شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۴۰۲۲
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۴
انرژي حاصل از خوردن يك وعده فست‌فود با نيمي از كالري موردنياز روزانه برابري مي‌كند!
وزير بهداشت با بيان اينكه توجه مردم به تغذيه ايمن باعث مي‌شود 70 تا 80 در صد سلامت جامعه تامين شود گفت: «تأكيد مي‌كنيم كه افراد و خانواده‌ها به مصرف غذاهاي سنتي و ساده و سالم روي بياورند و از استفاده انواع فست‌فودها و ساندويچ‌ها كه جز چاقي، ابتلا به برخي سرطان‌ها بدليل وجود نيترات، بيماري‌هاي مزمن، استرس و نگراني‌ها فايده ديگري ندارد، دست بردارند.»

اين توصيه مهم وزير بهداشت در سال "شهرنشيني و سلامت" است كه در هر فرصتي باز هم بر آن تأكيد مي‌شود!

 وحيد دستجردي در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" در تشريح اهميت توجه مردم به توصيه‌هاي بهداشتي كارشناسان در اين باره اظهار كرد: افزايش گرايش مردم و خانواده‌ها به مصرف غذاهاي آماده و فست‌فودها در حاليست كه متأسفانه از آنسو، تنها 20 درصد مردم ما ورزش مي‌كنند.

 

وي افزود: طبق آمار بدست آمده، حتي در مدارس كشور، با وجود اين كه 90 درصد دانش‌آموزان مي‌دانند كه ورزش بسيار خوب و مفيد است، ولي 26 درصد آنها تحركي تقريبا متوسط و خوب دارند؛ ضمن اين كه 28 درصد دانش‌آموزان، هر روز 6 ساعت يا بيشتر تلويزيون نگاه مي‌كنند!

 

وحيددستجردي خاطرنشان كرد: اين درحاليست كه افزايش تحرك روزانه تنها معادل نيم ساعت پياده‌روي آرام و ملايم در روز مي‌تواند بطور قطع از ميزان بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي تا 50 درصد بكاهد.

 

وي گفت: بي‌تحركي و كم‌تحركي افراد در كنار افزايش روي‌آوري آنها به مصرف غذاهاي آماده و فست‌فودها بر مشكلات ما در حوزه سلامت و افزايش بيماري‌هاي غيرواگير و دردسرساز مانند چاقي،ديابت و فشار خون مي‌افزايد.

وزير بهداشت اذعان كرد: به اعتقاد ما، بهترين غذا، غذاي سنتي طبخ منزل است و در زمينه نوشيدني‌ها نيز بايد گفت که دوغ كم‌نمك و بدون گاز و آب بهترين نوشيدني‌ها هستند.

به گزارش شهر اين در حالي است كه متخصصان تغذيه معتقدند: مصرف بي‌رويه فست‌فودها به تضعيف سيستم ايمني بدن انسان منجر مي‌شود، زيرا اين مواد،بيش از نياز بدن انرژي ايجاد مي‌كند و بدنبال آن افزايش وزن و كمبود موادغذايي و گرسنگي سلولي در بدن اتفاق مي‌افتد.

 

در همين رابطه، رييس انجمن ديابت ايران با بيان اين كه "فست‌فودها" به علت اين كه حاوي مقدار زيادي نمك هستند، منجر به فشار خون كه يكي از عوامل خطر ابتلا به ديابت است، مي‌شوند، هشدار داد: متأسفانه مقدار مصرف نمك در بين مردم ما، بسيار بالاست و در حالي كه بدن انسان در طول روز فقط به حداكثر 9گرم نمك نياز دارد، بيشتر مردم تا 12گرم نمك در روز مصرف مي‌كنند.

 

*به چه نكاتي در زمان صرف غذا در خارج از منزل توجه كنيم:

 

يكي از معضلات شهرنشيني، مصرف غذاهاي آماده غيرخانگي در فست‌فودفروشي‌ها و رستوران‌ها است كه به علل مختلف سلامت انسان را با خطر مواجه مي‌كند.

