يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۹
کد خبر: ۱۳۴۱۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
در چهارمین نشست روان‌شناسی خانواده پایدار انواع خودشیفتگی در مبحث طرحواره‌ها با حضور دکتر عبدالرضا افزود در فرهنگسرای فردوس بررسی شد.

انواع خودشیفتگی در مبحث طرحواره‌ها در خانواده پایدار بررسی شدبه گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5؛ در چهارمین نشست روان‌شناسی خانوادۀ پایدار از سری نشست‌های طرحواره‌ها، موضوع ذهنیت‌ها با پرداختن با مبحث خودشیفتگی روز چهارشنبه، یکم شهریور 1402 در فرهنگسرای فردوس تبیین و بررسی شد.

در این نشست که با هدف توسعه و ارتقای سلامت اجتماعی برگزار شد، دکتر عبدالرضا افزود، مشاور و روان‌شناس خانواده، در ادامۀ سلسله‌نشستهای روان‌شناسی خانواده در فرهنگسرای فردوس و مبحث طرحواره‌ها، پس از طرح مبانی و نیازهای بنیادین در جلسات اول و دوم، به تبیین بحث خودشیفتگی در موضوع «ذهنیت‌ها» پرداخت.

به گفتۀ دکتر افزود، «طرحواره» در علم روان‌شناسی شناختی، به زمینۀ گسترده‌ای از واقعیتها یا تجربیات گفته می‌شود که به طور مداوم در گذشتۀ افراد پیرامون خود، دیگران و دنیا شکل می‌گیرد. این اطلاعات به مرور پیرامون یک موضوع دسته‌بندی می‌شوند و تشکیل طرحواره می‌دهند. طرحواره‌ها بسته به نوع دلبستگی ایمن یا مختل، به دو دستۀ سازگار و ناسازگار تقسیم می‌شوند. طرحوارۀ ناسازگار، نشان از یک نیاز برآورده نشده دارد و وقتی فعال می‌شود و فرد برای رفع آن از سبک مقابله‌ای استفاده می‌کند، «ذهنیت» شکل می‌گیرد که در چهار گروه اصلی: کودکانه، مقابله‌ای ناکارامد، والد ناکارامد و بزرگسال سالم تقسیم می‌شوند.

دکتر افزود پس از بیان خلاصه‌ای از جلسات گذشته، با تقسیم خودشیفتگی به انواع پنهان، بدن‌گرا و شخصیت‌گرا، و بیان ویژگی‌های هر کدام، به بحث خودشیفتگی در ذهنیت کودک رها شده خودبزرگ‌منشی و خود آرام‌باشی بی‌تفاوت پرداخت و با بیان ویژگی‌های اشخاص مبتلا و نحوۀ شناخت این تلۀ زندگی، به معرفی انواع و دلایل ایجاد آن و سپس به راههای درمان و مقابله با آن پرداخت.

این برنامه، یکصد و سی و ششمین نشست از مجموعه نشستهای خانوادۀ پایدار و چهارمین جلسه از مبحث «طرحواره‌ها» بود که با استقبال و تعامل خوب مخاطبان همراه شد و به ابهامات و پرسشهای آنان توسط کارشناس برنامه پاسخ داده شد.

در این برنامه که به صورت یک هفته در میان، روزهای چهارشنبه از ساعت 10 تا 12 برگزار می‌شود، علاقه‌مندان برای حضور می‌توانند به فرهنگسرای فردوس، واقع در فلکۀ دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر به نشانی ferdos.farhangsara در شبکه‌های اجتماعی مراجعه فرمایید یا با شماره تلفن 44058900 تماس بگیرید.


نظر شما