يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۳۱۳۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
یک کارشناس روانشناسی در مدرسه 15 خرداد حکیمیه می‌گوید: بلوغ بیش از هر چیز، یک تجربه فردی است. این خود نوجوان است که باید به نحوی مطلوب از این دوران پرهیجان به سلامت عبور کند. در این میان، والدین، معلمین، کارشناسان و مشاوران می‌توانند همراهان و راهنمایان خوبی باشند و گذر سلامت از این مرحله را آسان کنند.
بلوغ یک تجربه فردی است / شگفت‌زده نشوید و نوجوانان را درک کنیدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مهری رادفر، کارشناس ارشد روانشناسی بازی و خلاقیت کودکان در نشستی که در مدرسه ‌... درباره بلوغ در نوجوانی که از سوی مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه  برگزار شده بود، در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: در دوران زندگي انسان، نوجوانی از اهميت خاصی برخوردار است و شايد مهم ترين دليل آن پيدايش بلوغ در اين مرحله باشد. در اين دوره از زندگی، استعدادهای مهمی که در سرشت انسان به وديعه نهاده شده شکفته می‌شود و تحولات بسياری در جسم و روان و افکار و انديشه فرد ايجاد شده و زمينه کمالات و انجام مسئوليت‌های فردی و اجتماعی فراهم می‌گردد.
وی تاکید کرد: نوجوانی برزخی ميان کودکی و بزرگسالی است. آغاز دوران نوجوانی و بخصوص بلوغ برای فرد غرورآفرين و در عين حال دلهره‌آور است. بلوغ کمال طبيعی انسان و دوره شور و شوق و تجدد و تشخص است.
او با بیان اینکه بلوغ مرحله‌ای از رشد انسان است که در اثر بيداری غدد غريزی و فعال شدن آن دگرگونی‌های ويژه‌ای در شخص پديد می‌آيد که با يک سری علائم و تظاهرات جسمانی و روانی توأم است، درباره انواع بلوغ گفت: بلوغ جنسی، مرحله‌ای از نمو بدن است که در آن تمام صفات جنسی فرعی رشد کامل نموده و پسر یا دختر از این به بعد مرد و زن نامیده می‌شوند.
رادفر ادامه داد: بلوغ جسمی از دیگر انواع بلوغ در فرد است. منظور از بلوغ جسمی رشد و تکامل اعضای بدن است که طی آن رشد استخوان و سایر اندام‌ها به مرز نهایی خود می‌رسد. بلوغ روانی نیز نوعی تکامل روحی است که قدرت تشخیص مسائل زندگی را به انسان می‌دهد ، در این حالت فرد قبول مسئولیت‌هاای اجتماعی و قدرت رویارویی با مشکلات پیچیده را پیدا می‌کند.
این کارشناس روانشناسی افزود: بلوغ شرعی نیز به معنای رسیدن به سن تکلیف است که باعث وجوب انجام تکالیف دینی و لزوم احتراز از محرومات برای انسان بالغ می‌شود.
وی تاکید کرد: در طول دوره بلوغ تغییرات جسمی و روانی به آرامی ظاهر می‌شوند. زمان شروع این دوره برای دختران معمولا بین 8 تا 13 سالگی و برای پسران بین 9 تا 14 سالگی خواهد بود. ممکن است تغییرات ناشی از این دوره در تمام مدت زمان نوجوانی ادامه‌دار باشد. نمونه‌های زیادی وجود داشته که دختران و پسران تا سن 20 سالگی درگیر تغییرات ناشی از بلوغ بودند.

رادفر درباره بلوغ پسران و تفاوت آن با دختران اظهار کرد: شروع بلوغ پسران یک یا دو سال دیرتر از دختران خواهد بود. آن‌ها معمولا از سن 9 تا 14 سالگی دوره گذر از کودکی به بزرگسالی را آغاز می‌کنند. بلوغ پسران با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است که به دلیل ترشح هورمون‌ها ایجاد میشوند. 9 تا 14 سالگی را مهمترین بازه زمانی رشد در پسران می‌دانند که ممکن است برای بسیاری از خانواده‌ها چالش برانگیز باشد.
وی ادامه داد: پسرها در دوره گذر از کودکی به بزرگسالی ممکن است با تغییرات عاطفی مواجه شوند. اما عدم ایجاد تغییرات در احساسات بسیاری از آن‌ها هم امکان‌پذیر است. در اکثر موارد به دلیل ترشح زیاد تستوسترون و همین‌طور فشارهای اجتماعی با خلق‌وخوی پرخاشگرانه و طغیان عواطف روبه‌رو می‌شوند که در نهایت منجر به اختلافات خانوادگی خواهد شد.

رادفر با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها وقتی فرزندشان وارد دوره بلوغ می‌شود از هیجانات کاذب آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند، اظهار کرد: والدین فراموش می‌کنند که خودشان هم روزی این مراحل را طی کرده‌اند و به دلیل نقش مهم این دوره در سلامت جسمی، روانی و روحی افراد باید به آن توجه زیادی کنند.

وی عنوان کرد: بلوغ جنسی یکی از مراحل اصلی زندگی هر انسانی است که باید به خوبی سپری شود. در این دوره علاوه بر تغییرات جسمی نوجوانان با مشکلات عاطفی و همچنین تغییرات فردی رو‌به‌رو خواهند شد. این تغییرات می‌تواند باعث پرخاشگری و تصمیم‌گیری نادرست در آن‌ها شود و همین موضوع دلیل کافی برای مخالفت با والدین و ناامید کردن آن‌ها است. در این دوره توصیه می‌شود والدین نوجوانان خود را درک کنند و در صورت ایجاد مشکل به یک روانشناس نوجوان مراجعه کنند.
مهری رادفر در پایان صحبت‌های خود گفت: بلوغ بیش از هر چیز، یک تجربه فردی است. این خود نوجوان است که باید به نحوی مطلوب از این دوران پرهیجان به سلامت عبور کند. در این میان، والدین، معلمین، کارشناسان و مشاوران می‌توانند همراهان و راهنمایان خوبی باشند و گذر سلامت از این مرحله را آسان کنند.

نظر شما