 

*مزاياي استفاده از غذاهاي خانگي:

 تهيه غذاي خانگي امكان كنترل ميزان روغن مصرفي و چربي غذا را به ما مي‌دهد و ميزان و حجم غذاي مورد استفاده نيز قابل كنترل و تنظيم است؛ ضمن اين كه صرف غذا در منزل،جمع شدن افراد خانواده در يك محيط صميمي را فراهم مي‌كند.

 

غذاهاي سرخ شده مانند سيب‌زميني سرخ كرده، همبرگر، مرغ سوخاري و ... داراي مقدار زيادي روغن هستند و مصرف مكرر آنها سبب افزايش دريافت كالري و مستعد شدن براي اضافه وزن و چاقي مي‌شود، بنابراين توصيه مي‌شود مقدار و دفعات مصرف اين نوع غذاها را كاهش دهيم و در صورت استفاده نيز بطور حتم از سبزي‌ها در كنار آن استفاده كنيد.

 

در مورد نوع نوشيدني نيز مي‌توان گفت: نوشابه‌هاي گازدار كولا علاوه بر ايجاد سيري كاذب و اختلال در هضم غذا، حاوي قند فراوان هستند؛ بطوري كه مصرف يك وعده نوشابه مقدار زيادي كالري بدون تامين مواد مغذي ضروري به بدن وارد مي‌كند، از اين رو، آب، دوغ كم‌نمك بدون گاز و بطور كلي نوشيدني‌هاي كم شيرين و كم كالري سالم‌ترين نوشيدني‌ها هستند.

 

يك وعده غذايي فست‌فود بطور متوسط معادل هزار كيلو كالري يا بيشتر انرژي توليد مي‌كند؛ يعني حدود نيمي از كالري مورد نياز روزانه!

 

براي كاهش حجم غذاي خود در رستوران‌ها و يا فست‌فودفروشي‌ها مي‌توان از فروشنده غذا درخواست كرد كه به اندازه كوچكتري تهيه كند و يا محتويات داخل ساندويچ را كم كند؛ راه ديگر، شريك كردن يك دوست يا همراه در غذاست و يا مي‌توان بخشي از غذا را براي وعده بعدي نگه داشت.

 

فست‌فودها بطور ذاتي داراي نمك زيادي هستند كه مصرف‌كننده‌ها را مستعد افزايش فشار خون مي‌كند.

 

*چه نكاتي را در تهيه غذاي خانگي رعايت كنيم؟

مقدار گوشت كمتر و سبزيجات بيشتري در تهيه غذا بكار ببريم.

ماكاراني و نان‌هاي سبوس‌دار كه فيبر بيشتري دارند، به ساير ماكاراني‌ها و نان‌ها ترجيح دهيد.

 

همبرگر، شنيسل، كوكو، بادمجان و كتلت‌ها را بعد از سرخ كردن با دستمال يا كاغذهاي تميز روغن‌گيري كنيد.

به جاي قرص‌هاي فشرده سوپ يا پودر پياز يا سير آماده كه داراي مقدار زيادي نمك هستند، از سوپ‌هاي تازه و كم نمك خانگي و پياز يا سير تازه در غذا استفاده كنيم.

 

از پنير پيتزا كه چربي زيادي دارد، كمتر استفاده كنيد.

به جاي سرخ كردن مواد غذايي، از روش بخارپز و آبپز كردن، پوره كردن يا تنوري كردن استفاده كنيم.

مقدار قند يا شكري كه به همراه چاي مصرف مي‌كنيم را به نصف كاهش دهيم.

از سوي ديگر پژوهشگران دانشگاه تورنتو در کانادا نيز در جريان تحقيقات خود دريافتند: خوردن غذاهاي آماده يا فست‌فود موجب بيقراري و احساس عجله در ميان افراد مي‌شود؛ اين تغيير روحيه و رفتار و سرعت به سمت منفي پيش مي‌رود، به نحوي که موجب کاهش کيفيت کار بر اثر عجله مي‌شود.

 

در تهيه فست‌فود از مواد غذايي پرچرب، پرنمک، پرشيرين و غيرسالم استفاده مي‌شود که از عوامل بروز چاقي است؛ مصرف زياد فست‌فودها همچنين در دستگاه گوارش مشکلاتي ايجاد مي‌کند از جمله ايجاد يبوست، نفخ، سوزش معده و در مواردي ضايعات زبان و مخاط دهان را بدنبال دارد.

نظر شما