يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۵
کد خبر: ۱۳۴۵۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
درنشست بچه های رستا فرهنگسرای اشراق عنوان شد
فاطمه کاظمی در سلسه نشست‌های «بچه‌های رستا» عنوان کرد: تنها مثبت‌اندیشی لازمه کار نیست بلکه مولفه‌های دیگر از بازخوردهای مثبت‌اندیشی داشتن روان سالم امید به زندگی و داشتن هدف می‌باشد. فرد خوشبین فرد ساده لوح نیست که جهان را بی‌نقص و بدون هیچ مشکلی بداند و در فضای هذیان زده ذهنی باشد بلکه فرد خوشبین فردی است که می‌داند در دنیا نقایص و بدی‌های زیادی وجود دارد ولی تاکیدش روی بخش خوش و سالم زندگی است.
فاطمه کاظمی: خوش‌بینی مترادف با ساده‌لوحی نیست / افراد خوشبین نسبت به انتظاراتی که از زندگی دارند آگاه هستند
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگو محور «بچه‌های رستا» ویژه نوجوانان در فرهنگسرای اشراق برگزار شد. در این ویژه برنامه که با شعار «فرداها ساختنی است» برگزار شد، موضوع «اطمینان خاطر از آینده در حوزه تحصیل، شغل و آینده نگری مثبت» با حضور جمعی از نوجوانان و فاطمه کاظمی کارشناس ارشد روانشناسی، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت. 

کاظمی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: مثبت اندیشی از رویکردهای ذهنی و عاطفی است که می‌تواند در کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیر خود را بگذارد. در زندگی هر انسانی اتفاقات مختلفی می‌افتد که هر کدام از آنها می‌تواند تلخ و شیرین باشد و کسانی که مثبت‌اندیش هستند در پی اتفاقات تلخ نیز به دنبال نقاط مثبت و روشن هستند و از هر موقعیتی برای پیشرفت و موفقیت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه مثبت‌اندیشی مقدمه موفقیت و کامیابی را فراهم می‌کند اظهار کرد: تنها مثبت‌اندیشی لازمه کار نیست بلکه مولفه‌های دیگر از بازخوردهای مثبت‌اندیشی داشتن روان سالم امید به زندگی و داشتن هدف می‌باشد. فرد خوشبین فرد ساده لوح نیست که جهان را بی‌نقص و بدون هیچ مشکلی بداند و در فضای هذیان زده ذهنی باشد بلکه فرد خوشبین فردی است که می‌داند در دنیا نقایص و بدی‌های زیادی وجود دارد ولی تاکیدش روی بخش خوش و سالم زندگی است.
این کارشناس روانشناسی ضمن تاکید بر اینکه مثبت اندیشی اثرات بسیار خوبی بر زندگی و بر بدن دارد عنوان کرد: با توجه به اینکه ذهن قدرت بالایی دارد هر غیر ممکن را ممکن می‌سازد مثبت‌اندیشی می‌تواند زمینه‌ اتفاقات مثبت را در زندگی فراهم کند. وجود آرامش و اطمینان خاطر از زندگی، تمرکز بیشتر و بهتر بر روی موفقیت‌ها، تمرکز بر روی داشتن هدف‌های واقع بینانه و تلاش برای رسیدن به آنها و داشتن امید به زندگی و امید به آینده بهتر با خود به همراه دارد.
کاظمی ادامه داد: افراد خوشبین نسبت به انتظاراتی که از زندگی دارند آگاه هستند، روابط اجتماعی بیشتری دارند در فعالیت‌های لذت‌بخش شرکت می‌کنند، نقاط قوت و ضعف خودشان را می‌شناسند و معنای زندگی و مفهوم زندگی را درک کرده‌اند. بعضاً دیده شده که وقتی از افراد می‌پرسیم چرا کار می‌کنید یا درس می‌خوانید؛ در جواب می‌گویند برای رسیدن به فردایی بهتر و آینده زیبا اما وقتی می‌پرسیم این آینده زیبا و بهتر چه ویژگی‌هایی دارد جوابی ندارند چون تصویری واضح و شفاف از آن اهدافشان و خواسته خودشان  ندارند و آرزویی که بدون شفافیت باشه یک کابوس است.
این نویسنده و پژوهشکر حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: خیلی از افراد فکر می‌کنند علت همه مسائل و ناکامی‌هایشان به خاطر دیگران و جهان اطرافشان هست در صورتی که اینطور نیست، هر مسئله‌ای از خود ما و ذهن ما شروع می‌شود و به جای توقع از دیگران باید از خودمان متوقع باشیم. داشتن هدف می‌تواند برای رسیدن به آینده شغلی و زندگی بهتر موثر باشد. هدف‌گذاری باعث میشود در زندگی مسیر مشخص را طی کنیم.
وی اضافه کرد: هدف داشتن در زندگی مهمترین اصل است و کسانی که هدف ندارند نمی‌دانند کجا می‌خواهند بروند و کسی که نمی‌داند کجا می‌خواهد برود اصلا جایی نمی‌رود. گر می‌دانید در زندگی چه چیزهایی را دوست دارید و دلتان چه چیزی را می‌خواهد داشته باشد یعنی هدف دارید. هدف مانند یک قطب نماست که جهت را نشان می‌دهد اما به جای تو حرکت نمی‌کند. برای رسیدن به هدف تنها اراده، تلاش مقاومت و تعهد کافی نیست بلکه این‌ها ملزومات هدف هستند نه راه برای رسیدن به هدف.

