يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۴
کد خبر: ۱۴۳۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
مدير منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت:
مدير منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت در پيامي به نخستين همايش ملي سلامت شهري خاطرنشان کرد : اميدوارم شرکت کنندگان در اين همايش که با تجربياتي ارزشمند و گوناگون از برنامه‌هاي مراقبتهاي بهداشتي، برنامه ريزي و مديريت شهري ، با يکديگر همکاري كرد و پيشنهادهاي مفيدي را براي کاستن از بي عدالتي در سلامت ، به ويژه در محلات فقير نشين ارائه نمايند .
به گزارش خبرنگار «شهر» نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران امروز در همايش ملي سلامت شهري ،پيام دکتر جزايري مدير منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت را به اين همايش قرائت كرد كه متن کامل اين پيام به شرح ذيل است :

رياست محترم ، شرکت کنندگان عاليقدر، خانمها و آقايان ؛

براي اينجانب باعث خوشوقتي بسيار است که اين پيام را براي چنين همايش مهم و بهنگامي که تعهد مشترک ما را به شهر نشيني و سلامت بازگو مي‌کند ارسال نمايم. نخست اجازه دهيد تبريک و قدرداني خود را به خاطر تلاشهاي شهرداري تهران و دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني ايران در گردآوري چنين جمع بزرگي از انديشمندان، مديران سلامت و شهرداري، دانشگاهيان، اعضاي جامعه مدني، نمايندگان سازمانهاي علاقمند و شرکاي توسعه که شامل بخش خصوصي نيز مي‌باشند ابراز نمايم. اين گروه‌ها انديشه و تجربيات خود و نيز چالشهايي را که براي توسعه برنامه شهرنشيني و سلامت در آينده با آنها مواجه خواهيم شد مطرح خواهند نمود.

ترديدي نيست که شهر نشيني پرشتاب و تاثير اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و بهداشتي آن از مشخصات آشکار بسياري از کشورهاي منطقه مديترانه شرقي از جمله جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد. نداشتن برنامه ريزي مناسب شهري، فقدان آمادگي و مديريت و نبود چهار چوب قانوني قابل اجرا و همچنين حکمراني ضعيف از علتهاي اصلي چالشهاي سلامت و کيفيت نامناسب زندگي در بيشتر شهرهاي منطقه ما مي‌باشند. براي نخستين بار در تاريخ، بيش از نيمي از جمعيت جهان در شهر‌ها زندگي مي‌کنند و يک سوم از اين تعداد در محلات فقير نشين به سر مي‌‌‌برند که فاقد حد‌اقل خدمات مناسب مي‌باشند. خدماتي از قبيل مراقبت‌هاي بهداشتي با کيفيت بالا، مدارس، آب و تاسيسات بهداشتي، جاده‌ها، پناهگاه، امنيت و غذاي سالم. بسياري از شهرهاي منطقه با طيفي از چالشهـاي گوناگـون شهري مواجـه هستند که زندگـي شهروندان را به خطر مي اندازند. عدم دسترسي به آب آشاميدني سالم و شبکه فاضلاب، ميزان زياد آلودگي هوا، از جمله در پايتخت شما تهران، خطرات زيست محيطي و ساخت خانه‌‌هاي ناايمن، خشونت و آسيب ديدگيها، تغذيه ناسالم، شيوه زندگي کم تحرک با حداقل فعاليت جسمي، افزايش مصرف دخانيات و افزايش استفاده از مواد مخدر قاچاق از جمله چالشهاي سلامت مي‌باشند که در شهرهاي منطقه ما شايع هستند. اين عوامل همچنين علت اصلي بسياري از بيماريهاي واگير و غير واگير مي‌باشند.

در طي سال 2010 و پس از آن سازمان جهاني بهداشت از کشورها حمايت خواهد نمود تا و ضعيت اجتماعي و بهداشتي شهروندان را بهبود بخشند. اين کار از طريق مشارکت اجتماعي فعالانه و گرد هم آوردن همه شرکاء براي مداخله در پايداري شهرهاي ارتقا يافته انجام خواهد گرفت. خانمها و آقايان؛خوشوقتم که اعلام نمايم بيش از 200 شهر در منطقه مديترانه شرقي ثبت نام شده‌اند تا بخشي از جنبش جهاني تحت عنوان "1000 زندگي، 1000 شهر" باشند. اين جنبشي است که توسط سازمان جهاني بهداشت به عنوان بخشي از فعاليتهاي روز جهاني بهداشت در سال 2010 آغاز گرديد. تعهد هر شهر به اين جنبش توسط شهرداران يا فرمانداران و از طريق نامه‌اي رسمي اعلام گرديده است. اينجانب از قبول مسئوليت 65 شهردار از شهرهاي جمهوري اسلامي ايران قدرداني مي‌نمايم و اين نقطه آغازي خواهد بود بر کوششهاي پايدار و معطوف به عمل براي بهبود بخشيدن به وضعيت سلامت در مناطق شهري و کاستن از بي عدالتي در سلامت. هدف روز جهاني بهداشت در سال 2010 پشتيباني کردن از فعاليتي يک ساله است که چالشهاي سلامت در شهرها را در برنامه‌هاي توسعه ملي و محلي کشورها قرار مي‌دهد. اين فعاليت همچنين در نظر دارد سطح بالايي از تعهد سياسي را تامين کرده، آگاهي و درک عمومي را افزايش داده و مشارکت بين بخشي و دخالت جامعه را تشويق نمايد تا جايگاه سلامت را در سياست گزاريهاي شهري ارتقاء بخشد. رياست محترم،

