سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۰
کد خبر: ۱۳۱۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۲
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت از آغاز اجراي طرح غربالگري بيماريابي و مراقبت از عوامل خطر بيماري‌هاي غيرواگير در 6 شهر بيش از يك ميليون نفر كشور شامل تهران، كرج، مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز خبر داد.

دكتر محمدمهدي گويا در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر"، از ديابت به عنوان يك بيماري مزمن و خاموش ياد كرد و گفت:متأسفانه حدود  7 درصد جمعيت كشور يا به اين بيماري مبتلا هستند و يا در آستانه ابتلا به آن قرار دارند و اين درحاليست كه اين بيماري بطور آهسته پيش مي‌رود و تا زماني كه عوارض آن بروز نيابد، فرد مبتلا متوجه آن نمي‌شود.

 

وي با بيان اين كه بيماري ديابت در مراحل پيشرفته هم بار اقتصادي سنگيني به خانواده و هم آزارهاي روحي و جسمي بر فرد مبتلا وارد مي‌كند، تصريح كرد: اين درحاليست كه با شناسايي و درمان بموقع اين بيماران و افراد در معرض خطر مي‌توان گام بزرگي در جهت ارتقا سلامت جامعه برداشت.

 

در همين حال معاون درمان وزير بهداشت نيز در مراسم افتتاح طرح غربالگري و مراقبت عوامل خطر بيماري‌هاي غيرواگير در شهرهاي بيش از يك ميليون نفر، اعلام كرد: اجراي اين طرح در شهرها، جمعيتي بيش از 12 ميليون نفر را پوشش مي‌‌دهد.

 

دكتر حسن امامي‌رضوي اذعان كرد كه در حال حاضر حدود 5 ميليون ديابتي در كشور تخمين زده مي‌شود، اما پيش‌بيني‌ها حاكي آنست كه تا 3 سال آينده، جمعيت ديابتي‌هاي كشور به 5/6 ميليون نفر افزايش يابد.

 

وي نسبت به گسترش بيماري‌هاي غيرواگير از جمله ديابت و فشار خون در شهرها هشدار داد و اعلام كرد: هم‌اكنون جمعيت دياليزي‌هاي كشور به 18 هزار نفر مي‌رسد، اما پيش‌بيني مي‌شود تا 5سال آينده، اين رقم به حدود 30 تا 40 هزار نفر برسد.

 

امامي‌رضوي با اشاره به مصوبات مجلس در زمينه ماليات برعوامل مخاطره‌آميز سلامت، گفت: علاوه بر اعتبارات حاصل از ماليات بر دخانيات، پيش از اين پيگيري‌هاي وزارت بهداشت براي تحقق ماليات بر نوشابه‌هاي گازدار اجرايي نمي‌شد، اما در سال گذشته رديف اعتباري متمركزي به اين امر اختصاص يافت و بر اساس آن برنامه مراقبت از بيماران ديابتي اجرايي شد.

 

به گفته وي، با توجه به كامل نبودن پوشش شبكه بهداشت و درمان در شهرها براي اجراي طرح غربالگري ديابت تصميم بر آنست كه ابتدا اين طرح از شهرهاي با جمعيت بيش از يك ميليون نفر شروع شود و برنامه پزشك خانواده كه از سطح پايين به سطح بالا حركت مي‌كند با اين برنامه پيوند خورد.

وي به افراد بالاي 30 سال توصيه كرد حداقل يك بار براي غربالگري ديابت به مراكز درماني مراجعه كنند.

نظر شما