دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۳۱۵۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
فرزندانی که پدر و مادرشان خوش اخلاق هستند، نسبت به والدین خود دل نرم و مهربانی دارند همین دل نرم است که موجب می‌شود تأثیرپذیری فرزند از پدر و مادر به اوج برسد.
نگاهی به کتاب «خارهای گل شده و گل‌های خار شده»/ شاه‌کلید والدین برای داشتن رابطه محکم با فرزندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مجموعه کتاب‌های «منِ دیگرِ ما» تلاش می‌کند با تکیه بر مبانی دینی، مهارت های تربیت فرزند در دنیای امروز را با قلمی ساده و روان به پدران و مادران آموزش دهد. این مجموعه کتاب‌ها که به قلم جذاب و دلنشین محسن عباسی ولدی نوشته شده است، تاکنون بارها تجدید چاپ شده و علاقه‌مندان برای دانستن هر چه بهتر درباره تربیت فرزند کتاب‌های این نویسنده را بسیار خواندنی و گرانبها یافته‌اند.

به نقل از تسنیم ،نویسنده در این جلد از کتاب یعنی «خارهای گل شده و گل‌های خار شده» به سراغ «گزاره‌های رفتاری» رفته است. گزاره‌های رفتاری در تربیت را می‌توان در دو گزاره اصلی خلاصه کرد: محبت و احترام. در این کتاب به بحث «محبت» پرداخته شده است و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است: محبت و ضرورت آن، آثار محبت، چرا محبت نمی‌کنیم؟ دلایل عدم تأثیر محبت و شیوه‌های ابراز محبت.

   
این جلد شامل پنج بخش با عناوین: «محبت؛ هوای نفس کشیدن تربیت است» ، «از محبت خارها گل می‌شود» ، «خودمان را معاینه کنیم» ، «کشتن و درو نکردن» و «این رودها به دریا می‌ریزد» است. ضمیمه ادبی این کتاب نیز «کویر سوخته‌ای که برای کودکم ساخته‌ام» نام دارد.

نویسنده در این کتاب مانند کتاب پیشین به تشریح رفتارهای غلط والدین با فرزندانشان و نتیجه‌هایی که از این رفتارها می‌گیرند پرداخته و سعی کرده در این کتاب به نقش بی‌نظیر محبت در تربیت فرزندان بپردازد. او در این کتاب شرح داده است که چگونه پیامبر مهربانی‌ها بر خشن‌ترین مردم‌ها مبعوث شد و تنها با همین مهربانی توانست مردمی را که دختران خود را زنده به گور می‌کردند یا مردمانی که حتی بهشت را هم برای جنگ می‌خواستند، به دین اسلام جلب و گرد خود جمع کند.

نویسنده در این کتاب هم با داستان‌های متعدد رفتارهای اشتباه والدین با بچه‌هایشان را شرح داده و در کنارش در پاورقی رفتار درست و نوع برخورد صحیح را هم شرح داده است. او خیلی ریز و دقیق و جزئی به تک تک موضوعاتی پرداخته که باعث می‌شود والدین به بچه‌ها محبت نکنند یا پول و تامین امکانات را جایگزین محبت کنند. نویسنده به دلیل داشتن سابقه طولانی در ارائه مشاوره به والدین و بچه‌ها مثال‌ها و دلایل متعدد را بررسی کرده و با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده است.

کتاب , تربیت فرزند

این کتاب هم مانند کتاب‌های دیگر این نویسنده، تصویرپردازی‌های جذابی دارد که به انتقال مفهوم  نویسنده در کنار داستان‌ها و محتوای کتاب کمک می‌کند.

او در این کتاب شاه‌کلیدی به دست والدینی می‌دهد که این روزها نگران ارتباط با فرزندانشان هستند و از فضای تاییدآلوه جامعه یا رقیب‌های تربیتی می‌ترسند:

اگر می‌خواهید رابطه دوستی شما و فرزندتان همیشه مستحکم باشد و به این راحتی بنیان محبّت میان شما و فرزندتان نلرزد، با او خوش اخلاق باشید. فرزندانی که پدر و مادرشان خوش اخلاق هستند، نسبت به والدین خود دل نرم و مهربانی دارند، همین دل نرم است که موجب می‌شود تأثیرپذیری فرزند از پدر و مادر به اوج برسد؛ زیرا یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌ها در عرصۀ تربیت، آن است که فرزند نسبت به پدر و مادر موضع رفاقت داشته باشد نه رقابت. برخی از فرزندان زندگی با پدر و مادر را یک مسابقه می‌دانند که نباید از رقیبشان، یعنی پدر و مادر، عقب بیفتند اینها تأثیرپذیری چندانی از والدین خود ندارند. برخی هم به دلیل نوع رابطه‌ای که پدر و مادر با آنها برقرار کرده‌اند با پدر و مادرشان حس رفاقت و همدلی دارند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا رشته رفاقت میان آنان و والدین، محکم و پابرجا باشد. پدر یا مادر هنرمند کسی است که هیچ‌گاه از رشته دوستی میان خود و فرزندش غافل نباشد و هر روز نقشه‌ای نو برای مراقبت از این رشته و محکم‌تر کردن آن داشته باشد.

همچنین بخش مهمی از این کتاب درباره انواع محبت و نحوه استفاده از انواع محبت است. در اولین گزاره در مصادیق محبت رفتاری به خوشرویی می‌رسیم که نویسنده درباره‌اش نوشته است:

شما وقتی با کسی مواجه می‌شوید با قیافه‌ای که به خود می‌گیرید می‌توانید پیام‌های مختلفی به او بدهید. قیافه معمولی یعنی که من از دیدن تو حس خاصی نگرفتم . قیافه درهم یعنی آن من از دیدن تو به هم ریختم. قیافه بشاش یعنی من از دیدار خوشحال شدم .گاهی این خوشحالی به جهت کاری است که او می‌تواند برای شما انجام دهد. در این صورت، خوشحالی پیام دوستی ندارد؛ اما گاهی خوشحالی شما تنها به جهت دیدن کسی است که دوستش دارید بی آنکه از او توقع کاری را داشته باشید. این خوشرویی پیام محبت دارد.

انتشارات آیین فطرت مجموعه کتاب‌های من دیگر ما را در عناوین مختلف منتشر کرده است که به بیشتر دل‌مشغولی‌های والدین و مسائل پرکاربرد، روزمره و تازه تربیت فرزند پاسخ می‌دهد. برای تهیه این کتاب و دیگر کتاب‌های تربیتی این نشر به وبسایت این انتشارات مراجعه کنید.
نظر شما