يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۴
همزمان با آغاز هفته جهاني ايمن‌سازي تأكيد شد:
همزمان با آغاز هفته جهاني ايمن‌سازي از 24تا 30 آوريل، رييس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن گفت: بايد تلاش كنيم پوشش 99 درصدي فعلي در كل كشور و بالاي 90 درصدي در مناطق محروم و دورافتاده استان‌هايي نظير سيستان و بلوچستان، ايلام، كهكيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي و هرمزگان را يك دست،كامل‌تر و بهتر ارتقا دهيم.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر سيدمحسن زهرايي با بيان اين كه «شعار اصلي ما براي هفته جهاني ايمن‌سازي كودكان، افزايش آگاهي بخشي به جامعه و خانواده‌ها و جلب مشاركت آنها در اين زمينه است»، اظهار كرد: امسال برنامه‌هاي هفته جهاني منحصرا و بطور پايلوت در سطح استان تهران با همكاري سه دانشگاه علوم‌پزشكي تهران، ايران و شهيد بهشتي بصورت وسيع انجام مي‌شود، اما تلاش مي‌كنيم نكات مثبت اين برنامه را ارزيابي كنيم تا بتوانيم از سال آينده بطور سراسري و با مشاركت همه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اجرا شود.

 ويدر تشريح موفقيت‌ها و دستاوردهاي بدست آمده در زمينه ايمن‌سازي و واكسيناسيون اذعان كرد: قبل از انقلاب، پوشش ايمن‌سازي در بين كودكان افراد دانشگاهي و تحصيلكرده تنها 7 درصد بود، اما در حال حاضر با برنامه‌ريزِ‌ي‌ها و تلاش‌هاي صورت گرفته حتي در روستاهاي دورافتاده و محروم كشور پوشش بالاي 90 درصد است.

 

زهرايي خاطرنشان كرد: بر اين اساس در وضعيت خوبي قرار داريم و طبق استانداردهاي جهاني هيچ مشكلي نداريم، اما بايد باز هم تلاش كنيم پوشش 99 درصدي فعلي در كل كشور و بالاي 90 درصدي در اين مناطق همچون سيستان و بلوچستان، ايلام، كهكيلويه و بوير احمد، خراسان جنوبي و هرمزگان را يك دسته،كاملتر و بهتر ارتقا دهيم.

 

وي با اعلام اين كه «در زمينه ايمن‌سازي از نظر ابتلا به بيماري ويروسي و بسيار مسري سرخك در آستانه حذف اين بيماري هستيم»، تصريح كرد: 15 آذرماه 82، در جريان يك عمليات گسترده، واكسيناسيون بيش از 33 ميليون نفر در گروه سني 5 تا 25 سال عليه اين بيماري آغاز شد و به مدت يك ‌ماه ادامه يافت.

 

زهرايي افزود: انجام موفقيت‌آميز اين عمليات در آن زمان بزرگترين عمليات واكسيناسيون جهان بود و وضعيت سيستم واكسيناسيون و پيشگيري كشور ما يكي از افتخارات ما در دنيا بويژه منطقه محسوب مي‌شود، بطوري كه در زمينه بيماري سرخك، تعداد 11 هزار بيمار در سال 81، به 140 بيمار در سال 88 كاهش يافت.

 

به گفته وي، اين درحاليست كه اين بيماري بسيار مسري است و اگر افراد عليه اين بيماري ايمني نداشته باشند، ريسك ابتلا به سرعت در اثر تماس با فرد بيمار افزايش مي‌يابد؛ ضمن اين كه مهمترين علل مرگ و مير كودكان مبتلا به سرخك بدليل عوارض تنفسي و مغزي است و درصدي از مبتلايان هم دچار عوارضي مانند كوري، كري، عقب‌ماندگي ذهني و سوءتغذيه شديد مي‌شوند.

نظر شما