دفتر منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت، روز جهاني بهداشت را در 7 آوريل 2010 با شرکت مقامات برجسته‌اي از کشورهاي مصر، جمهوري اسلامي ايران، مراکش و پاکستان گرامي داشت. شرکت فعالانه هيئت ايراني از شهرداري تهران و پيامي که به نيابت از جناب آقاي دکتر قاليباف قرائت گرديد و مورد استقبال شرکت کنندگان، رسانه ها و سازمانهاي ملي و بين‌المللي قرار گرفت، باعث خشنودي اينجانب شد. اطمينان دارم که تجربيات وسيع شهرداري تهران در زمينه‌هايي مثل خانه سلامت براي تمام محله‌ها، شوراهاي سلامت، باشگاه هاي سلامت براي مادران، کودکان و سالمندان، شبکه رابطان بهداشت و ابزار سنجش عدالت و پاسخگويي سلامت شهري (Urban HEART) مي‌تواند به عنوان نمونه‌‌هايي براي شهرهاي ديگر در داخل و خارج از جمهوري اسلامي ايران مورد استفاده قرار گيرد. همچنين چشم انتظار نتايج تلاشهاي اخير شهرداري تهران که با هدف ارائه خدمات اوليه بهداشتي در يکي از 22 منطقه تحت پوشش انجام شده هستيم. اين برنامه، همکاري ديگري از جمهوري اسلامي ايران در خدمات بهداشتي منطقه‌اي خواهد بود که در راستاي تلاشهاي مشترک ما براي کاستن از بي عدالتي در سلامت و توصيه‌هاي کميسيون WHO در مورد مولفه‌هاي اجتماعي سلامت مي‌باشد. علاوه بر اين، اينجانب از تلاشهاي دولت در مورد آمادگي کامل براي تخليه و نجات در زمان وقوع زلزله در تهران قدرداني مي نمايم. اينجانب از توصيه‌هاي جناب آقاي دکتر قاليباف که به عنوان بخشي از سخنراني ايشان در روز جهاني بهداشت و توسط آقاي دکتر ايازي ارائه شد استقبال مي‌نمايم. در اين خصوص شهرداري تهران و دفتر نمايندگي سازمان جهاني بهداشت مي‌توانند برنامه مشترکي را براي بازديد از تهران براي ذينفعان عمده شامل شهرداران کلانشهرهاي منطقه ترتيب دهند تا تجربيات مربوط به سلامت شهري به مشارکت گذاشته شوند. ما همچنين قوياً از گنجاندن سلامت شهري به عنوان بخشي از دستور جلسه اجلاس آينده شهرداران آسيا حمايت مي نماييم. همچنين در طي سال 2010 دفتر منطقه‌اي نشستي را با حضور نمايندگاني از کشورهاي مصر، مراکش، پاکستان، سودان و تونس برگزار خواهد کرد تا در آن تجربيات تهران در مورد ابزار سنجش عدالت و پاسخگويي سلامت شهري (Urban HEART) که در 22 منطقه تهران مورد آزمايش قرار گرفته است مطرح گردد. در خاتمه اينجانب قوياً از گسترش برنامه شهرهاي سالم به حداقل 65 شهر که در جنبش جهاني "1000 زندگي، 1000 شهر" ثبت نام کرده‌اند حمايت مي‌کنم. خانم ها و آقايان،

اميدوارم شرکت کنندگان در همايش شما، که با تجربياتي ارزشمند و گوناگون از برنامه‌هاي مراقبتهاي بهداشتي، برنامه ريزي و مديريت شهري از استانهاي گوناگون کشور حضور يافته اند، با يکديگر همکاري نموده و پيشنهادهاي مفيدي را براي کاستن از بي عدالتي در سلامت، به ويژه در محلات فقير نشين ارائه نمايند. ما بايد راه‌هايي را براي وادار کردن سياستگزاران اصلي بيابيم تا از فعاليتهايي که در مورد مولفه‌هاي اجتماعي سلامت انجام مي‌گيرد حمايت نموده، براي توانمند سازي جامعه در سلامت محلي و توسعه اجتماعي بکوشند، ساز و کاري پايدار براي همکاري و مشارکت بين ‌بخشي در مورد توسعه سلامت شهري طراحي کرده و برنامه‌هايي واقع گرا براي کاهش خطر در بلايا تنظيم نمايند. بياييد با هم همکاري کرده و سلامت شهري را به يک اولويت تبديل نماييم.
نظر شما