يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۴
کد خبر: ۱۳۷۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
ما چه بخواهيم و چه نخواهيم تحت تاثير دنياي اينترنت قرار خواهيم گرفت. شايد بايد گفت ما هم جزء دنياي اينترنت هستيم. و مي‌توانيم در مناسبات اين دنياي تار عنکبوتي تاثير گذار باشيم. گسترش و همگاني شدن اينترنت در کشور روندي است که مي‌تواند به ساختن و قدرت بخشيدن کشورمان کمک کند.

روزي که دانشمندان آمريکايي در دوران جنگ سرد براي مقابله و تهديد حمله‌ي اتمي شوروي سابق پروژه‌اي را به نام ARPA براي ايجاد شبکه‌اي بين رايانه‌ها پيش مي‌بردند. هيچگاه تصور نمي‌کردند که اين پروژه نظامي تبديل به يکي از تاثيرگذار ترين ابداعات تاريخ بشر شود.

اينترنت اين مفهوم تازه از راه رسيده با رشدي فزاينده در طول بيست سال گذشته، برتمام زندگي انسان امروز سايه انداخته. و روز به روز دامنه‌ي تاثير گذاري خود را چه از نظر وسعت و جمعيت و چه از جهت عمق تاثير گذاري بيشتر و بيشتر مي‌کند.

مي‌توان گفت اينترنت همه‌ي مناسبات را تغيير داده است. و مفهومي جديد را وارد دنياي ما کرده است. روابط انساني(چت و اي ميل و آنلاين بودن)، آموزش(دانشجويان اينترنتي، پژوهش)، تجارت(تجارت اينترنتي و فروشگاه ها و خدمات اينترتي)، سياست(تبليغات و اطلاع رساني رسانه‌هاي خبري و دولت الکترونيک) و ...

گسترش اينترنت در ايران به شکلي متفاوت بوده است و شايد هميشه برخي در ايران با نوعي شک و بدبيني به اين پديده نگريسته‌اند. در سال 1371 براي اولين بار براي تبادل اي ميل در چند دانشگاه ايران اينترنت بر قرار مي‌گردد. و در سال بعد امکان دسترسي به وب مهيا مي‌شود. اولين وب سايت ايراني در سال 1373 راه اندازي مي‌شود و در همين سال روزنامه همشهري بر روي وب قرار مي‌گيرد و همچنين اولين شرکت خدماتي سرويس اينترنتي (ISP) فعاليت خود را آغاز مي‌کند.

شايد اگر امروز بخش بزرگي از خدمات غول‌هاي بزرگ نرم افزاري مانند مايکروسافت زير دستان مهندسان هندي قرار دارد به اين دليل باشد که رايانه به دور افتاده ترين و فقير ترين روستاهاي اين کشور نيز نفوذ کرده است.

به مناسبت پانزدهم مارچ امسال بيست و پنجمين سالگرد تاسيس دامنه .com آماري در شبکه اي بي سي نيوز نقل شده که شايد خواندنش به درک تاثير گذاري اينترنت در دنياي ما کمک کند.

اينترنت هم اکنون يک صنعت 1.5 تريلون دلاري است. 000 000 000 500 1

و تا سال 2020 به 4 تريلون دلار مي‌رسد.

هم اکنون بيش از 85 ميليون دامنه‌ي .com ثبت شده.

سال 1995 ، 18 ميليارد بازديد از .com در طول تمام سال صورت گرفته.

و امروز در سال 2010 ، 54 ميليارد بازديد به صورت روزانه !!!

و پيشبيني مي‌شود تا سال 2020 بازديدها 1000 برابر گردد!

در سال 1985 اولين دامنه ‌ي .com ثبت شده و در تمام طول سال تنها 5 دامنه‌ ديگر به ثبت رسيد(مجموعا 6 دامنه)

در سال 1995 ، صدو بيست هزار دامنه ثبت شده.

و امروز بيش از 85 ميليون دامنه‌ با پسوند .com

تا سال 2013 تعداد افراد انلاين به 2/2 ميليارد نفر خواهد رسيد.

و هر 5 سال تعداد وسيله‌هاي آنلاين دو برابر خواهد شد.

تا سال 2014 ، دي وي دي منسوخ خواهد شد و کاربران از تماشاي آنلاين و دانلود ديجيتالي استفاده خواهند کرد.

و يک نکته‌ي جالب انکه هم اکنون در يکي از سايت‌ها همسر يابي روزانه 236 ازدواج صورت مي‌گيرد!

روزانه 4 ميليارد کلاس آنلاين تشکيل مي‌شود.

تمام آمار ذکر شده نشان دهنده‌ي يک موضوع است اينترنت با سرعتي فزاينده در حال گسترش است. و شايد ما، دولت مردان و مردم ايران غير از نگاه کردن به چاه‌هاي نفت بتوانيم، نيم نگاهي هم به دنياي 4 تريلون دلاري اينترنت داشته باشيم.



                                                                                                                     کاميار ميرشاهي
نظر شما