يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۰
کد خبر: ۱۳۱۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
آيت‌الله سيد‌احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به روز ملي فناوري هسته‌اي گفت: ملت ايران به دنبال فناوري هسته‌اي است نه سلاح هسته‌اي، چرا‌كه دين اسلام به ما اين اجازه را نمي‌دهد.

به گزارش شهر، امام جمعه موقت تهران ، با گرامي داشت ياد شهيد صياد شيرازي كه اين ايام مصادف با شهادت وي است، گفت: سلام و درود خدا بر روح بلند اين شهيد كه نشان داد يك رزمنده قرآني و ديني است. همان طور كه امامان معصوم مي‌پسنيدند. همچنين ياد شهيد بزرگوار اهل قلم سيدمرتضي آويني را گرامي مي‌درايم كه اسوه‌اي در عرصه هنر بود و هنر متعهد را به عرصه نمايش گذاشت.

 

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در ادامه با بيان اين‌كه ملت ايران در پي فناوري هسته‌يي است، نه سلاح هسته‌يي، گفت: ملت ايران سلاح هسته‌يي نمي‌خواهد به اين دليل كه دين آنها اجازه نمي‌دهد و مي‌گويند در جنگ آب دشمن را مسموم كنيد، درختان دشمن را نكنيد، پيرها، بچه‌ها و زن‌ها را نكشيد، بنابراين دين اسلام به ما اجازه نمي‌دهد سلاح كشتار جمعي داشته باشيم؛ پس از جار و جنجال دشمنان نظام نمي‌ترسيم، بلكه دين‌مان اين اجازه را نمي‌دهد.

 

عضو هيات رييسه مجلس خبرنگان رهبري با بيان اين‌كه فناوري هسته‌يي يك حق است، تصريح كرد: فناوري هسته‌يي در كشاورزي و پزشكي كاربرد دارد و انرژي آينده جهان انرژي هسته‌يي است؛ پس ما در اين راستا فقط حق‌مان را مي‌خواهيم و بيشتر از حق‌مان را نمي‌خواهيم و به فضل خدا در اين زمينه محكم ايستاده‌ايم.

آيت‌الله خاتمي با اشاره به وجود بيش از دو هزار و 500 كلاهك اتمي در آمريكا خاطرنشان كرد: كشوري كه اين لكه ننگ بر پيشاني‌اش است كه با بمباران شيميايي هيروشيما و ناكازاكي در سال 1941 صدها هزار نفر را كشت و صدها هزار نفر ديگر را معلول كرد و آثارش نيز تا امروز مشخص است، مي‌خواهد جايش را با مدعي عوض كند و با گفتن اينكه ايران مي‌خواهد سلاح اتمي داشته باشد، مي‌خواهد جاي مدعي و مجرم را عوض كند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اين‌كه آمريكا امروز دست به جار و جنجال كهنه‌اي زده است كه دليل آن نيز روشن مي‌باشد،‌ توضيح داد: آمريكا و استكبار به فتنه‌ي سال گذشته‌ي ايران دل بسته بود و بسيار اميدوار بود كه به تعبير آنها تغيير از درون حاصل شود؛ اما با رهبري‌هاي مقام معظم رهبري و حضور به موقع و همراهي مردم، آمريكا در اين طرح كاملا ناكام ماند، پس به همين دليل دقيقا از روز 23 بهمن سال گذشته دور جديد تهاجمات، تهمت‌ها و حرف‌هاي كهنه و تكراري را آغاز كرد كه نشان دهنده استيصال آنهاست.  

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطاب به جامعه جهاني گفت: اگر نگران صلح و امنيت جهاني هستيد، "خطر، آمريكا است " چرا‌كه در هركجا پا گذاشته، ناامني، كشتار و قتل و غارت با خود برده است.

آيت‌الله خاتمي با اشاره به حضور آمريكا در عراق، افغانستان و پاكستان افزود: اگر بشريت واقعاً نگران صلح و امنيت جهاني است، قبل از اينكه دير شود به فكر بيفتد و در برابر يكه‌تازي‌هاي اين دولت ياغي بايستد، چرا‌كه اين دولت منطق سرش نمي‌شود.

