يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۴۲۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
مراسم تشييع پيكر زنده ياد عطا الله جنگوگ از نوازندگان برجسته تار و سه تار ساعتي پيش از مقابل تار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد .

به گزارش خبرنگار شهر ، در ابتداي اين مراسم داريو ش پير نياكان مدرس و هنرمند موسيقي در تجليل از مقام هنري زنده ياد جنگوك گفت : از سال 53 كه افتخار شاگردي در محضر استاد شهنازي را داشتم با مرحوم جنگوك آشنا شدم و از همان جا ديدم كه وي به يكي از بهترين شاگردهاي استاد شهنازي تبديل شده بود به طوريكه استاد شهنازي در بسياري از موارد از جنگوك ميخواست تا درس تار را به من بياموزد به همين جهت زنده ياد جنگوگ از اولين مدرساني است كه من از او نوازندگي را آموختم .

وي با اشاره به خصوصيات اخلاقي زنده ياد جنگوك گفت : ايشان از جمله هنرمنداني بودند كه همواره بدون هيچ ادعا و چشم داشتي به فعاليت در عرصه موسيقي مشغول بودند و من هيچ وقت نديدم كه از چيزي گلايه كند در عين حال او يكي از معدود هنرمنداني است كه در زمان بي توجهي به موسيقي نواحي ايران به ويژه موسيقي بختياري تلاش زيادي انجام داد .  پيرنياكان با اشاره به فعاليت‌هاي ديگر جنگوك در زمينه شعر نو و همكاري‌هايش با شهرام ناظري، وي را يكي از بهترين رديف‌دان‌هاي موسيقي نام برد و گفت : با اينكه جنگوك هيچ گاه اين موضوع را عنوان نمي‌كرد اما هيچ كس نمي‌تواند منكر تلاش‌هاي در حفظ و اشاعه موسيقي ايراني و موسيقي نواحي بشود . علي‌اكبر شكارچي از همراهان قديمي زنده ياد جنگوك هم كه در اين مراسم حضور داشت در تجليل از مقام هنري و اخلاقي اين هنرمند فقيد عرصه موسيقي گفت : عطاء‌الله جنگوك بزرگ‌شده كوير و بي‌آبي بود. كويري كه با هر بارش شقايق‌ها در آن مي‌رويند و در اندك زماني پژمرده مي‌شوند.و من مطمئنم كه عطاء آب گواراي ننوشيد، اما شعر و موسيقي او را به خوبي نوشيده بود.

اين هنرمند در ادامه از جنگوك به عنوان يكي از بهترين هنرمندان عرصه موسيقي نام برد و افزود : زنده ياد جنگوك با موسيقي دستگاهي آنچنان دست برگردن آويخته بودند كه انگار موسيقي براي او عزيز بزرگواري بود. يادم مي آيد او هرساله منتظر ايل قشقايي مي شد تا بتواند به سميرم و لار برود و از آنجا به نغمه نگاري موسيقي اين ايل بزرگ مشغول شود .  شكارچي خاطر نشان كرد: هر كس در موقع كار بميرد نجيب‌ترين انسان‌هاست و جنگوك هنرمندي بود كه در حين كار جان خود را از دست داد و مانند لاله‌هاي دشت لار، جهرم و فسا چشم‌هايش را بست و از بين ما رفت.

بر اساس اين گزارش داوود گنجه‌اي از اعضاي هيات مديره خانه موسيقي هم كه در مراسم حضور داشت با ابراز تاسف از درگذشت عطالله جنگوگ و اشاره به فعاليت‌هاي اين هنرمند در عرصه موسيقي گفت : چرا بايد وقتي زنده هستيم با حسادت نتوانيم يكديگر را تحمل كنيم. ما بايد در ميان خود وحدت به‌وجود آوريم و خانه موسيقي كه من نام آن را خانه عشق گذاشتم و ده هزار عضو دارم بايد روزي تمام اعضاي آن عطاء‌الله جنگوك شوند.

اين مراسم با برگزاري چند برنامه آوازي در تجليل از مقام هنري زنده ياد جنگوك ادامه يافت و سپس پيكر اين هنرمند فقيد به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.

نظر شما