يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۳۶۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶
رئيس جمهور آمريکا پيش بيني کرد سازمان فضايي امريکا ناسا تا سال دو هزار و سي انسان را به مدار مريخ بفرستد و سالم به زمين باز گرداند. به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مرکزي خبر؛ باراک اوباما در سخنراني خود در مرکز فضايي کندي آمريکا ضمن اعلام قدرداني از تعدادي از فعالان عرصه فضايي اين کشور راهبرد جديد برنامه فضايي دولت آمريکا را تشريح کرد . رئيس جمهور آمريکا گفت ..

باراک اوباما تصريح کرد .. من امروز مي خواهم درباره فصل بعدي اين برنامه صحبت کنم .

 

چالش هاي فرا روي برنامه فضايي امريکا مختلف است ضرورتا اين برنامه با يک دهه گذشته فرق کرده است .

 

ما ديگر با هيچ دشمني رقابت نداريم ما ديگر براي يک هدف انفرادي همچون رسيدن به ماه رقابت نمي کنيم .اکنون برنامه فضايي که زماني رقابتي جهاني بود مدت ها است که به همکاري فضايي تبديل شده است. رئيس جمهور امريکا گفت ..من صد درصد به مأموريت ناسا و آينده آن متعهد هستم چون گسترش دادن توانايي هاي ما در فضا ، فراتر از تصورمان به جوامع ما خدمت خواهد کرد .

 

مي دانم که درباره برنامه هاي دولت من براي کاوش هاي فضايي سئوالاتي مطرح شد اين سئوالات در دوره گذار در ناسا مطرح شده اند چون شاتل فضايي بعد از تقريبا سي سال فعاليت به برنامه زمان بندي شده خود براي از رده خارج شدن نزديک مي شود .

 

قابل درک است که اين مسئله باعث نگران شدن کساني مي شود که نه تنها درباره اينده خود بلکه درباره اينده برنامه فضايي نگراني دارند. باراک اوباما افزود ..من مي دانم که در لايه زيرين اين نگراني ها نگراني عميق تري وجود دارد.

 

اين نگراني ريشه در ان دارد که عده اي در واشنگتن که بيشتر تحت تاثير مسائل سياسي بودند سالها ماموريت ناسا را ناديده گرفتند و کار افراد حرفه اي در ناسا را تضعيف کردند .ما اين مسئله را در بودجه ناسا شاهد بوديم بودجه ناسا با توجه به جريانات سياسي افزايش يا کاهش يافته است.همه اين مسائل بايد تغيير کند.

 

با راهبردي که امروز تشريح مي کنم اين تغيير صورت خواهد گرفت . رئيس جمهور امريکا تصريح کرد ..ما بودجه ناسا را در مدت پنج سال اينده شش ميليارد دلار افزايش خواهيم داد ، با اين افزايش بودجه کاوش هاي روباتيک منظومه شمسي ، کاوش درباره جوّ خورشيد ، ماموريت هاي جديد به مريخ و ديگر سيارات و ساخت تلسکوپ پيشرفته به جاي هابل تشديد خواهد شد.

 

ما بررسي هاي زميني خود را افزايش خواهيم داد تا به درک خود از اب و هوا و دنيا بيافزائيم .علم به ما کمک مي کند تا محيط زيست را براي نسل هاي اينده حفظ کنيم .

 

ما عمر ايستگاه فضايي بين المللي را احتمالا براي بيش از پنج سال افزايش خواهيم داد و ازاين ايستگاه براي هدف تعيين شده اش استفاده خواهيم کرد ، ما در اين ايستگاه تحقيقات پيشرفته اي خواهيم کرد که به زندگي روزمره مردم روي کره زمين کمک خواهد کرد و توانايي هاي فضايي ما را هم بهبود خواهد بخشيد . وي خاطر نشان کرد ..ما براي انکه راحت تر به ايستگاه فضايي بين المللي برسيم با شرکتهاي خصوصي همکاري خواهيم کرد .عده اي مي گويند کار با بخش خصوصي در عرصه فضايي خوب نيست اما من با اين گفته مخالفم چون واقعيت اين است که ناسا هميشه براي کمک به طراحي و ساخت فضاپيماهاي حامل انسان ها به فضا، به صنعت خصوصي وابسته بوده است .

 

ما بعد از دهه ها غفلت ، سرمايه گذاري در ساير فناوري ها را افزايش خواهيم داد تا فضانوردان سريعتر و به دفعات بيشتر و با هزينه کمتر به فضا سفر کنند.

 

با اين سرمايه گذاري ها چالش هاي علمي عرصه فضايي رفع خواهد شد چگونگي محافظت از فضانوردان در برابر تشعشعات فضايي در ماموريت هاي بلند مدت ، اختصاص منابع حيات براي فضانوردان در ماموريت هاي دور دست و تامين انرژي مورد نياز فضا پيماها در سفرهاي طولاني فضايي همه سئوالاتي هستند که ما مي توانيم به انها پاسخ دهيم و به انها پاسخ هم خواهيم داد . باراک اوباما گفت ..ما نه تنها مي خواهيم مسير قبلي فضايي امريکا را دنبال کنيم بلکه مي خواهيم به سمت اينده جهش کنيم .

 

ما خواستار پيشرفت هاي بزرگ هستيم تا ناسا متحول شود.

 

دنبال کردن راهبرد جديد فضايي نيازمند بازنگري در راهبرد قديمي است چون راهبرد قديمي به بسياري از هدف هاي تعيين شده خود نرسيد.

 

اين ارزيابي مختص من نيست بلکه هيئتي متشکل از کارشناسان محترم فرا حزبي چنين ارزيابي داشت.هيچ کس بيش از من به پرواز انسان در فضا و کاوش انسان درفضا متعهد نيست اما ما بايد اين کار را هوشمندانه انجام دهيم .

 

براساس طرح جديد ما سريعتر و بيشتر به فضا دسترسي داريم .

 

در طرح ما شمار فضانورداني که در دهه اينده به فضا مي روند بيشتر خواهد شد.

 

وي افزود ..

 

پيش بيني مي کنيم تا سال دو هزار و بيست و پنج فضا پيماي جديدي براي سفرهاي طولاني مدت طراحي شود و اجازه دهد ماموريت هاي سرنشين دار فراتر از فاصله زمين با ماه به عمق فضا صورت گيرد .

 

ما نخستين بار در تاريخ فضانوردان را به يک سيارک خواهيم فرستاد.

 

به اعتقاد من تا اواسط سال دو هزار و سي مي توانيم انسان را به مدار مريخ بفرستيم و سالم انها را به زمين باز گردانيم انتظار مي رود فرود انسان روي مريخ بعد از اين حرکت باشد . رئيس جمهور امريکا تصريح کرد ..کاوش در عمق فضا نيازمند توليد سيستم هاي پيش برنده پيشرفته است من ناسا را براي شکستن چنين موانعي به چالش مي کشم.

 

ما منابع را در اختيار ناسا قرار مي دهيم تا اين موانع را بردارد و مي دانم که ناسا مي تواند با نبوغ اين کار را بکند . مي دانم که عده اي معتقدند امريکا بايد ابتدا براي بازگشت مجدد انسان به سطح ماه تلاش کند اما بايد بگويم ما درگذشته به ماه رفتيم در فضا جا براي کاوش زياد است بايد هدف هاي بلند تري را پيش رو قرار داد.رهبري امريکا در فضا در قرن کنوني قويتر از قرن گذشته است .

نظر شما