وي همچنين خطاب به آمريكا تصريح كرد: شما بيش از 30 سال است كه تهديد مي‌كنيد و گوش مردم ايران نيز از تهديدهاي شما پر است، اما به اين تهديدها اعتنايي نكرده‌اند و شما نيز هيچ غلطي نتوانستيد بكنيد و نخواهيد توانست.

 

وي خطاب به آمريكا با بيان اين‌كه شما يك بار در دوره هشت سال دفاع مقدس ملت ايران را آموزده‌ا‌يد، گفت: ملت ايران نشان داده زماني كه پاي دين، شرف، ناموس و ميهن اسلاميش به ميان آيد آنچنان برخوردي با متجاوزان مي‌كند كه مايه عبرت براي ديگران باشد پس اين ملت را تهديد نكنيد و با زبان تهديد با اين ملت شجاع سخن نگوييد كه عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد. يعني ملت ما با تهديدهاي شما اتحادتش بيشتر مي‌شود.

 

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه بيش از 30 سال پيش امام (ره) فرمودند انقلابمان را به جهان صادر مي‌كنيم، گفت: مقصود اين نبوده كه به جهان سلاح مي‌فرستيم، بلكه اين معنا كه فرهنگ‌مان را صادر مي‌كنيم، در نظر بوده است كه اين فرهنگ امروز به جهان صادر شده و مقاومت 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه نشان دهنده صدور فرهنگ انقلاب است، پس به دولت‌هاي استكباري نگاه نكنيد؛ چرا كه به شكر خدا دوستداران اين انقلاب بسيار هستند و اگر آمريكا بخواهد ديوانگي كند به فضل خدا دوستداران انقلاب در سرتاسر جهان تمامي منافع آمريكا را به خطر خواهند انداخت.

 

امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: تهديدات را بارها شنيده‌ايم پس مطمئن باشيد اگر بخواهيد ديوانگي بكنيد، باتلاقي برايتان درست مي‌شود كه نخواهيد توانست بيرون بياييد، چرا كه بازي با ايران بازي با دم شير است.

 

وي همچنين در مورد مسائل داخلي به بيانات دو هفته گذشته مقام معظم رهبري و رهنمودهاي كارگشاي ايشان اشاره كرد و گفت: مهمترين موضوع نامگذاري سال به عنوان همت مضاعف و كار مضاعف است كه اين نامگذاري‌ها از ابتكارات مقام معظم رهبري در راستاي جهت‌گيري‌هاي ساليانه است كه دستگاه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي بايد خود را با آن همراه كنند، چرا كه اين انتخاب دقيق، كارشناسانه و گوياي نياز كشور براي پيشرفت است.

 

خاتمي با بيان اين‌كه دو مفهوم كار مضاعف و همت مضاعف مفاهيم مبهمي نيستند، اظهار كرد: اين مفاهيم نياز به برگزاري سمينار، نشست و همايش ندارند تا ببينيم مفهوم همت مضاعف و كار مضاعف چيست و برگزاري همايش در اين راستا اسراف است، بلكه آنچه انتظار است تحقق همت و كار مضاعف در عرصه‌هاي مختلف اجرايي است.

 

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين‌كه همت مضاعف در عرصه فرهنگي به اين معنا است كه فرهنگ ديني توسط دستگاه‌هاي فرهنگي مثل وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالي و ... به لايحه‌هاي مختلف اجتماعي انتقال داده شود، گفت: فرهنگ ديني فرهنگ زندگي و فرهنگ حيات است.

 

وي با بيان اين‌كه همت و كار مضاعف در عرصه فرهنگ و آموزش اين است كه در اين عرصه درجا نزنيم و به فكر تحول باشيم، گفت: همت مضاعف در عرصه سياسي اين است كه سياسيون ما اين حقيقت را به مسند بنشانند كه مي‌شود اختلاف سليقه داشت و متحد بود.

 

وي با تاكيد بر اين‌كه اختلاف سليقه يك بحران نيست، بلكه فرصت است، با بيان سخني از امير المومنين علي (ع) گفت: بايد مراقب بود اختلاف سليقه تبديل به تفرقه نشود و بايد منطق‌مدار و حق‌محور باشيم يعني از سوي هر كسي حرفي زده شد، اگر حرف حقي بود آن را بپذيريم.

