دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۰
با سرعت 70 کيلومتر در ساعت
سوييسي ها نخستين هواپيماي خورشيدي ساخته شده توسط دانشمندان اين كشور را آزمايش كردند.قرار است تا نمونه تكميل شده اين هواپيما در سال 2012 سفري به دور زمين داشته باشد.جالب انکه اين هواپيما 63متر طول و 1600کيلو وزن دارد که قادر است فقط با يک سرنشين و . . . .

به گزارش «شهر» به نقل از تورنتوسان،مهندسان و دانشمندان سوييسي پس از6 سال تلاش موفق شدند يك هواپيماي خورشيدي را طراحي كنند. اين هواپيما به بزرگي يك هواپيماي ايرباس است،اما وزني كمتر از 2 تن دارد.

 

اين هواپيما كه در ساخت آن از 12 هزار سلول خورشيدي بهره گرفته شده است،نمونه اي از هواپيمايي است كه قرار است تا سال 2012 تكميل شده و سفري به دور زمين انجام دهد.

 

پرواز آزمايشي اين هواپيماي جديد در يك پايگاه نظامي در سوييس انجام شد و اين هواپيما توانست به مدت 87 دقيقه پرواز كند.بدنه اين هواپيما از كربن ساخته شده است كه از استحكام بسيار زياد برخوردار است و باعث سبك شدن هواپيما مي شود.اين هواپيما با 63 متر طول كه تقريبا برابر با طول يك ايرباس 340 است تنها 1600 كيلوگرم وزن دارد.

 

عجيب انکه اين هواپيما قادر است تا با سرعت 70 كيلومتر در ساعت،در ارتفاع 28000 پايي پرواز كند و مي تواند يك نفر را به عنوان خلبان حمل نمايد.

تكميل اين پروژه تا سال 2012 94 ميليون دلار هزينه در خواهد داشت كه حدود 70 ميليون دلار آنرا اسپانسرهاي غيردولتي تامين خواهند كرد.

 

با اينكه اينگونه وسائل نقليه امروزه كاركرد تجاري نداشته و تنها نمونه هاي آزمايشي محسوب مي شوند اما دانشمندان اميدوارند با توسعه ايده ها و اختراعات جديد،طي سالهاي آينده اتوموبيلها،هواپيماها و قطارهايي طراحي كنند كه با كمترين استفاده از استفاده از سوختهاي فسيلي،وسيله اي براي جابجايي پاك بر روي كره زمين باشند.

نظر شما