يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۳۹۶۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
تازه‌ترین نمایشگاه تاها بهبهانی برگزار شد؛
تازه‌ترین نمایشگاه تاها بهبهانی نقاش پیشکسوت با عنوان «سی مرغ به یاد سیمرغ» به رسم همیشگی‌اش پرنده‌ها را به آثار خود دعوت کرده است تا دوباره پرواز را به یاد ما آورد و اکنون با آثارش همسفر سیمرغ شویم.
هم‌پرواز با سیمرغبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه انفرادی تاها بهبهانی با عنوان «سی مرغ به یاد سیمرغ» در گالری آرت سنتر آغاز به کار کرد و تا سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد.

بهبهانی که قریب به ۴۰ سال است به پرندگان روی بوم نقاشی و فلزات مجسمه‌ها جان می‌بخشد، همواره در آثارش بنیان‌های فکری عرفانی و نیز خط مشی فلسفی خاص خود را پی گرفته است.

جلوه شاخص آثار تاها بهبهانی، پافشاری مستمر او بر نقشمایه‌های ثابت و منحصر به فرد است که کمتر ریشه در هنر دارد و بیشتر برآمده از ادبیات است.

تاها بهبهانی که در همه این ۴۰ سال فقط و فقط پرنده نقاشی کرده و مجسمه پرنده ساخته است، همواره در آثارش به فرم و محتوا چون دو بال یک پرنده نگریسته و سعی کرده است هر دوی آنها را در عین تازگی و پختگی، یکسان پیش ببرد. پرندگان تاها سمبلی از انسان امروز هستند و اگر قفلی بربال یا پا دارند، اما همیشه با صلابت و وقار ایستاده‌اند و تن به خواری نداده اند.

اسارت قرن‌ها نادانی‌های بشری اگرچه بعضی از آنها را به قفل آهنی تبدیل کرده است اما هنوز سودای پرواز تا ملکوت را دارند و این دریافتی است که همیشه مخاطبان از نگاه و فرم پرندگان او در می‌یابند.

او پرندگانش را با کالیگرافی، تایپوگرافی، رنگ و کمپوزسیون‌های گوناگون برروی بوم، تخته و کاغذ آفریده است.

هم‌پرواز با سیمرغ

صفاءالدین جهانبانی در بیانیه این نمایشگاه چنین نوشته است: پرنده در ادب و عرفان و اساطیر ایران جایگاه والایی دارد. گویی از میان جانداران دیگری که این حیاط خاکی را با ما سهیم هستند، تنها این گروه رشک آدمیزادگانند.

شاید آن شوق پرواز تا لایتناهی است که انسان تنگ‌جامه، بی‌حوصله در قفس خاکی و آتش گرفته از اشتیاق را به حسرت حال پرندگان می‌کشاند. کمتر گروهی می‌توان یافت که چون پرندگان شکل و حیات و معنای عرفانی و سرگذشت‌های اساطیری یافته‌باشند.

در قلمرو عرفان، پرنده رهرو است، مرید است، مراد است، مقصد و مقصود است. پرنده انسان است، انسان کامل، عنقاست، سیمرغ است و سیمرغ حقیقت کامله جهان و کاملترین وجود بشری است.

پرنده به برکت بال‌های خویش و انسان به یاری بال‌های اندیشه، مرزهای مجازی حقیقت را درهم می شکنند و پهنه‌های فراسوی حقیقت را در می‌نوردند و این به تعبیری دیگر قلمرو سورئالیسم است.

سیاره ما روز به روز کوچک‌تر و غم‌ها و سرگشتگی‌های ما روزبه‌روز بیشتر می‌شود و مصائب و دردهای جهانی به خانه‌های ما هم سرایت کرده‌است. انسان لابه‌لای چرخ‌دنده‌های آلودگی و حرص و فساد و دشمن‌خویی فشرده می‌شود و از جان شریف آدمیت فاصله می‌گیرد.

هم‌پرواز با سیمرغ

بهبهانی هنرمند پیشکسوت در بیش از ۵۰ دهه فعالیت حرفه ای هنری خود، موفق به تجربه هنرهای نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی صحنه، کارگردانی و تدریس بوده است.

آثار او را چهل و پنج کلکسیونر در آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، دبی، هلند و سوییس در طول این سالها خریداری و حفظ کرده اند.

بیش از پنجاه نمایشگاه فردی و جمعی در داخل و خارج ایران داشته و از سال ۱۳۵۰ آثار خود را با عنوان «پرندگان تاها» به نمایش گذاشته است.

گالری آرت سنتر واقع در تهران، بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان میزبان علاقه‌مندان هنر است.

منبع: ایرنا
نظر شما