 

امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: اگر مي‌خواهيم اختلاف سليقه به تفرقه نينجامد، نبايد برخورد اهانت‌آميز داشته باشيم، چرا كه در منطق نرم درست اين است كه ماقال را نقد كنيم و نه منقال را، چرا كه اين موضوع تفرقه ايجاد مي‌كند، پس اگر مي‌خواهيم اختلاف سليقه به تفرقه نينجامد نياز به فصل‌الخطاب داريم و حريم فصل‌الخطاب در قانون اساسي ما ولايت فقيه است كه بايد حفظ شود،‌ پس اگر التزام عملي به ولايت فقيه وجود داشته باشد، اختلاف سليقه منجر به تفرقه نخواهد شد.

 

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري در ادامه با تاكيد بر اين‌كه در عرصه سياست خارجي بايد سياست‌مان فعال باشد و نه انفعالي، گفت: نبايد بنشينيم تا آنها برايمان مساله درست كنند، بلكه ما خود بايد مسائل مصلحت جهاني را مطرح كنيم و نگذاريم آنها مسائل حاشيه‌اي را مطرح كنند، چرا كه امروز مسئله اصلي جهان فلسطين است و شاهديم كه توسط رژيم صهيونيستي اشغال شده است؛ اما اين موضوع مورد غفلت جهان اسلام قرار گرفته در حاليكه فلسفه‌ي تشكيل سازمان كنفرانس اسلامي حمايت از فلسطين بوده است؛ اما مي‌بينيم بيش از يك سال از جنگ غزه گذشته و هنوز در محاصره هستند.

 

وي با بيان اين‌كه در عرصه داخلي نيز بايد مواظب باشيم مسائل فرعي را براي ما مطرح نكنند، گفت: مسئله اصلي حفظ نظام اسلامي با هويت اسلامي و با محوريت دين، اسلام، عدالت، مستضعف‌نوازي و استكبارستيزي است كه بايد حفظ شود.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اين‌كه در عرصه صنعتي همت مضاعف اين است كه به سمت صنعت خودكفا رويم و صادرات را زياد كرده و كيفيت را بالا ببريم،‌گفت: طرح هدفمند كردن يارانه‌ها يك آرمان محسوب مي‌شود و دولت و مجلس مي‌خواهند اين آرمان صورت بگيرد و همت مضاعف نيز در اين عرصه اين است كه دولت و مجلس با هم تعامل داشته باشند تا با كمترين آسيب اين امر مهم كه همه آن را قبول دارند و يك امر ارزشمند است صورت بگيرد.

آيت‌الله خاتمي همت مضاعف بدون كار مضاعف را بلند‌ پروازي و كار مضاعف بدون همت مضاعف را درجا زدن و در خود تنيدن توصيف كرد.

 آيت الله سيد احمد خاتمي، در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران نيز در سخناني اظهارداشت: بايد به هنگام معصيت به ياد خدا بود. معصيت ميدان واقعي جنگ است، جنگي كه آن را پيامبر (ص) جهاد اكبر دانست و ايستادگي در برابر اين دشمن لجوج ذكر الله و ياد خداوند بودن را مي طلبد.

 وي با بيان اين كه ذكر الله به اين معنا است كه در هر عرصه اي در مساله حلال و حرام بايد به ياد خدا بود ، گفت: صحبت اين است چه كنيم كه به هنگام معصيت به ياد خداوند باشيم.

 وي ادامه داد: نسخه اول اين است كه خودمان را همواره در محضر خداوند ببينيم و باور كنيم كه خداوند آگاه به اعمال ماست و اعمال ما را مي بيند.

 خطيب نماز جمعه امرزو تهران با بيان اين كه يكي از صفات خداوند كه روي آن تاكيد ويژه اي شده است مساله علم خداوند است گفت: خداوند عالم به انسان در هر عرصه اي است. خداوند به تمام كارهاي انسان آگاهي دارد و هيچ كدام از نظر خداوند پنهان نمي ماند.

 وي نسخه دوم در اين ارتباط را اين عنوان كرد كه باور كنيم كه اعمال ما مي ماند و از بين رفتني نيست.

 خاتمي هم چنين گفت: بايد باور داشته باشيم گناهي كه انجام مي دهيم فقط مجازات اخروي ندارد و مجازات اين جهان را نيز به همراه خواهد داشت.

 

 

نظر شما