دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
فاطمه بهلولی در نشست معرفی کتاب عنوان کرد: در کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» گرچه نویسنده در پرداخت به سیره و زندگی حضرت محمد(ص) به منابع تاریخی استناد کرده، اما بهره‌گیری وی از تخیل در پرداخت احوال روحی شخصیت‌های فرعی و توصیف مکان‌ها و اشیاء نیز به وضوح مشهود است.
«آنک آن یتیم نظر کرده» به لحنی شاعرانه سیره و زندگی پیامبر اسلام (ص) را روایت می‌کندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،فاطمه بهلولی در نشست معرفی کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده  (رمان زندگی پیامبر )» نوشته محمد رضا سرشار درباره این کتاب گفت: «آنک آن یتیم نظر کرده» به قلم محمدرضا سرشار، رمانی است پیرامون زندگی پیامبر اسلام (ص) که بخش اول آن، با رویای عبدالمطلب شروع می‌شود و به او الهام می‌شود که چاه زمزم را حفر کند. او محل حفاری را در نزدیکی مکه که در خوابش به آن اشاره شده بود، پیدا می‌کند. قریش با حفر چاه مخالف هستند و از عبدالمطلب می‌خواهند که از این کار خودداری کند.


وی ادامه داد: آنها در نهایت به توافق می‌رسند که نزد یک روحانی بروند و حکم او را بپذیرند. روحانی در حومه مکه زندگی می‌کند و چند نفر از اهالی قریش همراه با عبدالمطلب نزد او می‌روند. آنها در راه گم می‌شوند و در مخمصه وحشتناکی گرفتار می‌شوند، بنابراین به عبدالمطلب اجازه می‌دهند که چاه را حفر کند.
این کارشناس ادبی افزود: عبدالمطلب در حین حفر چاه، گنجی را پیدا می‌کند. عرق از منافذ بدنش مانند رگه‌هایی ریز جاری می‌شود و در این هنگام، نفس او به شماره افتاده و احساس می‌کند هوایی برای نفس کشیدن وجود ندارد. او سعی می‌کند بلند شود و خود را بیرون بکشد. لیک، دست‌ها و پاهایش توان یاری دادن به او را ندارند. او نمی‌تواند کاری انجام دهد و فروپاشیده، دندان‌هایش را به هم فشار می‌دهد و فریادهایش را فرو می‌خورد.

او درباره انگیزه نگارش این اثر از نگاه نویسنده آن بیان کرد: نویسنده درباره انگیزه خود برای نوشتن این اثر گفته است:«فکر نوشتن از سرزمین نور از سال 1359 در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می‌دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبر (ص) برای نوجوانان ما منتشر نشده است. دوم اینکه می‌دانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه خواننده نوجوانان این اثر نسبت به دین‌شان یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد. ضمن آن که زندگی پیامبر ما آنقدر دلنشین و پرکشش است که جدا از جنبه الهی و دینی آن، به خودی خود، می‌تواند موضوع یک داستان بسیار جذاب و پرهیجان باشد. به شرط آنکه این موضوع، در دست یک نویسنده، به معنی درست کلمه، قرار بگیرد. و البته، طمعِ بردن ثواب و اجر آخرتی نیز، در این کار بی‌تاثیر نبود».

وی با بیان اینکه این کتاب حاصل تحقیقات محمدرضا سرشار در متون معتبر تاریخی مرتبط با زندگی و سیره پیامبر ‌اسلام (ص)، در قالب داستانی و به لحنی شاعرانه است افزود: در کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» گرچه نویسنده در پرداخت به سیره و زندگی حضرت محمد(ص) به منابع تاریخی استناد کرده، اما بهره‌گیری وی از تخیل در پرداخت احوال روحی شخصیت‌های فرعی و توصیف مکان‌ها و اشیاء نیز به وضوح مشهود است.
این کارشناس ادبی یادآور شد: «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح‌های جمعه، از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می‌شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند.
فاطمه بهلولی ادامه داد: این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره‌های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می‌توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه‌های قرآنی، پیامبران و ائمه» برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه، با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد.

نظر شما