تهران به دفتر سازمان بهداشت جهاني پيشنهاد داد
شهرداري تهران به عنوان بنيان‌گذار "مجمع شهرداران آسيايي" پيشنهاد مي‌کند يکي از اجلاس‌هاي آتي شهرداران منطقه‌اي، قاره‌اي و يا جهاني به موضوع سلامت شهري و يا شهرنشيني سالم اختصاص يابد. شهرداري تهران آمادگي راه‌اندازي دبيرخانه دائمي سلامت شهري منطقه خاورميانه و مديترانه شرقي را دارد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران محمدهادي ايازي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهرانکه به عنوان سخنران اصلي مراسم روز جهاني بهداشت در دفتر منطقه اي سازمان بهداشت جهاني در قاهره سخن مي گفت، افزود:  کلانشهر تهران، پايتخت جمهوري اسلامي ايران با 22 منطقه ، 123 ناحيه و 374 محله ، هشت ميليون جمعيت ثابت دارد که در روز به 11 ميليون نفر نيز مي رسد.

 

شهرداري تهران، سازماني مستقل و غيردولتي است که مسووليت تأمين خدمات شهري را به کمک منابع مالي شهروندان بر عهده دارد. شوراي اسلامي شهر (که اعضاي آن با رأي مستقيم مردم برگزيده شده اند)، شهردار را انتخاب مي‌كنند و هر يک از مناطق و نواحي نيز شهردار مستقل دارند.

 

ايازي با بيان اينکه ديدگاه مديريت در مناطق و نواحي شهرداري تهران ، محله محوري است ، اظهار داشت: به طوري که علاوه بر اجراي وظايف سازماني شهرداري ، با تشکيل شوراي محله - مرکب از نمايندگان مردم و بخش هاي گوناگون - از همه ظرفيت هاي محله براي پرداختن به رفع نيازهاي توسعه مردم محله استفاده مي شود.

 

معاون شهردار تهران با تاکيد بر اينکه يکي از نيازهاي اساسي مردم، سلامت است خاطرنشان ساخت: در جمهوري اسلامي ايران طبق قانون ، مسوليت اصلي سياست گذاري، مديريت و هدايت برنامه هاي سلامت شهروندان برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است و در قالب شبکه مراقبت هاي اوليه سلامت (PHC) از خانه هاي بهداشت روستايي تا مراکز بهداشتي درماني شهري و بيمارستانها، خدمات سلامت را به آحاد مردم در شهر و روستا ارائه مي دهد.

 اما با توجه به تعريف جامع سازمان جهاني بهداشت از سلامت، کاملاً روشن است که تامين سلامت با ابعاد وسيع آن، از عهده يک دستگاه واحد با هر اندازه گستردگي و توان خارج است و اصولاً تامين و عرضه چنين خدماتي بدون مشارکت هماهنگ تمامي ياري گران ملي و محلي، بخصوص مداخله سازمان يافته مردم، امکان پذير نيست .

 

ايازي معتقد است : همين دغدغه باعث شده تا شهرداري تهران علاوه بر تقويت مقوله سلامت در کليه برنامه هاي جاري شهري (مانند مديريت بحران، عمران شهري، رفاه اجتماعي، اشتغال و ... ) بر اساس نتايج موفق اجراي برنامه هايي که رويکرد اجتماعي و همکاري بين بخشي داشته اند(مانند پروژه شهر سالم) در سال 2006 اقدام به راه اندازي اداره کل سلامت نموده و پيش بيني هاي قانوني را نيز در برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران (که اخيرا در شوراي اسلامي شهر تهران تصويب شده است) در نظر گيرد.

 

وي ادامه داد : در اين برنامه برهمکاري شهرداري تهران با ساير ذي نفعان حوزه هاي سلامت، ظرفيت سازي، توانمندسازي و توسعه سرمايه اجتماعي و پيشگيري و مديريت بحران در سطوح ملي و محلي، تاکيد شده است.

 

 

وي با اشاره به اينکه يکي از آخرين اقدام هاي در خور توجه شهرداري تهران همکاري تنگاتنگ با وزارت بهداشت براي يکپارچه سازي ارائه خدمات سلامت به مردم در يکي از مناطق 22 گانه شهر (منطقه 9 ) با جمعيتي حدود 200.000 نفر است، گفت : اميد مي رود اين اقدام آزمايشي، الگويي براي استقرار شبکه مراقبت اوليه سلامت(PHC)، با توجه به عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت (SDH) در شهر بوده و زمينه ساز اجراي کامل برنامه پزشک خانواده و تأمين پوشش همگاني، از جمله پوشش بيمه سلامت براي همه مردم، قرار گيرد.

