يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۳۹۶۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
شانزدهمین برنامه‌ی «عصرانه با کتاب» کتابخانه فردوس، با خوانش و بررسی داستان کوتاهی از ژان پل سارتر با عنوان «دیوار» برگزار می‌شود.
ژان پل سارتر با داستان کوتاه «دیوار» در عصرانه با کتاب فرهنگسرای فردوسبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ شانزدهمین نشست برنامه‌ی «عصرانه با کتاب»، از ساعت ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، با خوانش و بررسی داستان کوتاه «دیوار» اثر ژان پل سارتر برگزار خواهد شد.

ژان پل شارل ایمار سارْتْرْ، زاده‌ی ۱۹۰۵، فیلسوف، اگزیستانسیالیست، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و منتقد فرانسوی بود. او پس از اتمام تحصیلات در دبیرستان، به تدریس فلسفه پرداخت. پس از مدتی تصمیم گرفت که برای کامل شدن تحقیقاتش در زمینه‌ی فلسفه‌ی پدیدارشناسی هوسرل راهی آلمان شود. سارتر به آزادی بنیادی انسان معتقد بود و باور داشت که «انسان محکوم به آزادی است». سال ۱۹۶۴ جایزه‌ی ادبی نوبل به سارتر تعلق گرفت، ولی او از پذیرفتن این جایزه خودداری کرد. سارتر سال ۱۹۸۰ در سن ۷۵ سالگی از دنیا رفت.

«تهوع»، «سن عقل» و «عذاب روح» از رمانها و «دوزخ»، «دستهای آلوده»، «مرده‌های بی کفن و دفن» و «شیطان و خدا»، تعدادی از نمایشنامه‌های مشهور سارتر هستند. «جنگ شکر در کوبا» نیز سفرنامه بسیار مشهور اوست. اما اثر مهم فلسفی‌اش، «هستی و نیستی» است. «دیوار» یکی از داستانهای کوتاه از کتابی به همین نام است که نخستین بار با ترجمه صادق هدایت، سارتر را به ایرانیان معرفی کرد.

«عصرانه با کتاب» با حضور طاهره مختاری و بهبد بهلولی به عنوان کارشناسان برنامه، چهارشنبه‌های هر دوهفته یک بار، از ساعت ۱۶:۳۰ در کتابخانه فردوس میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی خواهد بود و حضور در آن برای عموم آزاد است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به فرهنگسرای فردوس، واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی، کتابخانه فردوس مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر به نشانی ferdos.farhangsara در شبکه‌های اجتماعی مراجعه فرمایید یا با شماره تلفن ۴۴۰۸۱۰۴۳ تماس بگیرید.

نظر شما