کاظمی تصریح کرد: برای رسیدن به هدف باید آن عادتی را که ما را به سمت آن هدف می‌برد در خودمان ایجاد کنیم. ما هر سال هدف می‌نویسیم اما اوضاع دوباره مثل سال قبل می‌شود چون شخصیت ما همان شخصیت است و تغییری در آن ایجاد نشده است. کسی که عادت دارد همیشه قبل از خواب شکرگزاری کند یا کسی که در طول روز زمانی را به مطالعه می‌پردازد یعنی به سمت آگاهی و احساس رضایت پیش می‌رود.
این کارشناس روانشناسی درباره اهمیت شغل و رفع نگرانی‌های آن در سنین نوجوانی اظهار کرد: اشتباه نسل‌های گذشته این بود که تمام تمرکز خود را فقط بر روی تحصیلات گذاشته بودند و توجهی به تقویت مهارت و یادگیری کسب و کار در سنین نوجوانی نداشتند. متاسفانه سیستم آموزشی ما هم برخلاف کشورهای پیشرفته  بسیار تاثیرگذار بوده و مطلبی در این مورد به ما یاد نداده است. مطمئن باشید که اگر در کنار تحصیل، مهارت‌های کسب و کاری را یاد نگیرید، در آینده، بزرگ‌ترین حسرت و پشیمانی نصیب شما خواهد شد.

فاطمه کاظمی خاطرنشان کرد: به خاطر داشته باشید که شما در سنین نوجوانی، در ابتدای مسیر اجتماعی شدن قرار دارید و هنوز فرصت کافی برای کسب و کار وجود دارد. شما به عنوان یک نوجوان پتانسیل بی‌نهایتی دارید. پیشنهاد می‌دهیم که فقط به فکر کسب درآمد نباشید؛ در عوض به این فکر کنید که واقعاً به چه حوزه‌‌ای علاقه دارید و از همان حوزه کار را شروع کنید. هر چند که هر کاری که انجام دهید تجربه‌های منحصر به فرد خود را برایتان به همراه دارد، از روابط اجتماعی گرفته تا جدی گرفتن پروژه ها و …، اما همین کارهای به ظاهر ساده‌غی که در این سن انجام می‌دهید، می‌توانند سابقه کار بسیار ارزشمندی برای آینده کارتان باشند.

نظر شما