 

معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه به بيان پيش نيازهايي که شهرداري تهران بر پايه تجربه هاي عيني و عملي خويش در هماهنگي بين بخشي و توانمندسازي جامعه در تأمين سلامت از راه برقراري هماهنگي ميان بخش هاي مختلف و برخورداري از مشارکت مردم دريافته است پرداخت.

 

وي تأمين پشتوانه قانوني و تعهد سياسي براي تضمين پايداري فعاليت هاي سلامت در نهاد هاي غيردولتي، همچون شهرداري  ، ايجاد تعهد جهت حفظ و ارتقاي سلامت در کليه بخش هاي توسعه شهري ، فراهم ساختن الگوهاي متنوع و معتبر براي تسهيل همکاري بين بخشي و مشارکت مردم را از جمله اين پيش نيازها دانست و گفت : مايلم از نقش سازمان جهاني بهداشت در شکل گيري تفکرهايي مانند"رويکرد همه دولت"  و " سلامت در همه سياست ها"سپاسگزاري کنم . تبديل اين رويکردها به الگوهاي عملي نيز کاري است که جز با هدايت اين سازمان ها ميسر نخواهد بود.

 

ايازي با بيان ساير پيش نيازها اظهار داشت :واگذاري مسئوليت رهبري  هماهنگ ساختن بخش هاي مرتبط با سلامت، بر حسب شرايط کشورها، به سازمان هايي مانند شهرداري ها که طبيعت فرابخشي دارند ، تقويت رويکرد "مديريت يکپارچه سلامت شهري"، به نوعي که پرداختن به خدمات سلامت از اجزاي جدايي ناپذير مديريت در شهرداري ها تلقي شود ، تنظيم و اجراي برنامه هاي آموزشي و حمايتي مستمر و مؤثر براي کارکنان بخش هاي گوناگون به منظور تغيير روحيه مسلط کار بخشي و گرايش به سوي همکاري با کارکنان ديگر بخش ها ، برگزاري دوره هاي مدون آموزشي MPH شهري به منظور توسعه شهري براي مديران شهرداري از پيش نيازهاي هماهنگي بين بخشي و توانمندسازي جامعه هستند .

 

وي در عين حال تاکيد کرد : هسته اصلي موفقيت در اين راه، توفيق در پرورش " شهروند مسئول در برابر سلامت فرد، خانواده و جامعه است و پيشنهاد مي کنم يافتن مؤثرترين راه ها براي اين منظور هرچه زودتر در دستور کار قرار گيرد.

 

معاون شهردار تهران گفت : ما با ياري گرفتن از نظر مشورتي "شوراي راهبردي سلامت" تلاش کرده ايم براي مشکلات مان راهي منطقي و مؤثر بجوييم. اما مايلم بار ديگر بر نقش انکارناپذير سازمان جهاني بهداشت در تدوين اين الگوها و پيشنهاد راهبردهاي موثر و معتبر تأکيد کنم.

 

وي از آمادگي شهرداري تهران براي انتقال تجربيات به دست آمده درحوزه سلامت با همکاري سازمان جهاني بهداشت و در قالب همکاري هاي شهر با شهر از جمله روابط خواهرخواندگي، در اختيار ساير شهرهاي علاقه مند منطقه و جهان خبر داد و گفت: در عين حال از مقامات محلي و شهرداران شهرهاي مهم اسلامي و منطقه براي بازديد از برنامه هاي توسعه شهري تهران دعوت مي کنم.

 

ايازي خاطر نشان کرد : شهرداري تهران به عنوان بنيانگذار و محل دائمي دبيرخانه "مجمع شهرداران آسيايي" پيشنهاد مي نمايد در صورت موافقت سازمان جهاني بهداشت ، يکي از اجلاس هاي آتي مقامات محلي و شهرداران در سطوح منطقه اي، قاره اي و يا جهاني به موضوع سلامت شهري و يا شهرنشيني سالم اختصاص يابد. همچنين تهران آمادگي دارد با همکاري دفتر منطقه اي بهداشت جهاني، دبيرخانه دائمي سلامت شهري منطقه خاورميانه و مديترانه شرقي را تشکيل دهد و فعاليت در اين زمينه را با حضور و همکاري موثر شهرهاي مهم منطقه با سرعت آغاز کند.

نظر شما