يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۳۸۰۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
یازدهمین نشست گفت‌وگو محور «بچه‌های رستا» با حضور سهیلا فرزین(کارشناس روانشناسی) بـا محوریـت نقش شبکه‌های اجتماعی بر هویت نوجوانان روز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در مدرسه راه دانش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ این نشست با هدف شناخت و شناسایی استفاده از شبکه‌های مجازی تلفن همراه بر جنبه‌های هویت فرهنگی از جمله (زبان، مذهب، پوشش، رفتار اجتماعی و اخلاق نوجوان) و عوامل تاثیرگذار بر هویت جوانان در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به گفت‌وگو گذاشته شد همچنین نوجوانان در این نشست با بیان استدلال‌های خود و دوستانشان جنبه‌های مختلف این فضا را مورد بحث قرار دادند.

در این نشست کارشناس برنامه با طرح سوالات مختلفی همچون آیا فضای مجازی برای دختران تهدید بیشتر محسوب می‌شود یا برای پسران؟ آیا فضای مجازی بر اعتقادات و رفتار ما تاثیر می گذارد؟ دانش آموزان در بحث و گفتگوی چالشی شرکت کردند.

همچنین سهیلا فرزین درباره مخاطرات احتمالی که نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی در مواجهه با آن هستند از دانش آموزان سوالاتی پرسید که آنها در این باره پاسخ هایی چون شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به نفس و عزت نفس ما تاثیر منفی می‌گذارد، بعضی از این شبکه‌های مجازی برای ما تهدید محسوب می‌شود، آدم‌های دروغین در شبکه‌های مجازی زیاد هستند، بعضی وقت‌ها بعضی از لینک‌هایی که برای ما ارسال می‌شود بازکردن این لینک‌ها باعث ضرر و زیان مالی ما می‌شود.

سپس در ادامه کارشناس برنامه به طرح این سوال پرداخت که آیا شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی روی ارزش‌ها و اعتقادات تاثیر می‌گذارد و دانش‌آموزان پاسخ‌هایی چون اگر اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی داشته باشیم می‌توانیم مراقب خودمان در این فضاها باشیم، به نظر من روی خیلی‌ها می‌تواند تاثیر داشته باشد، بعضی وقت‌ها ما در شبکه‌های مجازی دچار تضاد می‌شویم و برای همین باید راه درست و نادرست را تشخیص دهیم.

سهیلا فرزین در پایان مباحث مطرح شده را اینگونه جمع بندی کرد: ما باید نسبت به هنجارها و ناهنجارهای جامعه آگاه باشیم و بدانیم در کشور ما و جامعه ما چه مسائلی به عنوان ناهنجار و نبایدها محسوب می شود و از آن اجتناب کنیم، هنجارهایی که ما باید رعایت کنیم از دل خانواده، اجتماع، مدرسه و خود انتخاب ما بیرون می آید، برای همین باید در ابتدا فریب فضای مجازی رو نخوریم، عزت نفس و اعتماد به نفس بالا باعث عدم تاثیرگذاری مخرب فضای مجازی می‌شود.

نظر شما